شناسهٔ خبر: 37711 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سفرهای خارجی ارکستر هیچ ربطی به ۱+۵ ندارد

علی رهبری در تشریح برنامه‌های یک‌ساله‌ ارکستر سمفونیک تهران از پیشنهاد بسیاری از کشورها برای میزبانی از ارکستر خبر داد و تاکید کرد که این دعوت‌ها هیچ ربطی به مذاکرات هسته‌ای و توافق با ۱+۵ ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران ظهر جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران و بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی به تشریح برنامه‌های یک ساله‌ ارکستر سمفونیک تهران پرداختند.

علی رهبری و جایگاه جهانیش

در ابتدای این نشست بهرام جمالی گفت: از اسفند سال ۹۳ که استاد رهبری به ایران آمدند با جدیت کار را دنبال کردیم. در شش ماهه‌ی نخست تجربیات خوبی داشتیم که همه آنها را برای برنامه‌ریزی یکساله به کار بستیم. استاد رهبری برای هر چه بهتر کردنِ برنامه یک ساله از اعتبار و جایگاهش در موسیقی کلاسیک جهان استفاده کرد.

وی ادامه داد:‌ در شش ماه گذشته تصویری از اکستر سمفونیک تهران نشان دادیم که باعث حیرت و تعجب موزیسین‌های داخلی و خارجی شد. زیرا تمامی اعضای ارکستر با جان و دل کار کردند و برای کشور عزیزمان افتخار بزرگ و سربلندی فراوانی پدید آوردند. ما در هفته‌های گذشته در کنار استاد رهبری روزانه بیش از ۱۴ ساعت کار کردیم. برای علی رهبری هیچ چیزی مهم تر از نام ایران و درست شدن چهره ارکستر سمفونیک تهران نیست. مطمئنم تاریخ درباره این دوره کاری ارکستر سمفونیک تهران قضاوت خود را خواهد داشت.

اعتماد به جوانان ایران نتیجه می‌دهد

در ادامه این نشست علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: خودم را مدیون بچه های ارکستر سمفونیک تهران می‌دانم که از نظر من واقعا همگی قهرمان ملی هستند. البته میان قهرامانان ارکستر سمفونیک و قهرمانان فوتبال در این است که قهرمانان ارکستر گل نمی خورند. این بچه ها آنقدر خود را خوب نشان دادند که ما هم اینک از کشورهای دیگر دعوتنامه داریم و این برای من واقعا تعجب آور است چرا که اصلا فکر نمی‌کردم به این شرایط برسیم.

وی افزود: چندی پیش بچه‌های ارکستر با خرید کیکی از من قدردانی کردند. اکنون من از آنها تشکر می‌کنم و افتخار می‌کنم که در کنار آنها حضور دارم. حدود ۴۰ سال پیش که ارکستری ۱۰۰ نفری به نام کنسرواتوار تهران راه‌اندازی کردیم، اما به دلیل سرمایه‌گذاری نکردن به جایی نرسید. آن زمان هم تمام اعضای آن ارکستر ایرانی بودند و معتقدم اگر بر روی جوانان ایران سرمایه‌گذاری شود به قطع نتایج خوبی به دست می‌آید.

کتابی ۱۶۰ صفحه‌ای و روایتِ برنامه‌های «مهر تا مهر»

رهبری با اشاره به آماده کردنِ کتابی از برنامه‌های یک سال آینده ارکستر گفت: کتاب ۱۶۰ صفحه ای را برای برنامه های ارکستر سمفونیک تهران از مهر امسال تا مهر سال ۹۵ تهیه کردیم که به زودی در دسترس همه مخاطبان قرار می‌گیرد. چنین برنامه‌ای قابل قیاس با بهترین مجموعه های موسیقایی کشورهای صاحب نام است.

 

حضور پررنگ آهنگسازان ایرانی در برنامه «مهر تا مهر»

علی رهبری درباره حضور آثار آهنگسازان ایرانی در برنامه‌های یک سال آینده تاکید کرد: در حدود ۱۶ هفته ای که برای برنامه‌های ارکستر سمفونیک کارهایی را انجام دادیم بیش از نیمی از برنامه ها متعلق به آثار آهنگسازان ایرانی است. ما در این دوره از ۷ رهبر ایرانی و شش رهبر صاحب نام بین المللی که امروز جزئیات آنها در اختیار شما قرار داده شده برای حضور در برنامه های جاری ارکستر سمفونیک تهران دعوت کردیم که برای نمونه می توانم به حضور آقای ارول اردینج اشاره کنم که حضور ایشان با توجه به تجربه‌هایی که در عرصه‌های بین المللی دارد می‌تواند اتفاق بسیار خوبی برای ما در پی داشته باشد.

رهبری با اشاره به حضور ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: این پیشنهاد من بود که بتوانیم حضور موثری در این دوره از جشنواره بین المللی موسیقی فجر داشته باشیم. بر همین اساس ما در مراسم افتتاحیه، اختتامیه و ایام برگزاری جشنواره برنامه‌هایی را به جشنواره پیشنهاد داده‌ایم.

ارکستر سمفونیک تهران و اجراهایی پاپیولار

در برنامه‌های یک‌ساله‌ی ارکستر سمفونیک تهران اجراهایی با عنوانِ «اجرای ویژه» وجود دارد. مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره این اجراها می‌گوید: سال‌ها پیش که در «لید» مدیر ارکستری بودم، هم زمان در لندن هم ارکستر این شهر را رهبری می‌کردم. ما در آنجا برخی از اپراهای را به زبان فرانسه اجرا می‌کردیم. در این اجراها مردم در جاهایی که باید می‌خندیدند، عکس‌العملی نداشتند، چرا که زبان فرانسه را نمی‌فهمیدند. آن زمان برای من این نکته را ثابت کرد که اپراها باید به زبان اصلی اجرا شود تا مردم داستان و دیالوگ‌ها را متوجه شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا ویژه برنامه های موزیکال و اپرا برای همه خانواده‌های ایرانی را ترتیب دهیم که همگی آنها به زبان فارسی اجرا می‌شود.این کار برای این انجام می‌شود که مردم عادی نیز بتوانند از برنامه‌های در نظر گرفته شده ارکستر سمفونیک تهران برای آنان با تئاتر و موسیقی لذت ببرند و به موسیقی کلاسیک نزدیک شوند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران تاکید کرد: اجراهای ویژه‌ی ما رپرتواری متفاوت دارند و نسبت به دیگر اجراها پاپیولار ترند. در این اجراها تلاش می‌کنیم تا آنچه اجرا می‌کنیم مردمی‌تر باشد.

حداکثر و حداقل حقوق نوازندگان

رهبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قراردادهای نوازندگان اشاره کرد و گفت: از هفته آینده قرارداد یک ساله‌ای با ۷۷ نوازنده تعیین شده برای ارکستر منعقد می‌کنیم که این تعداد با نظارت شورای فنی داخلی ارکستر تعیین شده است و همگی نوازندگان ممتاز ایرانی هستند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره دستمزد نوازندگان اظهار کرد: دستمزد خالص آنها ۱.۵ میلیون تومان و بالاترین دستمزد ۲.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

و ی همچنین درباره نوازندگان مشترک میان ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی اظهار کرد: من و آقای فخرالدینی معتقدیم که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران باید مجزا باشند. میان این دو ارکستر نوازنده‌ی مشترکی نداریم مگر در ساز‌هایی که نوازندگانش اندک هستند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره بودجه‌ی ارکسترها گفت: ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران به طور سالانه ۴ تا ۴.۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. در این طراحی که پیش روی شما است ما متعهد به پرداخت کامل حقوق و هزینه‌های مربوط به ارکستر خواهیم بود البته در این بین امتیازاتی نیز برای نوازندگان در نظر گرفته شده به تناسب فعالیت‌های آنها تسهیلاتی به آنها پرداخته خواهد شد.

در ماه‌های گذشته اخبار مبنی بر راه‌اندازیِ ارکستر سازهای بادی و برنجی منتشر شد. جمالی در بخش پایانی صحبت های خود درباره توقف فعالیت‌های ارکستر سازهای بادی و برنجی گفت: برا ی ما مهم این است که تشکیل سازمانی بتواند برنامه‌های تمامی کارهای موسیقایی ارکسترال را تحت پوشش خود قرار دهد که بر همین مبنا ارکستر سازهای ملی، ارکستر موسیقی جز، ارکستر جوانان، ارکستر مجلسی، ارکستر نوجوانان و ارکسترهای دیگر می تواند در همین چارچوب قرار گیرند.

سفرهای خارجی ارکستر هیچ ربطی به ۱+۵ ندارد

علی رهبری در بخش پایانی این نشست درباره سفرهایی که ارکستر سمفونیک تهران در پیش رو دارد گفت: ما برای سفرهای خارجی کشورهای زیادی هستند که داوطلبِ پذیرش ما هستند. البته این دعوت‌ها هیچ ربطی به مسائل سیاسی و ۱+۵ ندارد. داوطلب نخست برای دعوت از ما چین بود و کشورهای دیگری هم خواهانِ سفر ما به آنجا هستند.

وی ادامه داد: البته برخی از سفرهای خارجی هستند که به هیچ وجه در شان من و در شان ارکستر سمفونیک تهران نیست. این که سفارت ایران در فلان کشور از ما دعوت کند و سالنی برای ما اجاره کند به درد نمی‌خورد. در چنین کنسرتی تنها ایرانیان از ما استقبال می‌کنند و کارمان هیچ وجه‌ی بین‌المللی ندارد. باید کشورهای دیگر از ما دعوت کنند و بهترین سالن‌هایشان را در اختیار ما قرار دهند و خودشان برایمان تبلیغ کنند. با این کار اجرای ما در سطح بهترین اجراهایشان برگزار می‌شود. به زودی از این سفرها برای ارکستر سمفونیک تهران رقم می‌خورد.

نظر شما