شناسهٔ خبر: 37767 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی «اقتصاد بیمار نشر کتاب‌های ارتباطات و روزنامه نگاری»

شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات توسط خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات به سردبیری دکتر داریوش مطلبی منتشر شد.


«سخن نخست»، «نقد اطلاع رسانی»، «نقد ارتباطات»، «نقد حوزه بین رشته ای»، «نقدشناسی»، «شایسته ترجمه»، «شایسته خواندن» و «جستار» بخش‌هایی است که در این فصلنامه وجود دارد.

در بخش «جستار» فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، مطلب «اقتصاد بیمار نشر کتاب‌های ارتباطات و روزنامه نگاری» به قلم دکتر احمد توکلی انتشار یافته است.

«از خبرنویسی تا خبر رادیویی: ضرورت شناخت شنوندگان»، «روزنامه نگاری از گفتمان سازی تا پرتره نویسی»، «مصاحبه؛ چیستی، ارکان، شیوه‌ها و ریخت شناسی»، «جریان سازی رسانه‌ای؛ از نظر تا عمل» و «سواد رسانه‌ای در تئوری و عمل»، برخی از مطالب بخش «نقد ارتباطات» به شمار می‌رود.

«مرجع شناسی و نیاز به شناخت منابع مرجع لاتین» و «طراحی و مدیریت وب گاه کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی» نیز از مطالبی است که در بخش «نقد اطلاع رسانی» منتشر شده است.

این فصلنامه در بخش «حوزه بین رشته‌ای» نیز مطالبی مانند «دانشنامه‌ای برای کتاب و نشر»، «نقش نظام حقوقی مالکیت فکری در توسعه اقتصاد دانش محور» و «آموزش نشر و نگارش در علم اطلاعات و دانش شناسی» را در بر می‌گیرد.

شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات همچنین در بخش‌های مختلف به معرفی تازه‌های نشر پرداخته است که «شغل‌های کتابداری و علم اطلاعات: مدیریت و ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای»، «چارچوب بندی، خبر و رسانه‌ها»، «جستجوی اطلاعات از نیاز تا باور» و «گزارشگری برای روزنامه نگاران» برخی از این کتاب‌ها است.

در بخشی از سخن نخست این فصلنامه که به موضوع رشد منابع علمی و ضرورت نقد آنها اختصاص دارد، چنین نوشته شده است:«مشاهده آمارهای تولید کتاب، پایان‌نامه، مقاله‌های علمی و پژوهشی، علمی ترویجی و غیره در ایران نشان می‌دهد وضعیت تولید علم در کشور روز به روز در حال بهبود است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد ایران رتبه بیستم را در انتشار مقالات علمی و رتبه اول را از نظر رشد سالانه در سطح بین‌المللی، رتبه هشتم را در انتشار تعداد عناوین کتاب در سطح جهان و احتمالا رتبه اول را در تولید پژوهش‌های دانشگاهی- با توجه به افزایش بی ضابطه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی- در بین دانشگاه‌های دنیا در اختیار دارد. با مطالعه این آمارها، آنچه ذهن هر صاحب فکری را درگیر می‌کند، این است که با وجود این رشد کمی که به صورت تصاعدی در حال افزایش است، آیا کیفیت منابع اطلاعاتی هم قابل قبول است؟»

دکتر داریوش مطلبی، سردبیر این نشریه و خانه کتاب، صاحب امتیاز فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات است.

این فصلنامه به قیمت ۶ هزار تومان عرضه شده است. علاوه بر عرضه در پیشخان روزنامه فروشی‌ها امکان تهیه این فصلنامه از طریق سایت ketab.ir نیز وجود دارد.

نظر شما