شناسهٔ خبر: 37833 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

آینه

آینه آینه اوج حضور زمان و نامیرایی است. این فیلم چهارمین اثر تارکوفسکی و خصوصی‌ترین اثر او و به گفته‌ی برخی از منتقدین بهترین فیلم اوست.

آندری تارکوفسکی

آینه

به کوشش: حامد عزیزیان و حمید باقری

ناشر: حکمت

تعداد صفحات: ۱۳۶ صفحه

قیمت: ۸۰۰۰ تومان

 

این کتاب متشکل از مقالاتی حاصل قلم برخی از منتقدین و متخصصین سینمای تارکوفسکی است که هریک کوشیده‌اند از منظری خاص در «آینه» بنگرند. رشته تسبیحی فیلمهای تارکوفسکی را به یکدیگر گره می‌زنند. یادآوری و زنده‌کردن گذشته از کودکی ایوان آغاز می‌شود، به سولاریس می‌رسد و تا نوستالگیا ادامه پیدا می‌کند. شاعری می‌خواهد ایمان و گذشته‌ی فردی‌اش را دوباره بازیابد و آن یکی می‌خواهد برای مردم تکه‌ای شمع باشد تا با سوختن خود مردم یخ‌زده از بی‌اعتقادی را جانی دوباره ببخشد. شک و ایمان از آندره روبلف آغاز می‌شود با استاکر به اوج خود می‌رسد در نوستالگیا و ایثار ادامه پیدا می‌کند. جدال علم و ایمان و مردمانی که دیگر از هیچ اتفاقی شگفت‌زده نمی‌شوند در تمام آثار او حضور قدرتمندی دارند. آینه اثری است که گویا تمامی آثار قبلی و بعدی هنرمند از دل آن بیرون آمده‌اند. در اکثر آثار او زمان مقوله مهمی است. کودکی ایوان و یادآوری گذشته است و سولاریس که خاطرات دیروزش متعین می‌شود و خیره به امروز نگاه می‌کند.

این کتاب شامل نه بخش اصلی است که عناوین آن به‌ترتیب عبارت اند از: «مشخصات فیلم»، «خلاصه داستان»، «آندری تارکوفسکی؛ یک گاهنگاری»، « آینه: روبان رویایی تارکوفسکی»، « آینه از زبان تارکوفسکی»، «ورای آینه»، «انعکاس فرهنگ، تاریخ و طبیعت در آینه»، «سیمای مادران و پدران در آینه»، «آینه: هزاتوی خلاقیت».

نظر شما