شناسهٔ خبر: 38065 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«هیپوفیز» نقدی بر ظاهرگرایی است/ مخالف اصطلاح ایرانیزه هستم

کارگردان «هیپوفیز» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی عنوان کرد نام اثر و محتوای آن به گونه‌ای است که نقدی بر ظاهرگرایی انسان‌ها دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کوروش نریمانی نویسنده و کارگردان نمایش «هیپوفیز» درباره استقبالی که تاکنون از این اثر نمایشی شده است گفت: «هیپوفیز» اجرای خود را از ۱۵ شهریور ماه در سالن شمس آغاز کرده است و خوشبختانه تا امروز با توجه به شرایط زمانی که در آن قرار داریم و اینکه در فصل رونق تئاترها نیستیم استقبال خوبی از آن شده است. برخی از تماشاگران نمایش مخاطبان تئاتر بین هستند که از مرکز شهر به دیدن این اثر می آیند اما بخش قابل توجهی از مخاطبان از اطراف محل تماشاخانه و شمال شهر هستند و تا جایی که ما با آنها برخورد داشته ایم اکثرا راضی از سالن نمایش بیرون می آیند.

وی درباره تغییراتی که در گروه بازیگران نمایش نسبت به اجرای دو سال قبل به وجود آمده است، توضیح داد: این نمایش با هدف سفر به شهرستان های مختلف و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و نزدیک به ایران بازتولید شد اما پروسه گرفتن سالن اجرا کمی به درازا کشید به همین دلیل نگار عابدی و هوتن شکیبا به خاطر درگیر بودن در کارهای دیگر نتوانستند با ما همراه باشند و مجبور به تعویض بازیگران شدیم و بهناز نادری که قبلا کارش را روی صحنه دیده بودم و همینطور رامین ناصرنصیر که مدت ها بود می خواستیم با هم کاری مشترک انجام دهیم جایگزین بازیگران قبلی شدند. بهرام افشاری تنها بازیگری است که از اجرای قبل در نمایش حضور دارد.

کارگردان نمایش «دن کامیلو» درباره انتخاب نام نمایش عنوان کرد: هیپوفیز غده ای است که تاثیر مستقیم روی رشد جسمانی و استخوانی انسان ها دارد. یکی از دلایل انتخاب این نام برای نمایش نیز به رفتارهای افراد جامعه ما باز می گردد. اینکه ما بیشتر از اینکه به درون و بطن افراد و حتی خودمان نظر داشته باشیم اسیر ظواهر و جنبه های بیرونی و فیزیکی آدم ها و خودمان می شویم. برای مردها اندامی ورزیده و تنومند و رشید می پسندیم و برای زن ها زیبایی های ظاهری شان مدنظرمان است. انتخاب نام «هیپوفیز» نیز بخشی از تفکری است که در نمایش وجود دارد. این نام با مشورت با بازیگران و با توجه به مضمون اثر انتخاب شد. البته نام روزنامه ای که دو روزنامه نگار نمایش دز آن کار می کنند نیز هیپوفیز است و کلا در طول نمایش از هیپوفیز زیاد حرف زده می شود.

نمایش هیپوفیز

نریمانی درباره موقعیت های طنزی که در نمایشنامه «دختر یانکی» که منبع اقتباس نمایش «هیپوفیز» بوده وجود داشته است، گفت: نمایشنامه «دختر یانکی» نیل سایمون دارای موقعیت های کمیکی بود؛ موقعیت هایی که می شد از دل آنها رفتارهای درست کمدی را برای اجرا طراحی کرد. البته ما موقعیت های تازه ای را به بستر اصلی اثر اضافه کردیم و در حال حاضر در نمایش موقعیت های ناب کمدی رخ می دهد که مخاطب به درستی می تواند با آنها و البته کاراکترهای نمایش ارتباط برقرار کند.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش درباره ایرانیزه کردن نمایش بیان کرد: در اجرای «هیپوفیز» به سمت ایرانیزه شدن نرفتیم چون به نظرم اصلا این اصطلاح درست نیست اما من اصولا در نوشتن دیالوگ ها و کارگردانی و اجرای آثاری که خودم نوشته ام و یا اقتباس کرده ام نیم نگاهی به شیوه های نمایش ایرانی دارم. این امر باعث می شود تماشاگر این نمایش در عین اینکه شاهد دیدن یک کار خارجی است با رفتار و سکنات آشنایی هم برخورد کند. البته بازیگران نمایش آنقدر تمرین می کنند که همه حرکاتشان عادی به نظر برسد. در حقیقت مخاطب می داند که به دیدن یک نمایش خارجی نشسته اما در عین حال احساس می کند که با مناسبات کاراکترها آشناست چون این گرته برداری از نمایش های ایرانی به دلیل تمرین های زیاد در تار و پود اثر تنیده شده و به صورت یک وصله جدا از اثر خودنمایی نمی کند.

نمایش «هیپوفیز» از جمله آثار کمدی کوروش نریمانی است که در زمستان سال ۹۲ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و با حضور هوتن شکیبا، بهرام افشاری و نگار عابدی روی صحنه رفت. نریمانی نمایش «هیپوفیز» را از ۱۵ شهریورماه سال جاری در تالار شمس موسسه اکو، برای بار دوم به صحنه برده است. اجرای مجدد نمایش «هیپوفیز» با حضور رامین ناصرنصیر، بهرام افشاری و بهناز نادری هر شب ساعت ۲۰ اجرا می‌شود.

کوروش نریمانی نویسندگی و کارگردانی آثار کمدی موفقی چون «شب‌های آوینیون»، «دون کامیلو»، «والس مرده‌شوران» و «شوآیک» را در کارنامه کاری خود دارد.

 

نظر شما