شناسهٔ خبر: 37703 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزارت ارشاد تحت تأثیر فشارها تصمیم نمی گیرد

جنتی گفت: برخی سینماگران می گویند به دلیل اشکالات وارده به یک فیلم از سوی یک نماینده، اثر توقیف شده، در حالی که در این خصوص دو کارت زرد گرفتم و کارت سوم نیز به خاطر فیلم «قصه ها» در راه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ مراسم روز ملی سینما  ۱۹ شهریورماه با حضور «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجت الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی کشور و جمع کثیری از مدیران سینمایی و هنرمندان و بازیگران سینما در کاخ سعد آباد برگزار شد. اجرای این مراسم را فرزاد حسنی بر عهده داشت.

«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین سخنران این مراسم بعد از اجرای موسیقی بود که ضمن تبریک روز ملی سینما، در سخنانی درباره علل مشکلات موچود در سینما گفت: این دولت از ابتدای تشکیل تا امروز دچار چالش های فراوانی بوده که بخش عمده ای از آن میراث دولت نهم و دهم بوده است و مشکلات و تنگناهایی که کل کشور روبرو بوده و همه در زندگی روزانه با آن روبرو هستید حاصل این دولت ها است.

وی بزرگترین اولویت دولت یازدهم را از میان برداشتن تحریم ها دانست و افزود: بزرگترین اولویت دولت یازدهم برداشتن زنجیرهای تحریم بود که دست و پای مردم را بسته و اقتصاد را فلج کرده بود. سال گذشته دولت سال سخت و امسال سال سختتری را داشت زیرا سال گذشته نفت را در میانه ۱۰۵ دلار می فروختیم و امسال در حد محدودی ۴۵ دلار فروختیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره توضیح داد: امسال دولت سیاست ریاضتی پیش گرفته و وزرا سفرهای خارجی خود را کم کردند و وزارتخانه ها نیز سیاست ریاضتی دارند و درآمد دولت کاهش پیدا کرده و در زمینه طرح های عمرانی و طرح های فرهنگی دولت با مشکل روبرو است. اما خوشحالم با تلاش شبانه روزی وزارت خارجه و تدبیر رییس جمهور، توافقی بین ما و دیگر کشورهای جهان حاصل و تحریم ها برداشته شد و در آینده نچندان دور تحریم ها به طور کل برداشته و پول های بلوکه شده آزاد می شود و امکان ایجاد گشایش در کشور فراهم می شود و آینده امیدبخشی خواهیم داشت.

سیاست کلی دولت حمایت از اهالی سینما و فیلم‌های تولیدی است

وی همچنین در ادامه در خصوص حمایت از اهالی سینما و فیلم های تولیدی اظهار امیدواری کرد و گفت: سیاست کلی دولت حمایت از مجموعه فیلم های تولیدی است و تلاش می‌کنیم به تلاش سینماگران در ساخت یک فیلم ارج بنهیم اما در زمان نمایش دچار مشکلاتی هستیم و گاه نیاز به اصلاح یک فیلم و یا متوقف شدن یک اثر سینمایی می شود.

جنتی با تقدیر از تلاش های سازمان سینمایی برای بهبود سینما و حمایت از سینماگران بیان کرد: بازگشایی سالن های مختلف در سطح کشور و توافقاتی که با بنیاد مستضعفان برای راه اندازی ۱۰۰ سالن فرهنگی کشور به عنوان سالن سینما از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: جلسات متعدد و مکرری با بانک های خصوصی و اصحاب سرمایه داشتم تا حمایت آنان را در زمینه سرمایه گذاری در زمینه فرهنگ جلب کنیم و به این نتیجه رسیدیم که شرکتی فرهنگی از سوی این صاحبان سرمایه و هولدینگ های بزرگ تاسیس و از فیلم های تولید شده حمایت شود. در آینده نزدیک در مهرماه جلسه ای با جمع کثیری از اصحاب سرمایه علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه فرهنگی خواهیم داشت تا بتوانیم در زمینه های مختلف فرهنگی سرمایه گذاری داشته باشیم.

برخی نقدها غیرمنصفانه و بدون توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طول سال گذشته مخاطبان سینما افزایش یافت؛ البته صحبت های دوستان را خواندم که می گفتند برخی نابازیگر، ناکارگردان و ناتماشاگر هستند! اما همین ناتماشاگر امروز مخاطبان شما هستند و این اتفاق نتیجه تلاش سینماگران و سازمان سینمایی است.

وی با اشاره به این که این دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده پذیرش هر نقدی است، خاطرنشان کرد: بولتن هایی که از سوی وزارت ارشاد و اهالی سینما تهیه می شود مطالعه می کنم و بسیاری از نقدها وارد است البته برخی نقدها غیر منصفانه و بدون توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی است اما همه نقدها را می پذیریم. اگر درباره مسائل فیلم ها صحبت کنیم شاید این تصمیمات قانع کننده باشد. ما با مجموعه ای از مسائل در سینما و دیگر عرصه های هنری روبرو هستیم.

جنتی اضافه کرد: سال گذشته ۷۲ هزار عنوان و در نمایش امسال بیش از ۴۰۰ هزار عنوان کتاب می آید و اگر مطلب و یا پاراگرافی مشکل داشته باشد غیر منصفانه در برخی مطبوعات نقد می شود.

تحت تاثیر فشار رسانه‌ها نیستم

وی با بیان اینکه تحت تاثیر فشار رسانه ها نیست، تصریح کرد: همچنین تحت تاثیر صحبت های نمایندگان مجلس درباره سینما نیستم بلکه بر اساس ضوابط عمل می کنیم و تحت تاثیر کسی قرار نمی گیریم.

کارت زرد سوم مجلس هم در راه است!

جنتی گفت: برخی سینماگران اشاره می کنند که به دلیل اشکالات وارده به یک فیلم از سوی یک نماینده اثر یاد شده توقیف می شود در صورتی که اینگونه نیست. در این خصوص دو کارت زرد گرفتم و کارت سوم نیز به دلیل فیلم قصه ها در راه است. فیلم قصه ها مشکلی نداشت و باید اجازه اکران می گرفت.

به ما حق بدهید که به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم

وی با اشاره به سخنانی که در جشن خانه سینما درباره فیلم رستاخیز مطرح شد نیز توضیح داد: روز شنبه با احمد رضا درویش جلسه ای دارم و توضیحات کافی را در این جلسه به این کارگردان اعلام می کنم. پیش از اینکه وزیر باشم فیلمی که بیشترین حمایت را کردم «رستاخیز» بود و از این اثر سینمایی به عنوان فیلم فاخر تعریف کردم. فیلمی مثل رستاخیز از سوی جمعی وراجع تقلید می گویند چهره حضرت ابوالفضل نباید مستقیم نشان داده شود و به ما حق بدهید ما به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم و کشور ما دینی است. علیه من تظاهرات کردند و گفتند این وزیر صهیونیست را از این وزارتخانه بیرون ببرید اما ما به این موضوع توجه نکردیم. باید به نظرات مراجع تقلید توجه کنیم و روی محتوای این اثر مشکلی نداشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: صداوسیما که زیر نظر رهبری نمایش داده شد این بخش (نمایش چهره معصومین) سانسور شد. وزارت ارشاد باید به تبعات دینی و مذهبی توجه کند. رویکرد کلی ما حمایت از همه سینماگران است و در جایی معذورات قانونی و اجتماعی داریم که باید توجه کنیم.

وی تاکید کرد: در مورد مساله نامگذاری فیلم فجر، نیز جنجالی به پا شد. نسبت به ایمان دکتر ایوبی و سید رضا میرکریمی دبیر بخش بین الملل جشنواره شکی نیست و مجبور شدم بار دیگر اعلام کنم که عنوان جشنواره فجر است و فجر از قرآن گرفته شده و کلمه مقدسی است. برای اینکه بهانه را از دست برخی بگیریم مجبور شدیم این موارد را اعلام کنیم.

جنتی در ادامه گفت: تلاش کردیم برخی خرابی ها را ترمیم کنیم راه طولانی را در پیش داریم و امسال نیز این راه را دنبال می کنیم. در حوزه سینما هر کسی یک سلیقه دارد و هر فیلمی که ساخته می شود افراد با دیدگاه های مختلف درباره آن نظر می دهند و ما هر قدمی که بر می داریم به نقدها توجه می کنیم و باید سعی کنیم اشکالات را رفع کنیم.

وی در پایان سخنانش پیشنهاد داد: همایش بزرگی را از سینماگران و ناقدان سینما برگزار و از نظرات استفاده کنید.

نظر شما