شناسهٔ خبر: 38069 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آشتی مردم با هنر تجسمی حلقه مفقوده اقتصاد هنر

هنرمندان حاضر در ورکشاپ گروهی نقاشی و نقاشیخط شهر هنر، ضمن تاکید بر گشودن فرش قرمز زیر پای مردم، بر اصلاح نگاه جامعه به گالری­ها، هنر نقاشی و فرهنگ سازی استفاده از کالاهای هنری ایرانی تاکید می­کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  و به نقل از ستاد خبری نمایشگاه نقاشی و نقاشیخط شهر هنر، اینجا بام تهران است، بلندترین نقطه شهر که می­توان همه چشم انداز شهر را برانداز کرد و از هیبت این شهر بی نظم و آلوده انگشت به دهان ماند، اغلب بازدیدکنندگانی که به برج میلاد می آیند می خواهند از این برج بالا بروند و سر به آسمان بی انتها بسایند، اما همه این بازدیدکنندگان در حین سرکشی به همه بخش های برج میلاد به گالری شرقی نیز سر می­زنند، در این نمایشگاه ۷۳ اثر از ۷۳ هنرمند شاخص نسل های مختلف به نمایش درآمده است، چهار تابلوی نادیده از هانیبال الخاص، فریده لاشایی، ناصر اویسی و سهراب سپهری که اغلب مردم تصور می­کنند سراینده «آب را گل نکنید» شاعر است و بس! اینجا فضایی است که مردم مجانی و بدون پرداخت بلیط بخشی از آثار شاخص هنری ایران را از نزدیک به نظاره می­نشینند، دو روز پایانی نیز نمایشگاه بوی رنگ و بوم نقاشی گرفته­است، در این روزها سعید نقاشیان، حکمت رحمانی، اوژن شیراوژن، پیمان پیروی، ابوحمید اسدی، لیلا قلوبی، رضا تقی­پور اجرای زنده خلق اثر هنری را به نمایش گذاشته­اند و همین بهانه­ای می­شود که با موجی از سوالات درباره نحوه اجرای نقاشی و نقاشیخط، هنر فیگوراتیو، آبستره، رنگ و ابزار روبرو شوند. این هنرمندان که با علاقه به سوالات هر یک از مردم پاسخ می­گویند و حتی گاهی آنها را در خلق اثر مشارکت می­دهند، پس از پایان ورک­شاپ گروهی، ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر این کارگاه­ها بر این باور هستند که گره اصلی اقتصاد هنر و بی­رغبتی به آثار هنری در ایران نه در جیب مردم، بلکه در ذهنیت آنهاست. در زیر نظرات این هنرمندان درباره نمایشگاه و راهکارهای شکوفایی اقتصاد هنر در ایران را می­خوانید:

محمد سعید نقاشیان، یکی از این هنرمندان، هرچند دوست دارد آثارش در نمایشگاه انفرادی به نمایش درآید چون تجلی هنرمند در آن زیاد است، با این­حال می­گوید، این نمایشگاه گردهمایی خوبی است که هنرمندان و مردم در آن حضور دارند و با سبک­های مختلف هنری آشنا می­شوند.

وی می­افزاید: در بخش نقاشیخط این نمایشگاه سخت­گیری و ممیزی دست­اندرکاران موجب شد که آثار ارزنده­ای در این نمایشگاه به نمایش دربیاید که حرفی برای گفتن دارند، اغلب در نمایشگاه­های گروهی کار هنرمندان صاحب سبک در کنار آثار کسانی که کارشان کپی­برداری است، قرار می­گیرد و همین به اعتبار نمایشگاه لطمه می­زند. در میان نقاشی­های نمایشگاه نیز آثار شاخصی دیدم بویژه اثر اوژن شیراوژن، که هنرمند با اخلاق و با تکنیکی است.

به گفته نقاشیان، حضور مردم در این نمایشگاه یک فرصت خوبی برای تبلیغ هنر ایجاد کرده است، بازدیدکنندگان بیشتر به نقاشیخط علاقه نشان می­دهند، شاید به این دلیل که مخاطب عام با آثاری که کمتر با تجرید و انتزاع سرکار دارد، راحت­تر ارتباط برقرار می­کند، در حالیکه ایجاد ارتباط با نقاشی و هنر آبستره، مستلزم آشنایی با تجرید و انتزع است.

لیلا قلوبی، که در حوزه نقاشی آبستره فعال است، با بیان اینکه تاکنون نمایشگاهی در این سطح و به این وسعت برای عموم مردم برگزار نشده است، می­گوید: در این نمایشگاه دو گروه از هنرمندان حضور داشتند، گروهی از هنرمندان پیشکسوت که صاحب سبک هستند و گروهی از هنرمندان نسل جوان که با انگیزه­اند و تکنیک در کارشان به خوبی مشهود است.

وی بر این باور است که هدف نمایشگاه شهر هنر خیر است و در پی آشتی مردم با هنر و بسترسازی فرهنگی برای استفاده از کالای هنری ایرانی است، هرچند بازدیدکنندگان به نقاشی رئال اقبال بیشتری نشان می­دهند، چون سریعتر با آن ارتباط برقرار می­کنند، در همین مدتی که ورک­شاپ برگزار شد، آنها سوالاتی درباره هنر آبستره می­پرسیدند که نشان دهنده عدم آشنایی آنان با این هنر است، با این وجود این نمایشگاه بستر و فرش قرمزی زیر پای مردمی بود که شاید تاکنون یکبار هم پای آنها به گالری باز نشده است.

وی می افزاید: فرهنگسازی برای آشنایی و استفاده مردم از کالاهای هنری ایرانی، فراتر از این نمایشگاه باید از مدارس شروع شود، متاسفانه اغلب مردم گالری را نمی­شناسند، برای همین باید در همان بدو ورود دانش­آموزان به مدارس آنها را با آثار هنری و گالری­ها آشنا کرد تا آنها بر حسب عادت، شناخت و علاقمند به گالری ها مراجعه کنند.

ابوحمید اسدی، از دیگر نقاشان جوان حاضر در ورکشاپ، نیز معتقد است، برای آشنایی مردم با هنر نقاشی، علاوه بر برگزاری نمایشگاه گروهی در فضای عمومی، باید به صورت مستمر ورک­شاپ برگزار کرد. او همچنین می­افزاید: در این نمایشگاه آثار هنرمندان دو نسل در معرض دید عموم قرار گرفت که هر کدام سبک­های خاص خودشان را داشتند،  نسل دهه ۴۰ و ۵۰ مفهوم گرایی را اساس کار خود قرار دادند و نسل هنرمندان جوان همچنان که در جهان مرسوم است تکنیک­گرایی را.

به گفته این هنرمند، در گذشته هنرمندان سراغ مفهوم می­رفتند و با تکنیک­های نقاشی آشنایی نداشتند، اما دغدغه هنرمندان نسل جدید تکنیک است، چرا که نیاز جدی این هنر را تکنیک می­دانند و این دوره باید طی شود تا به مرور مفهوم­گرایی نیز به آن اضافه شود، این گرایش به تکنیک نیز به معنای غرب زدگی نیست، زیرا نوآوری در هنر محصول تاثیرپذیری متقابل است، چنانچه هنرمندان غربی از نگارگری ایرانی تاثیر زیادی گرفتند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ورود کالاهای هنری ایرانی به خانه­ها، می­گوید: باید فرهنگسازی کرد تا حداقل هر ایرانی در خانه­اش یک اثر هنری داشته باشد، دلیل عمده اینکه مردم در تزئین خانه­های خود کمتر سراغ اثر هنری می­روند، مشکلات مالی نیست، چون مردم اقبال بیشتری به کالاهای کلکسیونی گرانقیمت دارند و بازار این کالاها در کشور نیز گرم است.

پیمان پیروی، دیگر هنرمندی که در این ورکشاپ گروهی حضور دارد، مقدمه ورود آثار هنری به خانه­های مردم را مشاهده آثار هنری خوب می داند و یادآور می­شود: عیار این نمایشگاه بالاست، مردم می­توانند در این فضا با آثار شاخص ایرانی و همچنین اجرای زنده آثار هنری آشنا شوند. هرچند ممکن است، توانایی خرید این آثار را نداشته باشند اما کم کم این فرهنگ جا می­افتد و به مرور همه به این باور می­رسند که تابلوهای هنری به اندازه مبلمان خانه و حتی بیشتر اهمیت دارد.

رضا تقی پور، عضو انجمن خوشنویسان کشور و مدیر روابط عمومی فدارسیون تکواندو نیز با اشاره به ویژگی آثارش، می­گوید: من به خاطر اینکه رشته تحصیلی­ام گرافیک بوده و به همین دلیل ذهنیت گرافیکی دارم از این هنر در خلق آثار نقاشیخط کمک می­گیرم.

وی می افزاید: با گرافیک در حقیقت معنا را در درون آثارم پنهان می­کنم، آثار من هنر صرف دکوراتیو نیست، چرا که ذات هنر خوشنویسی دکوراتیو، هنر تزئینی است، ولی من تلاش می­کنم در آثار نقاشیخط بیان را اضافه کنم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نمایشگاه شهر هنر، می­گوید: تاکنون در نمایشگاه­های داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده­ام، اخیرا هم نمایشگاهی در ترکیه داشتم، با این­حال نمایشگاه شهر هنر در مقایسه با با آنها به لحاظ کیفیت آثار، بی­نظیر است، هنرمندان حاضر در این نمایشگاه از نامیان هنر ایران هستند.

وی در ادامه با تقدیر از مدیران برج میلاد، گالری برج میلاد را به لحاظ نورپردازی، وسعت فضا، تبلیغات، محیطی استاندارد توصیف می­کند که با توجه به حضور بازدیدکنندگان برج میلاد و آثار شاخص این نمایشگاه فروش خوبی را تجربه کرده است.

نظر شما