شناسهٔ خبر: 38067 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«از فردوسی تا شاملو» درکتابی ازدکتر بقایی (ماکان)گردهم آمدند

«ازفردوسی تا اقبال» عنوان کتابی از دکترمحمد بقایی ماکان است که با وجود آنکه هنوز بیش ازدوهفته از انتشارآن نگذشته با استقبال خوب مخاطبان چاپ دومی می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ دکتر محمد بقایی ماکان درباره این کتاب گفت: در این اثراز بیست شاعری که درفاصله زمانی ازدوره فردوسی تا شاملوحضورداشته اند ،نام برده ام. شاعرانی چون «نسیم شمال» به دلیل اینکه حرف تازه ای برای گفتن دارند.

 وی ادامه داد:عنوان های این کتاب نشان از نگرش متفاوت این شاعران دارد مثلا منوچهری به عنوان ستایشگر طبیعت  مورد بررسی قرارگرفته است و به عطاراز منظرغرب اندیشی وبه سعدی با عنوان خداوندگار ملک سخن نگریسته شده است و اندیشه های مولوی نیز از دیدگاه استعلایی این شاعر معنوی گرا بررسی شده است.

 این پژوهشگر ادبیات افزود: در این اثرهمچنین به نقد آثاری که در فاصله نیما و اخوان هستند نیز پرداخته شده و بخشی از این  کتاب با عنوان «سهراب چنانکه هست نه چنانکه سعی در دیگر نمودنش دارند» مورد نظر مخاطبان قرار می گیرد و در نهایت نیز  کتاب با بررسی آثار شاملو و نگرش او نسبت به عالم معنا روندی قابل ملاحظه یافته است.

بقایی‌ماکان مولف کتاب در مقدمهٔ این اثر آورده است: «جمعی از شاعران ایرانی به نسبت ابعاد گستردهٔ اندیشه‌شان و همچنین آثاری که از خود به جای گذاشته‌اند در شمار اختران پرفروغ آسمان ادب فارسی محسوب می‌شوند که ذکر جمیلشان به مناسبت‌های مختلف از قلم‌ها و زبان‌ها روان است. اینان را می‌توان به منشوری تشبیه کرد که داری انوار مختلف‌اند و از هر چشم‌اندازی که دیده شوند، جلوه‌ای دیگر دارند.»

در این دفتر به هریک از چهره‌های یاد شده از منظری متفاوت و طبعتا تازه نگریسته شده است.

 در پایان نیز دکتر بقایی امتیاز شاخص این اثررا نسبت به دیگر آثار در این دانسته که آنچه را در این کتاب مطرح شده درهیچ تحقیق دیگر بیان نشده است.

 کتاب «از فردوسی تا شاملو»در ۳۰۰ صفحه با  قیمت ۳۰هزار تومان راهی بازار نشر شده است.

 دکتر بقایی همچنین ازانتشار یک فرهنگ سه زبانه انگلیسی عربی ،فارسی و انگلیسی در آینده ای نزدیک توسط نشراقبال خبر داد.

نظر شما