شناسهٔ خبر: 37923 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطرات شهید حیدری در مسیر فرانکفورت/ راوی «ر» به آلمان می‌رود

مریم برادران راوی کتاب «ر» به منظور شرکت در شصت و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت راهی کشور آلمان می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مریم برادران نویسنده و پژوهشگر عرصه ادبیات دفاع مقدس که در سال جاری از سوی نشر آرما کتاب «ر» را روانه بازار کتاب کرده بود از سفر به آلمان برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خبر داد.

برادران در این زمینه گفت: با دعوت مجمع ناشران دفاع مقدس به‌عنوان نویسنده و به منظور معرفی تمامی آثاری که تا کنون در این عرصه از من منتشر شده است در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر خواهم بود.

وی تصریح کرد: معرفی کتاب «ر» در کنار سایر آثار من برنامه‌ای است که در این سفر در برنامه ما خواهد بود.

کتاب «ر» روایت مریم برادران از خاطرات شهید رسول حیدری است که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال منتشر و با استقبال قابل توجهی نیز روبرو شد و چندی پیش نیز توانست برای دومین نوبت تجدید چاپ شود.

کتاب ر

از دیگر آثار منتشر شده از مریم برادران می توان به کتاب‌های «حنانه»، «یادگاران: کتاب میثمی و همت»، «دوره درهای بسته»، «حتی یک قطره اشک نریختم» و «زمانی برای آسودن» اشاره کرد.

در همین حال چندی قبل صباح‌الدین شاریچ از همرزمان شهید حیدری و اساتید دانشگاه در بوسنی از تلاش برای ترجمه کتاب «ر» به زبان بوسنیایی خبر داده بود.

روایت یک مرد در سه فصل

کتاب «ر» زندگی رسول حیدری (مجید منتظری) را به تصویر کشیده است؛ زندگی مردی که در کنار مردمی از جنس خودش اما با زبان و آداب و رسوم متفاوت در کشوری غریب (بوسنی) به شهادت رسید.

این زندگی در سه فصل روایت شده است: فصل نخست، از زمانی آغاز می‌شود که رسول حیدری از سفر بوسنی در سال ۷۱ باز می‌گردد. نویسنده در این فصل، حال و هوای او در خانه و دلتنگی‌های همسرش معصومه و بچه‌ها را در آن روزها ترسیم کرده است. روایت زندگی در بخش بعدی وارد دوره‌ دانشجویی او می‌شود که با همرزمانش در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام می‌گذرانند. فوتبالهای گل کوچک دانشکده فرصتی است برای بازگشت به دوران نوجوانی و جوانی و از آنجا خاطرات دوران کودکی رسول آغاز می‌شود و تا دوران انقلاب و بعد از آن، تا سال ۶۲، ادامه می‌یابد. تشکیل سپاه همدان، سپاه ملایر، دوره‌های آموزشی و جریان مبارزه با ضد انقلاب و شرکت در عملیات غرب و ازدواج با معصومه برزگر از مهمترین وقایع این برهه است که برای خواننده روایت می‌شود.

شهید رسول حیدری

فصل دوم کتاب دوران تشکیل قرارگاه رمضان تا پایان جنگ را در بردارد و به دوره‌ ورود به دانشگاه اشاره می‌کند که خواننده با فضای آن در فصل نخست آشنا شده است. در این فصل، مانند سایر فصول، سعی شده است روایتی انسانی از حضور رسول حیدری در تمام مراحل زندگی تصویر شود. چرا که برای مخاطب این کتاب، شناخت مردان جنگ و نه صرفاً شاهکارهای جنگی آنها اهمیت دارد. جذّابیت زندگی رسول نیز مانند بسیاری از دیگر مردان دوران جنگ، همین چهره‌ی انسانی اوست. به همین دلیل در همه جا نویسنده به عمد از جزییات عملیات جنگی عبور کرده است.

از آنجایی که نقطه تمایز زندگی رسول حیدری، شهادت او در بوسنی است، فصل سوم که به نُه ماه زندگی آخر او (مهر ۷۱ تا خرداد۷۲) برمی‌گردد سفر آخر او به این سرزمین و جزییات حضورش در آنجا را در برمی‌گیرد و شاید نقطه عطف کتاب همین چیزی است که کتابهای نگاشته شده تاکنون به آن کمتر پرداخته‌اند.

استفاده از عکس‌ها، آوردن نقل قول‌های مستقیم و ارجاع به نامه‌ها و اسناد خطی دیگر علاوه بر افزایش سندیت، بر جذابیت و لطافت کار افزوده است. نویسنده نام کتاب را از امضای همیشگی رسول پای نامه‌هایش ر انتخاب کرده است.

کتاب «ر» را نشر آرما در ۳۰۶ صفحه به قلم مریم برادران و با قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر کرده است.

شصت و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال جاری از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ مهرماه در این شهر برگزار می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نیز امسال در کنار دیگر برنامه‌های فرهنگی خود در این نمایشگاه نشستی را با عنوان نقش زنان در روایت دفاع مقدس و نیز دو نشست رونمایی از آثار دفاع مقدس را برگزار خواهد کرد.

نظر شما