شناسهٔ خبر: 38003 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با سینمامعیار مطرح شد:

حوزه هنری پیگیر اکران «مزارشریف» درافغانستان است

منوچهر شاهسواری، تهیه کننده فیلم «مزار شریف» در گفتگو با برنامه سینمامعیار رادیو گفتگو گفت: تا این لحظه در فروش فیلم وضعیت خوبی نداشته ایم.

فرهنگ امروز: وی افزود؛ باید بررسی جدی تری کنیم که دلایل چیست. طبیعی است که گاهی ناشی از جو عمومی فیلم های در حال اکران و یا ناشی از سیستم تبلیغاتی فیلم است، اما هنوز در این رابطه به جمع بندی روشنی نرسیدیم.

وی در مورد اکران همزمان این فیلم با فیلم «محمد رسول الله(ص)» بیان داشت: هردوی این فیلم ها از یک مفهوم کلی با دو شیوه گفت وگو حرف می زنند. فیلم مجیدی در شکل مفهومی فارغ از مباحث سینمایی است و در حوزه اعتقادی ارزشمند است. فیلم «مزار شریف» نیز بخشی از اعتقادات سیاسی ماست و آن هم صاحب ارزش های ویژه خود است. از بابت اکران همزمان این دو فیلم احساس بدی نمی کنیم، البته اگر در نظام تبلیغاتی و پخش بیشتر توجه می کردیم، می توانستیم از هم افزایی اش نیز استفاده کنیم که شاید از این بابت نقص از ماست.

سپس شاهسواری به فیلمنامه این فیلم اشاره کرد و گفت: عمر زیادی از فیلمنامه می گذرد و از سال 77-78 مطرح شده است. البته از سال 92 که حوزه هنری اراده دوباره به ساخت این فیلم کرد به من پیشنهاد کردند که برنامه تحقیقاتی ویژه ای را با آقای ورزیده، گروه مشاورین، بازنویس فیلمنامه فراهم کنیم که فیلمنامه از این بابت دچار تغییراتی شد و ماهیت آن که مرتبط با شهادت بچه های ما در کنسولگری بود و همچنین روایتگر این ماجرا که یکی از بازماندگانش است، تغییر نکرده است. اما آنچه تغییر کرده محصول تحقیقات بعدی است که برای حفاظت و نشان دادن اقتدارمان حمله به کنسولگری را حمله به خاک خودمان فرض کردیم که به لحاظ دیپلماسی بین الملل نیز درست است و آمادگی ورود به خاک افغانستان را داشتیم چرا که فکر می کردیم هم مرزی نیروهای طالبان با ما ممکن است امنیت کشور را دچار مشکل کند.

تهیه کننده فیلم «مزاره شریف» درخصوص برنامه حوزه هنری برای اکران فیلم در افغانستان گفت: علاقمندم که این اتفاق بیافتد و حوزه هنری نیز به شدت پیگیر این ماجراست. در مجموعه روابط فرهنگی توفیق یافتیم فیلم را در بین گروه زیادی از فرهنگی ها و همسایگان ببینیم. فکر می کنیم نمایش فیلم در افغانستان و جاهای دیگر نشان دهنده فهم ما از روابط همسایگی و آنچه به آن تقید داریم است.

نظر شما