شناسهٔ خبر: 38014 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رهاوردی از سرزمین چخوف» برگزار می شود

«رهاوردی از سرزمین چخوف» در شهر کتاب برگزار می شود.

فرهنگ امروز: بی‌شک، شمار فراوانی از شاعران و نویسندگان برجسته‌ی جهانی از سرزمین ایران و روسیه‌ برخاسته‌اند و آثارشان در بین مردم کشورهای مختلف درخشیده است. نام‌هایی چون فردوسی، خیام، حافظ، سعدی، مولوی، پوشکین، تولستوی، داستایفسکی، گوگول، چخوف و ... شاهدی بر این مدعاست. ایران و روسیه در سال‌های گذشته همواره روابط فرهنگی خوبی داشته‌اند و آثار ادبی دو کشور به زبان‌های فارسی و روسی ترجمه و منتشر شده است.  رباعیات خیام بیشترین شمارگان را در روسیه و آثار تولستوی و داستایفسکی بیشترین شمارگان را در ایران دارد. ادبیات و تحولات ادبی سه دهه‌ی اخیر دو کشور مانند ادبیات کلاسیک شناخته شده نیست و باید تلاش‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد. ایران مهمان ویژه‌ی بیست‌وهشتمین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی مسکو بود که از تاریخ ۱۱ تا ۱۵ شهریور سال جاری در مسکو برگزار شد و حضور چشمگیر نویسندگان، هنرمندان، شاعران و برگزاری نشست‌های ادبی و فرهنگی از ویژگی‌های این نمایشگاه بود.

وضعیت زبان و ادبیات فارسی در روسیه و متقابلا وضعیت زبان و ادبیات روسی در ایران و چشم‌انداز فعالیت‌های مشترک از بحث‌های اصلی این نشست‌ها و گفت‌وگوها بود.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۳۱ شهریور ساعت ۱۶:۳۰ با عنوان «رهاوردی از سرزمین چخوف» به بررسی این دستاوردها می‌پردازد که با حضور هوشنگ مرادی‌کرمانی، میرجلال‌الدین کزازی، الهه کولایی، آبتین گلکار، گودرز رشتیانی، گروس عبدالمکیان و علی‌اصغر محمدخانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود و در آن چشم‌انداز روابط فرهنگی در سال‌های آتی تحلیل و بررسی خواهد شد.

نظر شما