شناسهٔ خبر: 37799 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امسال بیش از ۲۷ هزار عنوان کتاب چاپ شد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی پنج ماه گذشته باوجود مشکلات در صنعت چاپ بالغ بر ۲۷ هزار و ۶۷۳ عنوان کتاب در کشور چاپ و منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، سیدعباس صالحی روز یکشنبه در هجدهمین دوره طرح ملی ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه که در مرکز تربیت معلم شهید شرافت برگزار شد ، اظهارداشت: این میزان در مدت مشابه سال قبل تعداد ۲۴ هزار و ۷۱۳ عنوان بوده که امسال ۱۲ درصد رشد داشت.
وی افزود: در حوزه کتاب و به ویژه در بخش تولید، فرصت های بسیاری داشتیم و طی ۳۵ سال حدود یک میلیون عنوان کتاب چاپ شد که این سرمایه عظیم در حوزه کتاب را نمی توان با هیچ یک از کشورهای دنیا مقایسه کرد.
معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال گذشته حدود ۷۳ هزار عنوان کتاب چاپ شد که در این رابطه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ عنوان در حوزه علوم محض ، ریاضیات و کاربردی ، ۱۶ هزار کتاب در حوزه علوم انسانی ، بیش از ۱۰ هزار عنوان در حوزه کودک و نوجوان و ۱۲ هزار عنوان در حوزه دین ، اختصاص داشت.
وی با بیان اینکه این روند نشان از پویایی جریان دین و فکر و اندیشه در حوزه نشر و چاپ در کشور است ، افزود: جریان پویا در بخش هایی گرفتار و ضعیف نیز بود ولی با وجود این در تولید منابع کم نداریم و رو به افزایش نیز هستیم و در پنج ماه اخیر که به آمار نشر نگاه می کنیم علی رغم شرایط سختی که در صنعت نشر است تعداد کتاب در این مدت نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد نشان می دهد.
صالحی اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب امسال که برگزار شد رهبر انقلاب بیش از سه ساعت از این مکان بازدید کردند و تولید یک میلیون عنوان کتاب طی ۳۵ سال گذشته و ۷۳ هزار عنوان در سال گذشته را رقم خوبی پس از پیروزی انقلاب برشمردند ولی کافی ندانستند.
وی گفت: در خصوص گردش و توزیع ، خرید و خواندن کتاب که از جمله مسایل عمده بحران کتاب در کشور می باشد وجود ناشران ، معلمین ، شرایط جدید اینترنتی و فضاهای مجازی را می توان تاثیرگذار در ادامه این روند عنوان کرد.
وی با بیان اینکه این بحران تنها در کشور ایران نیست بلکه در دیگر کشورها نیز این روند وجود دارد افزود: بحران کتاب در کشور عمیق تر است و یک نکته اساسی مطرح می باشد که آموزش و پرورش با وجود ۱۳ میلیون دانش آموز و خانواده های آنان از ظرفیت عظیم اجتماعی و فرهنگی برخوردار است که از این ظرفیت می توان سه مساله توزیع ، خرید و خواندن کتاب را رفع کرد.
وی بیان داشت: کارشناسان به کمک کتاب می توانند تولید معرفت را بالا ببرند و کتاب های معمولی داریم ولی کتاب خوب و خیلی خوب نیز کم نداریم و معلمین برای این امر می توانند با ایجاد جذابیت در عناوین کتاب ها خواندن و خرید کتاب را بین دانش آموزان مجدد باز نشر دهند.
صالحی گفت: در حوزه کتابخانه های مدارس تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش به امضا رسیده و مقرر شد کتاب های موجود در انباری مدارس مجددا به رویت دانش آموزان برسد و کتابخانه به جذابترین مکان در مدارس تبدیل شود و اینکه کنار دانش آموز کتاب باشد.
معاونت فرهنگی وزیر ارشاد اسلامی بیان داشت: فضای مدارس برای توزیع کتاب آزاد بسیار خوب است و در تفاهم نامه ای که با آموزش و پرورش به امضا رسید می توان در این فضاها برای راه اندازی توزیع کتاب فکرهای اساسی کرد .
وی افزود: نمایشگاه های موقت خوب است ولی با این حرکت می توان یک کتابگاه خوبی در مدارس داشت و فرهنگ کتابخوانی را از این نقاط اشاعه داد.

نظر شما