شناسهٔ خبر: 37756 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فهرست ۱۵ جلدی نسخ خطی قرآن در کتابخانه‌های جهان عرضه می‌شود

یک محقق نسخ خطی از عرضه مجموعه ۱۵ جلدی «فهرست دستنویس‌های علوم قرآنی در کتابخانه های ایران و برخی کتابخانه‌های جهان» خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ یوسف بیک باباپور محقق و پژوهشگر نسخه‌های خطی درباره فعالیت‌های جدید خود گفت: تازه ترین اثری که در حوزه نسخه‌های خطی داریم، مربوط به نسخه های قرآن و علوم قرآنی است. این کتاب، یک مجموعه ۱۵ جلدی است و نام کامل آن «فهرست دستنویس‌های علوم قرآنی در کتابخانه های ایران و برخی کتابخانه های جهان» است.

وی افزود: در این اثر، ۳۶ هزار نسخه خطی، فهرست شده اند که ۳۰ هزار نسخه از آن ها مربوط به علوم قرآنی اعم از تفسیر و دیگر علومی مانند تفسیر، تجوید، قرائت، فقه القرآن و قِصَص القرآن هستند. ۶ هزار نسخه دیگر نیز قرآن های دستنویس در کتابخانه های ایران و جهان هستند. پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، گرجستان، ترکیه، عراق، سوریه، یمن، مصر، ایرلند، انگلستان، آلمان و آمریکا دیگر کشورهایی هستند که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته اند. 

این محقق در ادامه گفت: این کار، حاصل یک کار گروهی در مدت زمانی بیش از ۲ سال است که زیر نظر سید حسین مرعشی و من انجام شد و ما دو تن، وظیفه تدوین مطالب را به عهده داشتیم. 

بیک باباپور گفت: این مجموعه ۱۵ جلدی توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم منتشر شده و از فردا وارد بازار می شود.

نظر شما