شناسهٔ خبر: 37769 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پروفسور لورنز کورن: کتابخانه و موزه ملی ملک به دلیل کیفیت خدمات فرهنگی در جهان شناخته می‌شود

10 کارشناس و متخصص برجسته از دانشگاه و موزه بامبرگ آلمان (بخش‌های شرق‌شناسی و موزه هنر اسلامی)، موزه هنر اسلامی، موزه پرگامون برلین، انستیتو مطالعات ایرانی وین اتریش، انستیتو باستان‌شناسی تاشکند ازبکستان، هنر و باستان‌شناسی اسلامی دانشگاه بامبرگ آلمان، موزه لیدن اشتوتگارت و نیز دانشگاه بن آلمان در بازدیدی تخصصی از بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، جنبه‌های گوناگون فعالیت‌های نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران را به تماشا نشستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در این بازدید، دکتر اوته فرانک و دکتر گیزلا هلمیک از موزه هنر اسلامی و موزه پرگامون برلین آلمان، دکتر کریستین نوئل از انستیتو مطالعات ایرانی وین اتریش، دکتر جانگار ایلیازوف از انستیتو باستان‌شناسی تاشکند، ازبکستان و بخش هنر و باستان‌شناسی اسلامی دانشگاه بامبرگ آلمان، پروفسور لورنز کورن و دکتر مصطفی توپف از بخش هنر و باستان‌شناسی اسلامی دانشگاه بامبرگ آلمان، دکتر بخروز کربانف از موزه لیدن اشتوتگارت آلمان، دکتر مارتینا مولر از دانشگاه بن و دکتر پیر سیمون از موزه هنر اسلامی، موزه پرگامون برلین آلمان حضور داشتند و از تالارهای موزه‌ای، مخازن آثار و بخش‌های حفاظت و مرمت، مستندنگاری، صحافی و آتلیه عکاسی صنعتی کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردند.

پروفسور لورنز کورن از بخش هنر و باستان‌شناسی اسلامی دانشگاه بامبرگ در جریان این بازدید با اشاره به کوشش‌های کتابخانه و موزه ملی ملک در مسیر شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی به ایران‌شناسان غربی افزود: پیش‌تر ما کتابخانه و موزه ملی ملک را نمی‌شناختیم اما در چند سال اخیر در مجامع تخصصی فرهنگی اروپا نام این گنجینه به عنوان یک موزه فعال مطرح شده است.

وی تاکید کرد: مساله‌ای در این میان اهمیت فراوان دارد؛ کتابخانه و موزه ملی ملک صرفا به دلیل تبلیغات گسترده شناخته نشده است، که، این مساله از کیفیت برنامه‌ها و نوع خدمات آن برگرفته است.

همچنین دکتر اوته فرانک از موزه هنر اسلامی و موزه پرگامون برلین آلمان با تاکید بر سازمان‌دهی و انسجام مدیریت و هدف‌مندی فعالیت‌ها در این گنجینه، خاطرنشان کرد: آنچه در بازدید امروز ما بیش‌تر به چشم آمد، ارایه متنوع برنامه‌ها، پرداختن به موضوع کودک به گونه‌ای جذاب و برقراری پیوند میان مجموعه‌های مختلف در کتابخانه و موزه ملی ملک است.

به گفته وی، در اختیار داشتن فضاهای کامل پشتیبانی فرهنگی و استاندارد بودن مخازن و بخش‌های مربوط به اطلاعات فرهنگی همچون آزمایشگاه، مرمت، مستندسازی و صحافی، از ویژگی‌هایی مهم است که هنگام بازدید از این مجموعه دیده می‌شود.

استفاده از نیروهای جوان، بهره‌گیری مناسب از فناوری‌های روزآمد و دیجیتال و معرفی مناسب واقف، از دیگر موضوعاتی بود که این گروه از متخصصان هنر اسلامی، باستان‌شناسان و ایران‌شناسان اروپایی در بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک بر آن تاکید کردند.

گروه کارشناسان و متخصصان از دانشگاه و موزه بامبرگ آلمان (بخش‌های شرق‌شناسی و موزه هنر اسلامی)، موزه هنر اسلامی، موزه پرگامون برلین، انستیتو مطالعات ایرانی وین اتریش، انستیتو باستان‌شناسی تاشکند ازبکستان، هنر و باستان‌شناسی اسلامی دانشگاه بامبرگ آلمان، موزه لیدن اشتوتگارت و نیز دانشگاه بن آلمان در روز شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ خورشیدی از کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردند.

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، از موقوفات حاج حسین آقا ملک بر آستان قدس رضوی است که در قلب فرهنگی- تاریخی تهران (محوطه تاریخی باغ ملی) قرار دارد و روزانه میزبان ده‌ها نفر از صاحبان علم و اندیشه و دوستداران کتاب‌های خطی و چاپی و آثار موزه‌ای است.

کتابخانه ملی ملک با داشتن ۱۹ هزار عنوان نسخه نفیس خطی، یکی از شش مجموعه بزرگ نسخه‌های خطی در ایران در کنار کتابخانه‌های ملی، آستان قدس رضوی، مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله مرعشی نجفی و دانشگاه تهران به شمار می‌آید. امتیاز کتابخانه ملی ملک در این میان، به ارزش هنری و محتوایی نسخه‌ها و کتاب‌ها است که با حساسیت و تیزبینی حاج حسین‌آقا ملک برگزیده و گلچین شده است.

موزه ملی ملک، گنجینه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی از ۳ هزار سال پیش بدین‌سو را در نمایشگاه‌های دایمی گوناگون خود جای داده است. آثار تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک اکنون در ۷ تالار همیشگی و یک تالار نمایشگاه‌های ادواری به نمایش درآمده‌اند. نمایشگاه‌های دایمی سکه، کتابت و نگارگری، آثار لاکی، خاندان غفاری و کمال‌الملک، تک اثر، سالن آثار اهدایی بانو عزت‌ملک ملک و تالار حاج حسین آقا ملک، فضاهای نمایشگاهی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آیند.

این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد» جای گرفته است و هر روز به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵ (پنج‌شنبه‌ها تا ۱۵:۴۵) به گردشگران و پژوهشگران خدمات‌فرهنگی ارایه می‌کند.

نظر شما