شناسهٔ خبر: 37939 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مادر کارهای نمایشی به تلویزیون برمی‌گردد

یکی از ساختارهای برنامه‌سازی که از دیرباز و زمانی که تلویزیون دو شبکه بیشتر نداشت، از جایگاه قابل قبولی در بین مخاطبان برخوردار بوده، «تله‌تئاتر» یا نمایش تلویزیونی است که مدت‌هاست از قاب تلویزیون حذف شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حذف نمایش‌های تلویزیونی به مرور در تلویزیون اتفاق افتاد تا شاید بیننده‌ای که زمانی چهارشنبه شب‌ها به امید تماشای تله‌تئاتر پای تلویزیون می‌نشست، کم کم عادت کند که در این ساعت برنامه‌ای دیگر را به نظاره بنشیند.

 

اما در این سال‌ها انتقادات اهالی رسانه و همچنین کارشناسان و فعالان تئاتر به حذف این ساختار تلویزیونی هیچگاه تمامی نداشته است و بسیاری از آنها در گفت‌وگوهایشان خواستار بازگشت تله‌تئاتر به تلویزیون بوده‌اند.

 

حالا این انتظار به پایان رسیده و با تغییر مدیریت‌ها در شبکه چهار سیما بار دیگر اعلام شد که تله‌تئاتر به تلویزیون برمی‌گردد.

 

مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما در نشستی که ۲۴ شهریور ماه با خبرنگاران داشت، این خبر را اعلام کرد و گفت که تا به حال ۱۷ تله‌تئاتر جدید آماده پخش شده است که در زمان مناسب خود به روی آنتن می‌روند.

 

اما علی اصغر آزادان - از قدیمی‌های تله‌تئاتر - از جمله افرادی است که در این سال‌ها دغدغه‌ی جدی نمایش تلویزیونی را داشته و در گفت‌وگوهای متعدد با ایسنا و دیگر رسانه‌ها همواره این نکته را یادآور شده است.

 

خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا پیش از اینکه خبر بازگشت تله‌تئاتر به تلویزیون اعلام شود، گفت‌وگویی با این تهیه‌کننده پیشکسوت داشته است که در این گفت‌و‌گو هم از تعطیلی طولانی مدت این ساختار تلویزیونی اظهار ناراحتی کرده بود.

 

وی همچنین در صحبت‌های خود اظهار کرد: حیف است که مهم‌ترین ساختار تلویزیونی که مادر کارهای نمایشی محسوب می‌شود، مدتی است در تعلیق به سر می‌برد و خوابیده است.

 

آزادان به این نکته اشاره کرد: به دلیل کمبود بودجه‌ و تقسیم‌بندی‌های سازمان صداوسیما، تله‌تئاتر و خیلی بخش‌های دیگر از جمله کار کودک در تلویزیون بلاتکلیف مانده است و من هم شخصا مدتی است که در عرصه تله‌تئاتر بیکار مانده‌ام. در حال حاضر نیز تنها فعالیت اخیرم همکاری با آقای رسام و فروتن در برنامه «یادگاری» بوده است که به عنوان مشاور پروژه در آن حضور داشتم و در زمینه ارائه موضوعات با دوستان همکاری می‌کنم.

 

این برنامه‌ساز پیشکسوت تلویزیون در بخشی دیگر از گفته‌هایش به نادیده گرفتن بخش تله‌تئاتر در تلویزیون اشاره کرد و یادآور شد: درست است که مخاطبان تله‌تئاتر به مراتب کمتر از مجموعه‌های نمایشی هستند ولی به نظرم تله‌تئاتر یکی از ساختارهایی است که هم می‌تواند بهترین بازی‌های بازیگران را به نمایش بگذارد و همین که مخاطبان خودش را داشته باشد اما متاسفانه اینکه این بخش اکنون متولی دارد یا ندارد، نمی‌دانم؛ چراکه مدت طولانی است که تولید و پخشش متوقف شده است.

 

آزادان همچنین در پی صحبت‌هایش خواستار حمایت و نگاه دوباره مسؤولان صداوسیما نسبت به بخش تله‌تئاتر شد و اظهار کرد: امیدوارم سازمان صدا و سیما به مقوله تله‌تئاتر نگاهی کند تا این بخش دوباره مثل سابق راه بیفتد. یکی دیگر از مشکلات این حوزه این است که ما واقعا نمی‌دانیم شبکه باید درباره آن تصمیم بگیرد یا سازمان و بخش خاصی؟ در هر صورت امیدوارم به این حوزه رسیدگی شود البته نه اینکه من دوباره به تله‌تئاتر برگردم و بیکار نباشم بلکه به این خاطر که این بخش تاثیرگذار مدتی است که مهجور مانده است.

نظر شما