شناسهٔ خبر: 38024 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مدیریت راهبردی فرهنگی» منتشر شد

کتاب «مدیریت راهبردی فرهنگی» تالیف مشترک سیدصابر امامی و مهدی یاراحمدی‌خراسانی با مقدمه‌ای از حجت الله ایوبی و از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، این کتاب در هشت بخش مفهوم شناسی فرهنگ، جریان شناسی مدیریت فرهنگی، چالشهای فرهنگی در مدیریت، مدیریت تفاوتهای فرهنگی، فعالیت فرهنگی موثر، حوزه فعالیت مدیریت فرهنگی و معرفی فرصتها در مدیریت فرهنگی به چاپ رسیده است.

در بخشی از مقدمه به قلم حجت الله ایوبی آمده است: مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی یکی از پرکاربردترین ابزار مدیریتی امروز است. تمامی سازمان‌ها و نهادهای موفق دنیا بخش عمده‌ای از موفقیت خود را مرهون برنامه‌ریزی راهبردی می‌دانند. استراتژی عامل کلیدی موفقیت در فعالیت‌های مختلف در دوره‌های زمانی گوناگون بوده است و بی شک بدون آن فرد، شرکت، سازمان و یا جامعه دچار سردرگمی خواهد شد. به‌طورکلی می‌توان گفت در مسیر تدوین راهبرد از سه روش و رویکرد کلی تجویزی، توصیفی، ترکیبی استفاده می‌نمایند که هریک دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌باشند که زیر ساخت اصلی تحقق آن تفکر راهبردی است.

مدیریت راهبردی فرهنگی

به اعتقاد رئیس سامان سینمایی کشور، تفکر راهبردی، یک فرایند ذهنی است که از طریق خلاقیت و شهود، نمای یکپارچه‌­ای از فعالیت‌های سازمان در ذهن مدیر ایجاد می­‌کند. سازمان‌های فرهنگی از جمله سازمان‌هایی هستند که در محیطی بسیار متغییر و پیچیده فعالیت می‌کنند و به همین دلیل نیازمند برنامه ریزی راهبردی و پیش از آن رخ دادن تفکر راهبردی در ذهن مدیران این سازمان‌ها می‌باشند. به طور کلی مجموع این نیاز‌ها در بسته‌ای بزرگتر با نام مدیریت راهبردی فرهنگی نمود می‌بابد. در برنامه‌ریزی راهبردی فرهنگی با شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، بهترین شیوه برای دستیابی به اهداف تعیین می‌شود.

پشت جلد کتاب «مدیریت راهبردی فرهنگی» هم آمده است: از آنجا كه پیشرفت در تمامی شئون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یك جامعه متكی بر فرهنگ آن جامعه است و تا زمانی كه فرهنگ جامعه‌ای موافق با پیشرفت و توسعه نباشد، پیشرفت آن جامعه ممكن نخواهد بود. بر این اساس می‌توان گفت اگر جامعه‌ای موافق توسعه (به معنی عام آن) نباشد، برای دستیابی به پیشرفت در ابعاد گوناگون باید به اصلاح و تحول فرهنگ در جهت توافق آن اقدام نمود. از طرفی با توجه به اینكه شرایط درون و برون جامعه دائماً در حال تحول می‌باشد، برای اینكه بتوان تغییرات را در مسیر درستی قرار داد و آن را تبدیل به شیوه‌های زندگی مردم نمود، نیاز است كه تحولات از یك فرهنگ پشتیبان برخوردار باشد و این زمانی امكان‌پذیر است كه بتوان همزمان فرهنگ را نیز توسعه داد. توسعه فرهنگی یعنی افزایش شمول دامنه فرهنگ روی مسائل مختلف جامعه از یك طرف و تقویت میزان اعتقاد و پایبندی به مولفه‌های فرهنگی از طرف دیگر. بنابراین برای تحقق این دو مقوله مهم مدیریت راهبردی فرهنگی، راه گشا خواهد بود.

بنا بر این گزارش، کتاب «مدیریت راهبردی فرهنگی» با قیمت نه هزار تومان در کتابفروشی‌های کشور در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

نظر شما