شناسهٔ خبر: 37798 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دائره‌المعارف «تاریخ مصور پزشکی» منبع غنی درباره انسان و‌ ملت‌‌هاست

ولی‌‌اله محرابی،‌ چهره ماندگار جراحی اطفال با اشاره به فرایند تألیف دائره‌المعارف 10 جلدی «تاریخ مصور پزشکی جهان» گفت: دائره‌المعارف 10 جلدی «تاریخ مصور پزشکی جهان» منبع غنی تاریخی درباره انسان،‌ ملت‌‌ها و جوامع بشری است.

دائره‌المعارف «تاریخ مصور پزشکی» منبع غنی درباره انسان و‌ ملت‌‌هاست

 

دکتر ولی‌‌اله محرابی،‌ چهره ماندگار جراحی اطفال در ایران،درباره فرایند تألیف دائره‌المعارف ۱۰ جلدی «تاریخ مصور پزشکی جهان» اظهار کرد: انگیزه نوشتن این کتاب، تاریخچه طولانی در حدود ۴۰ سال دارد. تالیف این اثر ریشه در آشنایی با چند جلد کتاب درباره تاریخ علم پزشکی است. زمانی‌که در خارج از کشور تحصیل و کار می‌کردم، به مرور به مباحث تاریخ پزشکی علاقه‌مند شدم.
 
وی افزود: بعد از سفر به ایران در سال ۱۳۵۴ برای تهیه منابع تألیف یک مقاله به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران مراجعه کردم و در جستجوی منبع مناسب، با کتابی فرانسوی درباره تاریخ علم پزشکی آشنا شدم. با مطالعه محتوای این کتاب متوجه شدم که مطالب آن با منابع  آلمانی مشابهت دارد. ایده تألیف کتابی با موضوع تاریخ علم پزشکی در آن زمان در ذهنم جرقه زد.
 
محرابی با اشاره به انتشار مجموعه هشت جلدی «دائره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان» گفت: مجموعه هشت جلدی «دائره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان» در سال ۸۴ منتشر و در سال ۱۳۸۵ برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. بعد از بازنویسی در سال ۹۰ این مجموعه با افزودن دو جلد دیگر به چاپ رسید.
 
وی درباره موضوع این مجموعه اظهار کرد: این دایره‌المعارف منبعی غنی و تاریخی درباره انسان،‌ ملت‌‌ها و جوامع بشری است. یکی از مهم‌ترین یافته‌‌های من از محتوای این مجموعه این بود که فهمیدم در همه زبان‌ها و جوامع انسانی، با هر نژاد و رنگ، همگی دارای یک وجه مشترکی هستند؛‌ بنابراین احساس کردم اصل مفهوم گفت‌و‌گوی تمدن‌ها از همین نقطه و به‌عبارتی از علم پزشکی آغاز می‌شود. کتاب در واقع منبعی تخصصی نیست، بلکه شامل مجموعه‌ای از پدیده‌‌ها و تلاش‌های افراد مانند ابن‌سینا،‌ ابن میمون،‌ رازی، بقراط، ارسطو و امثال این‌ها در سراسر دنیا است. به‌عبارتی دیگر مخاطب با مطالعه این کتاب با درمان آشنا نمی‌شود، بلکه شرح می‌دهد که چگونه بیماری‌ها از زمان باستان به تشخیص رسیده و تکمیل شده است.      
 
این چهره ماندگار جراحی اطفال در ایران درباره بهره‌برداری دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط با علوم پزشکی از دائره‌المعارف ۱۰ جلدی «تاریخ مصور پزشکی جهان» ادامه داد: در گروه تاریخ طب دانشگاه تهران، این مجموعه برای دانشجویان کار‌شناسی‌ارشد به‌عنوان یک کتاب مرجع تدریس می‌شود. با توجه به محتوای غنی کتاب اگر روزی توان ترجمه آن وجود داشته باشد، غیر‌فارسی زبان‌ها هم می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.
 
رئیس مرکز آموزشی و تحقیقاتی جراحی کودکان، خطاب به دانشجویان پزشکی گفت:‌ این کتاب می‌تواند راهنمایی برای نسل جوان باشد. جوانان علی‌رغم همه نواقص باید دست‌به‌دست هم دهند و بهتر بسازند و ادامه دهند.

نظر شما