شناسهٔ خبر: 37726 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی روند تکوین گفتمان زنانه در آثار نویسندگان زن ایرانی در یک کتاب

کتاب «گفتمان زنانه؛ روند تکوین گفتمان زنانه در آثار نویسندگان زن ایرانی» اثر سید علی سراج منتشر شد؛ در این اثر ویژگی‌های ساختاری و محتوایی آثار داستانی زنان واکاوی و کشف شده است.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «گفتمان زنانه؛ روند تکوین گفتمان زنانه در آثار نویسندگان زن ایرانی» را نشر روشنگران و مطالعات زنان راهی بازار نشر کرده است. این اثر رساله دکترای علی سراج است که در دانشگاه تربیت مدرس از آن دفاع کرده است.

علی سراج که اکنون استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور است، در پیشگفتار این کتاب چنین بیان کرده است: «از مشروطه به این سو، محققان و روشنفکران زیادی بر مسأله آموزش زنان و فعالیت‌های ادبی آنان تأکید کردند که نتیجه آن تا امروز تولید و انتشار آثار فراوانی از شعر و داستان و نمایش‌نامه از سوی نویسندگان و شاعران زن است به‌گونه‌ای که بسیاری از محققان از شکل‌گیری ادبیاتی جدید با ویژگی‌ها و ساختاری متفاوت با ادبیات مردان، تحت عنوان «ادبیات زنانه» در ایران سخن می‌گویند.
بر پایه این دیدگاه‌ها، در این پژوهش هدف اصلی، واکاوی و کشف ویژگی‌های ساختاری و محتوایی آثار داستانی زنان است. از زمان نوشتن مجموعه داستان کوتاه آتش خاموش (دانشور، ۱۳۲۷) که نخستین مجموعه داستانی است که به قلم زنی ایرانی چاپ شده است، تا امروز، آثار داستانی زیادی از زنان چاپ شده است. در پژوهش حاضر از میان آثار داستانی زنان ده اثر انتخاب شد و بر مبنای تلفیق دیدگاه‌های جامعه‌شناسای زبان، زبان‌شناسی رمان و نظریه‌ زبان به مثابه نظامی نشانه شناختی اجتماعی هلیدی و رویکرد سبک‌شناسی آثار زنان، به بررسی سیر تحول گفتمان زنانه در این آثار پرداخته شده است.»
کتاب «گفتمان زنانه؛ روند تکوین گفتمان زنانه در آثار نویسندگان زن ایرانی» در سه فصلِ «بازنمایی جنسیت در آثار نویسندگان زن»، «جایگاه زنان در تاریخ ادبیات فارسی» و «تحلیل آثار برگزیده» تنظیم شده است.
در این کتاب، آثار «سووشون» نوشته سیمین دانشور، «خواب زمستانی» نوشته گلی ترقی، «کنیز و منیرو» نوشته روانی‌پور، «زنان بدون مردان» نوشته شهرنوش پارسی‌پور، «خانه ادریسی‌ها» نوشته غزاله علیزاده، «انگار گفته بودی لیلی» نوشته سپیده شاملو، «پرنده من» نوشته فریبا وفی، «آفتاب مهتاب» نوشته شیوا ارسطویی، «عادت میکنیم» نوشته زویا پیرزاد، «از شیطان آموخت و سوزاند» فرخنده آقایی تحلیل شده‌اند.
کتاب «گفتمان زنانه؛ روند تکوین گفتمان زنانه در آثار نویسندگان زن ایرانی» اثر علی سراج، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۲۷۲ صفحه، به بهای ۱۵۰ هزار ریال، از سوی نشر روشنگران و مطالعات زنان راهی بازار نشر شده است.

نظر شما