شناسهٔ خبر: 37816 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«عالیجناب شهردار» در بوته نقد

کتاب «عالیجناب شهردار» نوشته ابراهیم حسن بیگی در کتابخانه دکتر حسابی نقد و بررسی می شود.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست نقد و بررسی کتاب «عالیجناب شهردار» نوشته ابراهیم حسن بیگی در کتابخانه دکتر حسابی برگزار می شود. در این نشست که عصر سه شنبه، ۲۶ شهریور ماه با حضور نویسنده اثر برگزار خواهد شد، فرحناز علیزاده به نقد و بررسی این کتاب می پردازد.

ابراهیم حسن بیگی در گفت وگویی پیرامون این اثر عنوان کرده بود : این کتاب در مکانی بدون جغرافیایی مشخص و توسط افرادی با نام‌های غیرواقعی رخ می‌دهد. این کشور خیالی همسایگانی دارد و سیستمی برای اداره که بسیار طنزآمیز است اما شباهت‌های درج شده در کتاب، همه اغراق‌آمیز است و قرار نیست و نبوده که با آن به کسی طعنه‌ای زده شود.

 حسن بیگی همچنین گفته است: این کتاب برگرفته از شخصیت صفرمراد نیازف، رئیس جمهور سابق ترکمنسان (۱۹۹۰ تا  ۲۰۰۶) است. زمانی که در این کشور زندگی می‌کردم، شیوه حکومت‌داری او به نظرم طنز‌گونه می‌آمد.

طنز یکی از جدی‌ترین ابزارهایی است که حسن‌بیگی در داستان بلند «عالی‌جناب شهردار» خود برای ترسیم موقعیت‌هایش از آن بهره برده است. به عبارت ساده‌تر او با تمسک به ابزار بیانی طنزآلود توانسته جدی‌ترین و شاید حساس‌ترین اظهارنظرهای سیاسی اجتماعی و حتی اقتصادی خود را در قالب یک داستان به مخاطبش عرضه کند.

در بخشی از کتاب می­خوانیم: شهردار که مُرد، شهر بزرگ در غم و ماتم فرو رفت.حتی اگر رئیس شورای شهر سه روز عزای عمومی اعلام نکرده بود، باز مردم به سر کارهای خود نمی‌رفتند و در غم از دست دادن شهردار تا پاسی از شب دور هم می‌نشستند و مشروب می‌خوردند و سیگار می‌کشیدند.مارشال، رئیس شهربانی با اینکه مطمئن بود مردم با مرگ شهردار عزادار خواهند بود، اما به توصیه رئیس کمیسیون امنیت ملی، احتیاط را از دست نداد و برای جلوگیری از هر نوع فعالیت عوامل نفوذی و بیگانه دستور داد نیروهای گارد ویژه در سراسر شهر، مستقر شوند و با دقت حرکات مردم را زیر نظر بگیرند.

 در این کتاب آمده است: مراسم تدفین شهردار، باشکوه‌تر از مراسم تدفین شهردار قبلی برگزار شد و همان شب، رئیس شورای شهر با دیدن مشارکت میلیونی مردم در مراسم تدفین در یک مصاحبه کوتاه خبری گفت: «ما مردم فهیمی داریم و باید قصد ما خدمت به این مردم خوب باشد. من به نوبه خود خدمتگزار کوچکی برای این مردم شریف هستم که بهترین پشتوانه برای شهر محسوب می‌شوند.»هرچند مراسم تدفین به خوبی انجام شد، هرچند مردم سه روز عزای عمومی را در نهایت اندوه سپری کردند، هرچند حالا شهر بزرگ فاقد شهردار بود، اما رئیس شورای شهر در تدارک برگزاری یک جلسه فوق‌العاده بود تا هرچه زودتر ترتیبی بدهند انتخابات انجام شود و شهر بزرگ بدون شهردار نماند…

گفتنی است ، این رمان در ۲۲ فصل  در قالب ۱۴۴ صفحه از سوی نشر کتاب نیستان روانه بازار نشر شده است.

نشست نقد و بررسی این اثر ساعت ۱۶ تا ۱۸ در کتابخانه دکتر حسابی برگزار می شود. 

نظر شما