شناسهٔ خبر: 37768 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد هنرمندان سینما از تبلیغ محدود کتاب در رسانه ملی

هنرمندان تقدیر شده در نخستین جشن «سینما و کتاب» درباره وضعیت کنونی کتاب و کتابخوانی در سطح کشور سخنرانی کردند. این هنرمندان ضمن قدردانی از برپایی چنین جشن‌هایی برای ترویج کتابخوانی از سازمان صدا و سیما به دلیل اندک بودن برنامه‌های مربوط به کتاب، انتقاد کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین جشن «سینما و کتاب» عصر دیروز شنبه ۲۱ شهریور (۱۳۹۴) با حضور و سخنرانی هنرمندانی چون سیروس الوند، مسعود رایگان، سیروس ابراهیم زاده، پدرام اکبری، مرجان شیرمحمدی، اندیشه فولادوند و اشکان خطیبی تعداد دیگری از هنرمندان سینما در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

تبلیغ محدود کتاب در رسانه ملی
مسعود رایگان، از تقدیرشدگان در نخستین جشن «سینما و کتاب» طی سخنرانی کوتاهی در این جشن گفت: برگزاری چنین جشن‌هایی هرچند خوب است، کافی نیست. باعث تاسف است که در کشور ۸۰ میلیون نفری ما، شمارگان کتاب در بهترین حالت خود هزار و ۲۰۰ نسخه و میانگین مطالعه افراد نیز حدود ۲۰ دقیقه است.

وی با انتقاد از برنامه‌های اندک مربوط به کتاب در رسانه ملی گفت: سازمان صدا و سیما می‌تواند نقشی مهم و اساسی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در سراسر کشور ایفا کند، اما متاسفانه برنامه‌های مربوط به تبلیغ کتاب در این رسانه بسیار محدود و مدت زمان آنها  بسیار کم است.

این بازیگر و مترجم اضافه کرد: در این جشن جای خالی ناشرانی که زحمت کشیده و کتاب‌های هنرمندان عرصه سینما را منتشر کردند، حس می‌شود.

سیروس الوند، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران نیز در این مراسم گفت: ژاپنی‌ها در اتوبوس، تراموا و هر فرصتی که بیابند، کتاب مطالعه می‌کنند. برای حاکمان این کشور و البته خود مردمانش آگاهی و دانستن به عنوان یک ارزش نهادینه شده است.

وی افزود: اگر مساله آگاهی در کشور ما نیز به عنوان یک ارزش مهم و اساسی تلقی شود، کتابخوانی رواج می‌یابد و رسانه‌ها نیز به کتاب و کتاب‌خواندن بیشتر می‌پردازند.

پدرام اکبری، مستندساز، نیز در این مراسم ضمن اظهار تاسف از کمبود برنامه‌های مربوط به کتاب در رسانه ملی، عنوان کرد: مسئولان سازمان صدا و سیما باید بدانند که آگاه بودن مردم بهتر از ناآگاه بودنشان است. یکی از مهم‌ترین راه‌های آگاه شدن، مطالعه کتاب است.

اکبری ادامه داد: پخش ۱۰ ساعت برنامه درباره کتاب و تبلیغ این کالای ارزشمند در رسانه ملی در طول هفته نیز کم است، اما متاسفانه میزان پخش این‌گونه از برنامه در طی یک هفته به ۲۰ دقیقه هم نمی‌رسد.

جشن «سینما و کتاب» و رونق اقتباس
نرگس آبیار، داستان‌نویس و کارگردان سینما نیز در این جشن گفت: من از حوزه ادبیات به سینما وارد شدم و نخستین کتاب من در سال ۱۳۷۸ در دسترس مخاطبان قرار گرفت. من همچنین سال‌ها نیز کار ویراستاری کردم که بسیار سخت بود، چرا که متن‌های مغشوش و مغلوطی را اصلاح می‌کردم بدون اینکه نامی از من در آن کتاب‌ها درج شود اما پس از اینکه نخستین رمانم را نوشتم، متوجه شدم که چقدر فعالیت در حوزه ویراستاری در پخته شدن نثر من تاثیر گذاشته است. سینما را نیز با کار پرزحمت ساخت فیلم مستند شروع کردم و همین مساله نیز باعث شد تا نخستین فیلم بلند داستانی‌ام را بدون زحمت کارگردانی کنم.

کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳» همچنین به اثرات مثبت برپایی جشن «سینما و کتاب» اشاره کرد و گفت: به نظر من این جشن باعث آشتی دو حوزه ادبیات و سینما می‌شود. امیدوارم با برپایی چنین جشن‌های سینماگران بیشتر به سمت اقتباس از آثار ادبی روی بیاورند و نویسنده‌ها نیز برای اقتباس از آثارشان به سینماگران سخت نگیرند.

سیروس ابراهیم زاده، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما نیز در این مراسم گفت: این جشن به جوان‌ها می‌آموزد تا خود را با دنیای متفکر و متمدن امروز بیشتر هماهنگ کنند. کتاب یکی از رسانه‌های بسیار قدیمی است و ما در میراث فرهنگی‌مان این افتخار را داریم که از نخستین نویسندگان کتاب در تاریخ تمدن جهانی بوده‌ایم.

وی افزود: از طرفی سینما نیز یکی از ستون‌های ارزشمند مدرنیته و مدنیت است. تلفیق سینما و کتاب امری بسیار مبارک است و ما بر این اساس آگاهی پیدا می‌کنیم تا خود را جهان امروز نزدیک کرده و شهروند دهکده جهانی شویم.

لزوم ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس ابتدایی
مرجان شیرمحمدی، بازیگر و داستان‌نویس نیز دیگر سخنران جشن «سینما و کتاب» ‌بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی به معنای واقعی‌اش باید از مدارس دوره ابتدایی آغاز شود. من از وزارت آموزش و پرورش درخواست می‌کنم تا زنگ کتابخوانی را در مدارس ایجاد کنند.

وی افزود: کودکان در بهترین سن برای غوطه‌ور شدن در تخیل هستند. متاسفانه والدین ما یا از این مساله آگاهی ندارند یا اگر به این امر آگاه هستند، فرصتی برای پرورش قوه تخیل فرزندان خود ندارند. بنابراین این وظیفه بر عهده معلمان است؛ به عبارتی بچه ابتدا باید به صدای داستان‌خوانی معلم خود گوش دهد و در دنیای شگفت انگیز تخیل غرق شود تا بعدها برای تکرار این تجربه لذت بخش خود به مطالعه کتاب و داستان بپردازد.

کتاب گران است
اندیشه فولادوند، شاعر، ترانه‌سرا و بازیگر سینما نیز در این جشم اظهار کرد: گسترش امر کتابخوانی در جامعه بیشتر به نوع برنامه‌ریزی‌های مسئولان فرهنگی بستگی دارد. شرایط اقتصادی کنونی برای طبقه متوسط و زیرمتوسط، امکان خرید کتاب باقی نمی‌گذارد، هرچند که افراد این طبقات به‌شدت علاقه‌مند به دانستن هستند.

فولادوند ادامه داد: امیدوارم مسئولان خانه کتاب و خانه هنرمندان با همکاری ناشران بتوانند، کمی بهای کتاب را کاهش دهند.

در این مراسم غلامحسین امیرخانی، بهروز افخمی، رویا تیموریان، امیر حاج رضایی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی، اشکان خطیبی و کاظم هژیرآزاد نیز دقایقی را برای حاضران درباره تجربه نویسندگی خود سخنرانی کردند.

همچنین برگزیدگان نخستین جشن «سینما و کتاب» در انتهای مراسم کتاب‌های خود را امضا کردند تا در یک حراجی اینترنتی به نفع بنیادهای خیریه فروخته شود.

گزارش نخست ایبنا از نخستین جشن «سینما و کتاب» را از اینجا مطالعه کنید.

نظر شما