شناسهٔ خبر: 37927 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در حوزه نظام‌مند می شوند

مدیرکل امور پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور از تشکیل دو کمیسیون برای نظام‌مندکردن برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در حوزه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد رفیعی از برنامه‌ریزی جدی برای تقویت کرسی‌های نظریه پردزای و آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه خبر داد و اظهار کرد: برنامه‌های دقیقی در این زمینه تهیه شده و اولین پیش کرسی فقه که در شهریور ماه برگزار شد با استقبال خوب حوزویان همراه بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، چندین نظریه علمی به دبیرخانه کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی رسیده و در دست بررسی است.

به گفته مدیرکل امور پژوهشی حوزه‌های علمیه برنامه‌ریزی شده که نشست‌ها و کرسی‌های نظریه‌پردازی امسال با قوت بیشتری برگزار شود.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: دبیرخانه کمیسیون کرسی‌های آزاداندیشی هم در اداره امور پژوهشی مستقر است و برنامه‌ریزی برای حمایت از این کرسی‌ها مورد توجه جدی است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در گذشته توجه کافی به کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه نمی‌شد، اظهار کرد: کرسی‌های نظریه پردازی تابع قوانین خاص است که سازوکار ویژه خودش را لازم دارد و قوانین و مقرارت لازم را طلب می‌کند. در سال‌های گذشته کرسی‌های متعددی در حوزه برگزار شد اما بر اساس برنامه مدونی انجام نمی‌شد.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل شورای اعطای مجوزها و تدوین سازوکارهای لازم، کرسی‌های نظریه‌پردازی بر اساس یک چارچوب و قانون مشخص برگزار می‌شود و مراحل انتخاب داوران، بررسی نظریه در دبیرخانه، برگزاری پیش کرسی و برگزاری نهایی کرسی را طی می‌کند.

مدیرکل امور پژوهشی حوزه‌های علمیه تاکید کرد که کرسی‌های نظریه‌پردازی که در سال‌های گذشته برگزار می‌شد به صورت خودجوش بوده که مدون و نظام یافته نبوده است.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه نشست‌های متعددی به صورت منظم در حال برگزاری است، گفت: پیش بینی شده تعداد زیادی کرسی‌های نظریه پردازی و کرسی‌های آزاداندیشی به صورت نظام یافته در حوزه برگزار شود.

نظر شما