شناسهٔ خبر: 37930 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد جایگاه دانشگاهی ایران در دنیا/ صعود چشمگیر شریف و تهران

نتایج رتبه بندی سال ۱۶-۲۰۱۵ نظام رتبه بندی QS منتشر شد و دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران با یک رشد صعودی در جمع برترین دانشگاه های جهان قرار گرفتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نتایج رتبه بندی سال ۱۶-۲۰۱۵ نظام رتبه بندی QS منتشر شده است و دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران از ایران توانستند با عملکردی بهتر نسبت به سال گذشته بطور چشمگیری رتبه های بین المللی خود را بهبود بخشند.

دانشگاه صنعتی شریف بعنوان برترین دانشگاه کشور در رتبه بندی QS توانست با بیش از ۱۰۰ پله رشد، رتبه ای در بازه ۴۸۰-۴۷۱ را کسب کند. همچنین دانشگاه تهران نیز با بیش از ۵۰ رتبه رشد، در بازه ۶۰۰-۵۵۱ قرار گرفت. جدول زیر عملکرد سالانه دانشگاه صنعتی شریف و تهران را نمایش می دهد.

نام دانشگاه 
 
دامنه رتبه در سال
۲۰۱۶ -۲۰۱۵۲۰۱۴-۲۰۱۵۲۰۱۳-۲۰۱۴۲۰۱۲-۲۰۱۳
دانشگاه صنعتی شریف۴۷۱-۴۸۰۶۰۱-۶۵۰۶۰۱-۶۵۰۶۰۱+
دانشگاه تهران ۵۵۱-۶۰۰۶۵۱-۷۰۰۶۰۱-۶۵۰۵۵۱-۶۰۰

 مؤسسه « کاکارلی سیموندز» یا QS  به مدت ۱۲ سال است که دانشگاه ها را در سطح جهان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است.

این نظام بین المللی با بهره جستن از ۶ شاخص بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰ درصد، میزان گرایش بین المللی با وزن ۱۰ درصد، میزان استناد به ازای هر عضو هیات علمی با وزن ۲۰ درصد و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن ۲۰ درصد بیش از ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان را مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است.

تنها تغییری که در متدولوژی این رتبه بندی نسبت به سال گذشته ایجاد شده است مربوط به شاخص میزان استنادات به اعضای هر عضو هیات علمی است که با نرمال سازی استنادات در کلیه حوزه های موضوعی باعث شد دانشگاه هایی که در حوزه علوم اجتماعی، هنر و مهندسی عملکرد بهتری دارند، قادر باشند رتبه بهتری را کسب کنند.

در فهرست برترین های جهان، موسسه فناوری ماساچوست همچون سال گذشته مقام اول جهان را به دست آورده است. دانشگاه هاروارد مقام دوم جهان و دانشگاه کمبریج انگلستان و استنفورد آمریکا مشترکا رتبه ۳ جهان را به خود اختصاص دادند.

انستيتو فناوری کاليفرنيا، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن، امپریال کالج لندن، انستیتو فناوری زوریخ و دانشگاه شيکاگو رتبه های ۵ الی ۱۰ فهرست برترین های جهان را به خود اختصاص دادند. ۱۰ دانشگاه برتر جهان متعلق به آمریکا و انگلستان هستند و تنها دانشگاه برتر خارج از دو کشور آمریکا و انگلستان در این رده، انستیتو فناوری زوریخ سوئیس است که رتبه ۹ جهان را کسب کرده است.

دانشگاه های آسیایی همچون سالهای گذشته، در سال ۱۶-۲۰۱۵ نیز رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کردند. ۲ دانشگاه از ۲۰ دانشگاه برتر جهان و ۱۰ دانشگاه از ۵۰ دانشگاه برتر جهان به قاره آسیا تعلق دارند.

دو دانشگاه آسیایی که در سال ۱۶-۲۰۱۵ توانستند در جمع ۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور است. دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان برترین دانشگاه آسیا شناخته شد که با ۱۰ رتبه رشد نسبت به سال گذشته، حائز رتبه ۱۲ جهان شد.

دانشگاه صنعتی نانیانگ نیز با ۲۶ رشد رتبه، دانشگاه دوم آسیا و سیزدهم جهان شد. دانشگاه تسینگوا چین با ۲۲ رتبه رشد در جایگاه ۳ آسیا و ۲۵ جهان قرار گرفت.

همچنین دانشگاه های حوزه خاورمیانه نیز نسبت به سال گذشته، دارای رشد رتبه بوده اند. از ترکیه دانشگاه بیلکنت با ۵ رشد رتبه نسبت به سال گذشته برترین دانشگاه این کشور شناخته شد که رتبه ۳۹۴ جهان را به خود اختصاص داد. از عربستان سعودی نیز دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد با ۲۶ رشد رتبه، جایگاه ۱۹۹ جهان را به دست آورد.

در منطقه اقیانوسیه دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه ملبورن به عنوان دو دانشگاه برتر این منطقه شناخته شدند که به ترتیب رتبه های ۱۹ و ۴۲ جهانی را کسب کردند.

دانشگاه بوئنوس آیرس آرژانتین با رتبه ۱۲۴ و دانشگاه سائوپائولو برزیل نیز با رتبه ۱۴۳ جهان ۲ دانشگاه برتر آمریکای جنوبی هستند.

در قاره آفريقا نیز دانشگاه کيپ تاون آفریقای جنوبی با رتبه ۱۷۱ جهان برترین دانشگاه این قاره شناخته شد.

نظر شما