شناسهٔ خبر: 38041 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سعید عدالت‌نژاد «تاریخ اندیشه» را می‌نویسد/ از فلسفه اسلامی چه بخوانیم، چه نخوانیم؟

سعید عدالت‌نژاد، استاد فلسفه و کلام اسلامی از کتاب در دست تألیف خود با نام «تاریخ اندیشه» خبر داد و گفت: این کتاب دربردارنده مقالاتی با موضوع کلام و فلسفه است که در آن به نقد فلسفه اسلامی نیز پرداخته‌ام.

سعید عدالت‌نژاد «تاریخ اندیشه» را می‌نویسد/ از فلسفه اسلامی چه بخوانیم، چه نخوانیم؟

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  سعید عدالت‌نژاد گفت: «تاریخ اندیشه» اثری است که در دست تألیف دارم و دربردارنده بیش از ۲۰ مقاله با موضوع فلسفه و کلام است. در حال حاضر یک مقاله دیگر نیز برای این کتاب می‌نویسم که در آن به نقد فلسفه اسلامی پرداخته‌ام و عنوان آن را نیز «از فلسفه اسلامی چه بخوانیم؟ چرا؟ و چه نخوانیم؟ چرا؟» انتخاب کرده‌ام.

وی اظهار کرد: فلسفه اسلامی بخشی از تاریخ ماست اما در این بخش، اندیشه و تولید اندیشه متوقف شده است. مباحثی از فلسفه اسلامی ــ مانند «حرکت جوهری» در طبیعت ــ نیز حاصلی در فلسفه اسلامی نداشته است و ادامه این‌ گونه مباحث، اتلاف وقت است. به عبارتی در صنایع و علوم می‌بینیم که همه نظریات، نمود بیرونی دارند و باعث ایجاد دگرگونی در علم شده‌اند، اما در فلسفه اسلامی این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: «تاریخ اندیشه» از سوی نشر جاویدان منتشر خواهد شد.

دکتر سعید عدالت‌نژاد دارای تحصیلات حوزوی (پایان سطح چهار) و دانشگاهی در داخل و خارج کشور است. او کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی از ایران و دکترای تخصصی مطالعات اسلامی از دانشگاه برلین دارد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران و بنیاد دایرةالمعارف اسلامی (دانشنامه جهان اسلام) و دارای چهار کتاب و ۳۵ مقاله تخصصی است. وی در سمینارهای علمی متعدد در زمینه‌های مطالعات اسلامی در کشورهای مختلف شرکت داشته است.

نظر شما