شناسهٔ خبر: 38006 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراز علاقه رییس کتابخانه ملی چین به همکاری باایران درزمینه نسخ خطی

رئیس کتابخانه ملی چین گفت: تبادل، حفظ و نگهداری نسخ خطی می تواند عرصه جدیدی برای همکاری دو کشور ایران و چین ایجاد کند که علاقه مند به همکاری دو کشور در این زمینه هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ هانگ یونگ در بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در شیراز بیان کرد: در دوره جدید فرهنگی، همکاری و تعامل کشورها یک ضرورت جهانی است که تبادل، حفظ و نگهداری نسخ خطی و آثار فرهنگی زمینه جدیدی در همکاری فرهنگی دو کشور فراهم می کند. 
وی افزود: جاده ابریشم فرصت مناسبی برای تعامل بیشتر دو کشور ایران و چین است که با درنظر گرفتن فرصت جاده ابریشم برای شکوفایی مردم کشورهای عضو این جاده گام های موثری برداشته می شود. 
یونگ با بیان اینکه پیوند فرهنگی دو کشور ایران و چین مناسب و با ارزش است اظهارداشت: معتقدیم به واسطه همکاری در جاده ابریشم گفتمان فرهنگی و گفت و گوی ملت ها تقویت می شود. 
وی اضافه کرد: با توجه به قدمت تاریخی دو کشور ایران و چین و استان فارس، تداوم و تعمیق فرهنگی مهمترین راهکار پیوند دو کشور ایران و چین است که به شکل عملی باید دنبال شود. 
او ادامه داد: در حال حاضر در کتابخانه ملی چین ۳۰ میلیون جلد کتاب قرار دارد که بخش بزرگی از این آثار به زبان چینی است که کتاب های کمی از زبان فارسی در این کتابخانه وجود دارد. 
یانگ عنوان داشت: کتابخانه ملی چین به صورت مستقیم و غیرمستقیم روزانه پذیرای ۱۰ هزار نفر برای مطالعه است و این درحالی است که هم اینک سرانه مطالعه در کشور چین برای هر یک نفر پنج کتاب در طول سال است. 
کورش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز با اشاره به تاریخ سه هزار ساله چین گفت: از دیرباز دو کشور تاریخی ایران و چین پیوند عمیق فرهنگی دارند. 
در این دیدار رئیس کتابخانه ملی چین و هیات همراه از بخش های مختلف مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از جمله تالار فارس شناسی، مخازن کتاب و تالارهای مطالعه بازدید کردند. 

نظر شما