شناسهٔ خبر: 37900 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کپی کاری در فضای مجازی، دغدغه نویسندگان

بارگیری یا دانلود غیر مجاز کتاب ها در فضای مجازی یکی از دغدغه های ناشران و نویسندگان است موضوعی که به نظر می رسد هنوز راهی برای رفع آن پیدا نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، اهمیت دادن به حقوق معنوی و مادی مولفان در زمینه نسخه چاپی و کتاب امری ضروری است، اما بی توجهی به این موضوع به ویژه در فضای مجازی منجر به نگرانی و ایجاد دغدغه پدیدآورندگان اثر شده است.
براساس قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است و مدت حمایت از اثر، پنجاه سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود. بنابر این دانلود غیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن در کتابفروشی ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده و ناشر می شود.
قانون کپی رایت در تمامی کشورها از جمله قوانین سرزمینی قلمداد می شود و در خارج از مرزهای کشور قابلیت اعمال و اجرا ندارد، بنابراین پدیدآورنده ای که اثرش طبق قانون ملی حمایت می شود، نمی تواند برای حمایت از اثر در خارج از مرزهای کشور به ویژه در مواقعی که بحث نقض حق مطرح می شود، به آن قانون استناد کند و قانون حمایت حقوق مولفان در کشور ما نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

** به کار فرهنگی نیاز است 
اسدالله امرایی نویسنده و مترجم کتاب در این زمینه معتقد است که با دادگاه و قانون نمی توان جلوی دانلود غیرقانونی کتاب ها را گرفت، بلکه باید کاری کرد تا فرهنگ نه، به دانلود غیرقانونی کتاب گسترش یابد.
وی می افزاید: درسال های اخیر با پدیده دانلود غیرقانونی کتاب در اینترنت مواجه شده ایم، این پدیده زشت مذمومی است که افراد سایت تاسیس می کنند و کتاب ها را اسکن می کنند و به صورت پی دی اف در اختیار دیگران می گذارند و از این طریق کسب درآمد می کنند. 

**حق مولف پایمال می شود
امرایی می گوید: این کار از بین بردن حق مولف داخلی است،با توجه به اینکه تابع قانون کپی رایت باشیم یا نباشیم، حداقل می توانیم حقوق هموطن خود را مراعات کنیم.
این مترجم با بیان اینکه براحتی کتاب های غیرقانونی را می فروشند، ادامه می دهد: به عنوان مثال در میدان انقلاب کتاب هایی که به صورت غیرقانونی در بازار کتاب تکثیر و افست می شوند ، یافت می شود در حالی که بر اساس قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مجلس شورای اسلامی تا پنجاه سال نباید کتاب مولف با مترجم تکثیر شود.
امرایی، درباره راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با دانلود غیرقانونی کتاب ، می گوید: برای مقابله با دانلود غیرقانونی کتاب می توان سازوکاری را فراهم آورد تا افرادی که به سایت های دانلود کتاب مراجعه می کنند بپذیرند که به صورت غیرقانونی کتاب دانلود نکنند. 
وی اضافه می کند: یعنی باید فرهنگی را ایجاد کرد که افراد نسبت به دانلودغیرقانونی حساسیت داشته باشند.
امرایی تصریح می کند: رعایت قانون کپی رایت نیاز به فرهنگسازی دارد و با قانون و دادگاه نمی توان را آن را حل کرد.

**کپی کتاب دزدی است 
پوریا عالمی نویسنده و طنزپرداز نیز در این زمینه می گوید:نباید کتاب ها را به صورت غیرقانونی در اینترنت دانلود کنند، چرا که این کار یک نوع دزدی محسوب می شود.
وی اظهار می دارد: همانطور که برداشتن کتاب از کتابخانه یا کتابفروشی دزدی محسوب می شود، در اینترنت هم دانلود کردن غیرقانونی کتاب، همان کتاب دزدی است.
عالمی با بیان اینکه دانلود غیرقانونی کتاب و کپی کردن کتاب های تالیفی و یا ترجمه، آسیب جدی به صنعت نشر وارد می شود، ادامه می دهد:حمایت از کپی رایت تنها یک بحث حقوقی نیست و تبعات مختلفی از حیث فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره خواهد داشت.

نظر شما