شناسهٔ خبر: 37745 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آذین در برنامه «سینمامعیار» مطرح کرد؛

ایوبی سینما را هنوز با «ص» می نویسد/ «هنر و تجربه» سبب شده برخی چشم شان را به روی مخاطب ایرانی ببندند

جبار آذین در گفتگو با برنامه رادیویی «سینمامعیار» به مناسبت فرارسیدن روز ملی سینما و یکسالگی گروه «هنر و تجربه» پیرامون دیدگاه های حجت الله ایوبی درباره این گروه سینمایی سخن گفت.

فرهنگ امروز: وی بیان داشت: با اینکه ایشان را از خیلی مدعیان این سینما سالم تر می دانم، اما متاسفانه ایشان هنوز سینما را با «ص» می نویسند و سینمای ایران را نمی شناسند. لذا اهالی سینما نباید حرف های ایشان را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: اگر آقای ایوبی غیر از این فکر می کنند من ایشان را به مناظره درباره سینمای ایران دعوت می کنم.

وی درباره تشکیل گروه «هنر و تجربه» در سینمای ایران اظهار داشت: تشکیل چنین گروهی در سینمای جهان نیز وجود دارد و ابتکار جدیدی نیست، اما از این منظر که هیچ تعریفی برای آن نشده و دارای هیچ ملاک و معیاری نیست و آشفته بازی ای در عرصه سینما و ارتباط با مخاطب است، ابتکار مدیران سینمای ایران است!

آذین ادامه داد: گروه «هنر و تجربه» در جهان ملاک و معیار دارد. یعنی فیلم هایی به نمایش در می آید که سازندگان آنها در سینما یا بخش های محتوا و ساختار و روایت تجربیات تازه ارائه کرده اند و افضل این آثار این گروه را حرفه ای های سینما ساخته اند، بر خلاف اغلب آثار این گروه که به لحاظ ساختار و محتوا اشکال فراوان دارند و غیرحرفه ای ها و آماتورها ساخته اند و قابلیت حضور در سینماهای پرمخاطب را ندارند.

این کارشناس سینما افزود: از سوی دیگر به دلیل نداشتن معیار و ساز و کار در این گروه از حرفه ای و آثار خوش ساخت هم استفاده می شود، فیلم های توقیفی و آماتوری و ... در کنار هم اکران می شود. جای فیلم حرفه ای «باشو غریبه کوچک» یا فیلم «کپی برابر اصل» کیارستمی کجاست؟ اینها تمسخر سینماست! اگر به راستی فیلم خوش ساخت و بامحتواست چرا امکان دیدن آن توسط مخاطب انبوه باید از آن سلب شود؟

آذین راه اندازی گروه «هنر و تجربه» سبب ایجاد سوتفاهمی بزرگ در ذهن هنرمندان دانست و گفت: نمایش فیلم های خاص در این گروه خاص سوء تفاهمی به وجود آورده تا چشم امیدشان را به مخاطب ایرانی ببندند و چشم امیدشان به آن سوی مرزها باشد. حضور چنین بخشی نه تنها برای فیلمسازان و سینمای ایران مفید نیست، بلکه مانع ارتباط این آثار و سازندگانشان با مردم می شود و آنها را در یک محدوده به ترکستان می برد و به شدت با آن مخالفم.

 

وی در علت راه اندازی و حمایت مدیران سینمایی از این گروه بیان داشت: نیت خیر کمک به سینما را می پسندیم، اما واقعیت این است که نیت خیر باید با تعمق و تخصص و تعهد توام باشد، والا موجب ضربه به بودجه و امکانات و توانایی سینمای ایران می شود.

آذین در انتها اظهار داشت: جوانان ما به جای آنکه در مسیر فیلم سازی هدفمند قرار گیرند، در مسیری می افتند که فیلم ها مکنونات قلبی و آرمان های غیرایرانی در آن لحاظ می شود. این نشان دهنده انحراف است و پافشاری بر این جز اصرار بر انحراف ثمره دیگری ندارد. دوستان باید به فکر اصلاح مواضع و ایجاد سازوکار مناسب باشند.

نظر شما