شناسهٔ خبر: 37815 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدار معاون امور بین الملل بنیاد سعدی با رئیس مرکز زبان فارسی لبنان

به منظور بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در دانشگاه های لبنان، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی با استاد و رییس مرکز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لبنان دیدار کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی ، پروفسور ویکتور الکک، رییس مرکز زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان با حضور در بنیاد سعدی با سیدمحمدرضا دربندی، معاون امور بین الملل دیدار کرد و گزارشی درباره وضعیت آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های لبنان و زمینه های همکاری ارائه داد.

پروفسور الکک با بیان تاریخچۀ کوتاهی از شکل­گیری رشتۀ زبان فارسی در دانشگاه­های لبنان از ۵۷ سال پیش تا کنون،گفت: زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان (کارشناسی زبان و ادبیات فارسی)، دانشگاه سن ژوزف (گرایش زبان فارسی) و دانشگاه روح القدس (ارائه واحد درسی زبان فارسی) تدریس می شود.

وی افزود: از آنجا که ادبا، شعرا و اهل فرهنگ از همۀ کشورهای عربی در لبنان گرد می آیند و از فضای باز سیاسی این کشور برای تبادل فرهنگ بهره می برند، برگزاری سمینارها و برنامه های علمی، فرهنگی، چاپ و توزیع کتاب، در حوزۀ فرهنگ ایرانی و زبان و ادبیات فارسی، تأثیر به سزایی در معرفی این فرهنگ و زبان به اندیشمندان و هنرمندان جهان عرب خواهد داشت.

وی به عنوان نمونه، از کنگره ای که با همکاری یکی از دانشگاه ها برایمعرفیاندیشهوفلسفۀملاصدرادرلبنانبرگزارکردهاند،یادکردند.

پروفسور الکک پیشنهادکرد، رایزنی فرهنگی ایران برای اطلاع رسانی از وجود رشته و گرایش زبان فارسی در دانشگاه ها، در نشریات و جراید، آگهی های تبلیغاتی چاپ کند چراکه مقولۀ گسترش فرهنگ ایرانی و زبان و ادبیات فارسی در جامعۀ علمی و فرهنگی لبنان، به معرفی و حمایت و توجه بیشتری از سوی رایزنی فرهنگی ایران نیاز دارد.

معاون امور بین الملل بنیاد سعدی نیز ضمن اشاره به برنامه و فعالیت های بنیاد سعدی اظهار کرد: در حال حاضر دو استاد ایرانی اعزامی در لبنان حضور دارند که آقایان دکتر فضیلت از دانشگاه تهران و دکتر کافی از دانشگاه شیراز.

وی با طرح این سوال که « با توجه به حضور فعلی این دو استاد ایرانی در لبنان، امکان ارتقای رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در ۳ دانشگاه نام برده وجود دارد؟»، گفت: برای ارتقاء رشته ها در سطح دکتری بنیاد سعدی چه کمکی می تواند ارایه دهد؟

رئیس مرکز زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان پاسخ داد: در صدد ارتقای این رشته تا سطح دکتری، به ویژه در دانشگاه لبنان، بوده و هستم، اما این کار بدون حمایت مادی و معنوی رایزنی فرهنگی ایران در لبنان امکان پذیر نیست، بنابراین  مجددا طرح موضوع خواهم کرد.

نظر شما