شناسهٔ خبر: 37901 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آخرین خبرها از یک سریال تاریخی متوقف

مدیر تولید سریال تاریخی «سرزمین کهن» پس از هشت سال حضور در این مجموعه، از ادامه‌ی همکاری با دست‌اندرکاران این مجموعه انصراف داد و دلیل آن را وضعیتی که برای این سریال پیش آمده و همچنین شرایط مالی عنوان کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مجید بذرپاش که مدیرتولید مجموعه «سرزمین کهن» در فاز یک و دو بوده است، گفت: به دلیل یکسری مشکلات و دلخوری‌ها، ادامه همکاری را واگذار کردم. صحبت‌هایی قبل از شروع فاز جدید با تهیه‌کننده، آقای مسعود داشتم و اینگونه عنوان کردم که به خاطر شرایط مالی و اوضاعی که به وجود آمده است وهمچنین با توجه به اینکه به عوامل این مجموعه تعهد داشتم، بودن در این شرایط برایم سخت بود.

 

مدیر تولید مجموعه «سرزمین کهن» در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به این پرسش که لوکیشن‌های سرزمین کهن در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارند و آیا برای ادامه کار نیازی به مرمت ندارند؟ نیز توضیح داد: لوکیشن‌هایی که پیش از این برای «سرزمین کهن» ساخته شد از جمله میدان بهارستان، لوکیشن‌های ثابتی هستند که در فاز بعدی هم از آن‌ها استفاده خواهد شد. در حال حاضر این لوکیشن‌ها آسیب ندیده‌اند اما به هر حال وقتی لوکیشنی ساخته می‌شود یکسری هزینه‌های جاری دارد که برای نگهداری صرف می‌شود.

 

وی در این زمینه یادآور شد: در ارتباط با لوکیشن‌های «سرزمین کهن»، سال به سال این لوکیشن‌ها را مرمت کرده‌ایم تا آسیبی نبینند. به ویژه اینکه این لوکیشن‌ها در منطقه بادخیز هستند به همین دلیل تلاش شده است از آن‌ها به خوبی نگهداری شود و آخرین مرمت سال گذشته انجام شد.

 

وی سپس از ساخت لوکیشن خیابان انقلاب در همان ضلع جنوب غربی لوکیشن بهارستان خبر داد و گفت: قرار بود لوکیشن خیابان انقلاب ساخته شود، زمانی که من در خدمت این پروژه بودم، اما اکنون اطلاعی ندارم که وضعیت ساخت آن به کجا رسیده است.

 

بذرپاش در ادامه با اشاره به زمان آغاز تولید سریال «سرزمین کهن» که به سال 86 برمی‌گردد، گفت: آن سالی که شروع به کار کردم دی‌ماه 86 بود که در خدمت پروژه قرار گرفتم تا اینکه به سال 94 رسیدیم. بهترین دوره این پروژه همان دوره مدیریت آقای پورمحمدی بود. در فاز یک این سریال مشکلی نداشتیم. اما پس از آن، مدیریت‌ها تغییر کرد و پروژه و افراد این پروژه را با مشکلات مالی رها کردند.

 

او با اشاره به اینکه «سرزمین کهن» ضرر مالی زیادی دید، گفت: این پروژه با قیمتی که می‌توانست در آن مقطع جمع شود در حال حاضر قابل مقایسه نیست. آن موقع دستمزدها و قراردادها و هزینه‌های جاری برای ساخت و ساز متفاوت بود. اما متأسفانه این مجموعه با تورمی که ایجاد شد دچار خنسی و خواب شد.

 

این مدیر تولید همچنین تأکید کرد: خساراتی که این مجموعه پیدا کرد غیرقابل پیش‌بینی و جبران است و در حال حاضر که سال 94 هستیم با شرایط بودجه موجود همچنان این مجموعه مشکلاتی را دارد و شروع کردن دوباره آن، کار طاقت‌فرسایی است. اما از ته دل دعا می‌کنم و امیدوارم مجموعه جمع شود و آن ارزشی که داشته است حفظ شود و همه عوامل این مجموعه اعم از هنرمندان و کسانی که در این مجموعه تعهد داشته‌اند باری از روی دوش‌شان کم و آسوده شوند.

 

بذرپاش در ادامه گفت‌وگوی خود درباره ادامه ساخت «سرزمین کهن» که مربوط به فازسوم است نیز گفت: امیدوارم این کار به سرانجام برسد با مدیریت جدیدی که به وجود آمده است قطعا همین‌طور خواهد بود. بودن یا نبودن من مهم نیست فقط امیدوارم این سریال به سرانجام برسد و خروجی قابلی داشته باشد.

 

وی در ادامه در خصوص تعطیلی این پروژه و وقت‌هایی که برای ساخت آن باطل شده است نیز گفت: متأسفانه در حال حاضر تمام هزینه‌های حفظ و نگهداری این پروژه در طول سال‌هایی که تعطیل بوده بر عهده تهیه‌کننده بوده است و هزینه‌هایی بوده است که بر تهیه‌کننده تحمیل شده است و تهیه‌کننده برای اینکه پروژه زخمی نشود مجبور بوده این هزینه‌ها را صرف کند.

 

مجید بذرپاش در پایان گفت‌وگوی خود درباره‌ی نگهداری لوکیشن‌های مجموعه‌های تاریخی که همواره دچار نابودی و آسیب بوده است نیز گفت:‌ امیدواریم شرایطی پیش بیاید که این بناها و بناهایی که برای سریال‌های تاریخی ساخته شده است برای پروژه‌های بعد نگهداری شود و دوباره وقت برای ساخت آن‌ها صرف نشود. این گونه نباشد که دوباره مکه، مدینه، کوفه که در فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته شده است،‌ ساخته شود.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، مجموعه «سرزمین کهن» که قرار بود فاز جدید خود را به تازگی آغاز کند هم اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برد. این مجموعه در حال حاضر شبیه به حلقه‌های زنجیری است که از هم جدا شده و باید به یکدیگر وصل شوند و پیدا کردن تک تک این حلقه‌ها پس از مدت‌ها برای ادامه، کاری بس دشوار است و در حال حاضر هر کدام از هنرمندان مشغول کار در پروژه‌های دیگر هستند.

 

فاز یک و دو مجموعه «سرزمین کهن» در قالب 43 قسمت است که به سرانجام رسیده است. فاز سوم این مجموعه نیز در قالب 23 قسمت است که طبق گفته عوامل این مجموعه و مسوولان تلویزیون قرار است این روزها کلید بخورد.

نظر شما