شناسهٔ خبر: 38043 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​بازسازی کتاب خطی ۲.۵ متری ۴ هزار ساله در مصر

کتاب خطی ۲.۵ متری ۴۰۰۰ ساله، شامل اوراد جادویی و توصیفاتی درباره خدایان مصر باستان که در موزه قاهره کشف شده بود، بازسازی شد. این متن به گفته کارشناسان طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین نسخه خطی نوشته شده بر چرم در جهان است.

 

 

​بازسازی کتاب خطی 2.5 متری 4 هزار ساله در مصر

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  این نسخه خطی نوشته شده بر چرم دربر گیرنده اوراد آیینی مصر باستان و تصاویر رنگی از موجودات فراطبیعی و خدایان دوران کهن است که کارشناسان قدمت آن‌ها را به پیش از نوشته‌های متنی با نام «کتاب مردگان» تشخیص داده‌اند.
 
به گفته دکتر «وایل شربینی»، مصرشناس و کاشف و مرمت کننده کتاب، این نسخه خطی ۲.۵ متری طومارگونه که در هر دو سوی آن تصاویر و نوشته‌هایی به خط مصر باستان نقش بسته‌اند، قدیمی‌ترین و بلندترین مجموعه نوشته‌های چرمی است که وجود دارد.
 
دکتر «شربینی» تکه‌های بزرگ و کوچک درهم این نسخه خطی را در ماه «آگوست»  میان قفسه‌های موزه قاهره یافت و با دشواری فراوان توانست تکه‌ها را در کنار هم قرار دهد و آن را مرمت کند.
 
این مصرشناس اظهار کرد: «تکه‌های این نسخه خطی به طور کامل فراموش شده بود؛ شاید به این دلیل که کسانی که به طور مستقیم با کتاب برخورد داشتند در دوران جنگ جهانی دوم و یا کمی پس از آن درگذشته‌اند. از آن زمان این مجموعه ارزشمند در میان صدها نسخه خطی دیگر و پاپیروس‌های باستان در موزه مصر انبار شده بود.»
 
منشا این اثر باستانی نامشخص است اما به گفته دکتر «شربینی»، احتمالا پس از دوران جنگ جهانی اول توسط موسسه‌ای فرانسوی از یک قاچاقچی اشیاء عتیقه خریداری شده و دو سال پیش از پایان جنگ جهانی دوم به موزه قاهره اهدا شده است.
 
وی می‌گوید: «پس از مطالعات دشوار و طولانی روی جزئیات هر کدام از تکه‌های یافت شده، تصمیم گرفتم آن‌ها را بازسازی و طرح اصلی این نسخه خطی را کشف کنم؛ درست مثل بازی جورچین. نخست هیچ ایده‌ای نداشتم و فقط برمبنای اطلاعات خود از متون مشابه و تصاویر به‌دست آمده از درون مقبره‌ها کار را به اتمام رساندم.»
 
دکتر «شربینی» قدمت این طومارگونه چرمین را بین ۲۳۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد و به دوران پادشاهی کهن تا اوایل پادشاهی میانه مصر نسبت می‌دهد و می‌افزاید: «این نسخه خطی متون مذهبی جدیدی را شامل می‌شود و نیز در آن بخش‌های زایدی از متون نوشتاری – تصویری از کتابی با عنوان «کتاب دو راه» (Book of Two Ways) که بر دیواره مقبره‌های پادشاهان دوره میانه مصر نقش بسته است، در آن وجود دارد. اوراد در آن نیز به صورت اول شخص مفرد آورده شده است که به احتمال توسط یک کاهن مصری بر زبان رانده شده است.»
 
این مصرشناس می‌افزاید: «متن نوشته‌های به‌اصطلاح «کتاب دو راه» نشان می‌دهد که گوینده اوراد قصد داشته است تا به بنایی به شدت محافظت شده توسط دروازه‌ها و موجودات دارای قدرت جادویی  وارد شود. در متن اخیرا کشف شده به غیر از متون قبلی، یک دانش جادویی نیز برای عبور امن از کنار موجودات خطرناک و رسیدن به پشت دروازه‌های مکان مقدس وجود دارد.»
 
گفته می‌شود تنها ۶ طومارگونه چرمین از دوران مصر باستان باقی مانده است زیرا بر خلاف کاغذ پاپیروس که در آب‌وهوای خشک مصر دوام آورده است، چرم‌ها از میان رفته‌اند.
 
«شربینی» که دارای دکترای مصرشناسی از دانشگاه «لوون» بلژیک است، اکنون مراحل آماده‌سازی این طومارگونه برای چاپ را طی می‌کند.

نظر شما