شناسهٔ خبر: 38068 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«زمناکو» را برای مخاطب جهانی ساختیم

شکیبانیا در مورد آینده این فیلم اظهار داشت: امیدوارم به عنوان یک تهیه کننده پخش خارجی این فیلم را به درستی انجام دهم و موفق باشم وگرنه باید در تهیه کنندگی خودم تجدید نظر کنم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ حامد شکیبانیا برنده تندیس بهترین تهیه کنندگی فیلم مستند بلند از هفدهمین جشن خانه سینما در خصوص اینکه چه شد که در این مقطع زمانی فیلم «زمناکو» را تهیه کرده است، گفت: زندگی من اینقدر برنامه ریزی ندارد که بگویم در سن چهل و سه سالگی می روم و این مستند را تهیه می کنم، بلکه ما با این موضوع مواجه شدیم و به نظرم خوب آمد و تلاش کردیم که منابعی جور کنیم بتوانیم این کار را تهیه کنیم که خوشبختانه بخشی از آن جور شد و بخشی دیگر را هم با انجام کارهای دیگر برای جاهای دیگر و انتقال درآمد آنها به این اثر تامین کردیم و بالاخره این کار تهیه شد.

وی در مورد اینکه چگونه به این سوژه رسیدند افزود: من خیلی خوشحالم که این مستند سر راه ما قرار گرفت در حالی‌که ما داشتیم یک مستند کوتاهی در موزه صلح می‌ساختیم که پیشنهاد پرداختن به این موضوع را هم دوستان‌مان در موزه صلح به ما دادند. به نظرمان رسید که امکان یک مستند بلند تاثیرگذار بین‌المللی را دارد، بنابراین همت دوستان شد که کار به نتیجه رسید.

این مدرس سینما در پاسخ به این سوال که آیا شما از ابتدا مخاطب جهانی را در نظر گرفتید گفت: بله این فیلم مساله یافتن هویت، جنگ همیشگی که خانواده ها را از هم جدا می کند و بچه ها را بی‌مادر می کند است. این فیلم درباره این موضوعات است که از سی سال قبل در فیلم ما نشان داه می شود و تا الان مساله دنیا است؛ بنابراین مخاطبش باید حتما جهانی باشد.

تهیه کننده «زمناکو» در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات این روزهای منطقه، بر روی تصمیمش برای ساخت این اثر گفت: ما فیلممان با اتفاقات دور و برمان تمام می شود. نمی دانم که آیا این اتفاقات انگیزه ما بوده است یا نه چرا که انگیزه چیز پیچیده ای است و بخصوص اینکه این فیلم سفارش دهنده هم نداشته است که بخواهیم بگوییم انگیزه ما ان سفارش بوده است؛ ولی وقتی چنین فیلمی می‌سازید نمی توانی نسبت به اتفاقات اطراف بی‌تفاوت باشید.

شکیبانیا در مورد آینده این فیلم هم اظهار داشت: من امیدوارم که به عنوان یک تهیه کننده پخش خارجی این فیلم را به درستی انجام دهم و موفق باشم وگرنه باید در تهیه کنندگی خودم تجدید نظر کنم و امیدوارم برای عوامل فیلمم از جمله کارگردان، تدوینگر، آهنگسازی که هنوز کارش شنیده نشده است، در جشنواره سینما حقیقت و جاهای دیگر کارشان دیده شود و بتوانند جوایزی را کسب کنند و خوشحال شوند.

وی تصریح کرد: نسخه کامل این اثر در جشنواره سینما حقیقت ارائه خواهد شد چرا که در روز جشن خانه سینما نتوانستیم نسخه با موسیقی اصلی را برسانیم و ارائه کنیم.

گفتنی است مستند «زمناکو» با موضوع هویت به کارگردانی مهدی قربان‌پور و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است. این مستند بلند در مدت زمان ۷۰ دقیقه تولید شده و روایتگر قصه زندگی کودکی ۲۰ روزه است که در جریان جنگ تحمیلی از حلبچه واقع در عراق به ایران آورده می‌شود. و امروز به دنبال یافتن هویت واقعی خود است.

نظر شما