شناسهٔ خبر: 38027 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست«امکان پذیری شناسایی صفات غالب فرهنگی ایرانیان» برگزار می‌شود

نشست«امکان پذیری شناسایی صفات غالب فرهنگی ایرانیان»به همت گروه جامعه شناسی اخلاق انجمن جامعه شناسی ایران و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات با همکاری گروه اخلاق انجمن جامعه شناسی ایران هفتمین نشست «امکان پذیری شناسایی صفات غالب فرهنگی ایرانیان» از سلسله نشست های فرهنگ و شخصیت ایرانی را برگزار می کنند.

این نشست با حضور ابراهیم حاجیانی (مدیرگروه پژوهش‌های فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک)، چهارشنبه اول مهرماه ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ در محل سالن جلسات واقع در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پلاک ۹، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شود.

حاجیانی، محقق حوزه جامعه ‌شناسی است که در کتاب خود «جامعه ‌شناسی اخلاق» به ارایه تصویری روشن از گرایش جامعه ایران به رفتارها، قواعد و اصول رفتاری پرداخته و معتقد است متاسفانه اغلب تحقیقات این حوزه برآوردهای منفی از وضعیت اخلاقی جامعه ارایه می‌دهند در حالی که محتوای این کتاب که حاصل یک فراتحلیل است نشان می دهد وضع اخلاق در جامعه ایران خیلی منفی نیست.

حاجیانی تاکید دارد برای آینده نیازمند طراحی نظام اخلاقی ترکیبی یا چندپایه ‌ای هستیم چرا که نمی‌توان بر پایه اخلاق سنتی جامعه ایرانی را کماکان اخلاقی نگه داشت. این امر مستلزم افزودن مبانی جدیدی به حوزه اخلاقی جامعه است. با این حال به زعم وی در شناسایی ویژگی های غالب رفتاری و فرهنگی ایرانیان نیز نیازمند مطالعات و ارائه روش های تحقیق جدیدتر می باشیم. در این نشست امکان پذیری شناسایی صفات غالب فرهنگی ایرانیان با تاکید بر ویژگی فرهنگی تساهل در نزد ایرانیان مورد بحث قرار می گیرد

نظر شما