شناسهٔ خبر: 38085 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مسعود فراستی به هفت باز می‌گردد

مديريت شبكه سه غلامرضاميرحسيني درباره سردبير و مجري اين برنامه گفته بود كه «براي انتخاب مجري هنوز به جمع‌بندي نرسيديم اما گزينه‌هايي از جمله چهره‌هاي قديمي و همچنين شخصيت‌هاي جديد آشنا به سينما وجود دارد كه هنوز نهايي نشده است.»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ از زمان قطع، پخش و توليد برنامه هفت، گمانه‌هاي بسياري از طريق رسانه‌ها منتشر شد. برخي مي‌گفتند قرار است حسن عباسي اجراي اين برنامه را به عهده بگيرد، برخي مي‌گفتند تيم جوادشمقدري قرار است سكان اين برنامه را در دست بگيرد و برخي گمانه‌ها هم حاكي از اين بود كه قرار است اين برنامه با اجراي چند مجري و به شكلي كه «دو قدم مانده به صبح» اجرا مي‌شد، بازتوليد شود. البته روزنامه كيهان هم در گزارشي نوشته بود كه مديريت شبكه سه با رسول صدرعاملي، حميد گودرزي، محمدحسين لطيفي و محمدرضا شريفي‌نيا براي اجراي اين برنامه نيز صحبت كرده است. اين گمانه‌ها زماني به وجود آمد كه مدير شبكه سوم سيما در گفت‌وگويي با خبرگزاري‌هاي رسمي كشور اعلام كرده بود كه اين برنامه قرار است در شكل و شمايل ديگري تهيه و اجرا شود و تا اطلاع ثانوي پخش اين برنامه منتفي است. غلامرضا ميرحسيني در نخستين اظهارنظر گفته بود كه بايد در روش ارايه برنامه هفت «بازنگري»اي صورت بگيرد و گفته بود: «تا تغييرات اساسي در نگاه و محتواي كاركرد هفت ايجاد نشود، متوقف خواهد بود. البته متوقف به معناي ممنوع نيست بلكه ما داريم كار كارشناسي انجام مي‌دهيم، تيم فكري و اتاق فكر داريم و حتما زماني كه به آن مرحله رسيديم، برنامه «هفت» را مجدد خواهيم داشت. نگاه ما به سينماي جمهوري اسلامي ايران، نگاه ارزشي است، يعني سينما صرفا، صنعت و تجارت نيست كه بايد چرخ آن بچرخد.» او ادامه داده بود كه «بايد چارچوب برنامه هفت طوري باشد كه براي من مدير مشخص باشد كه سينما به عنوان يك رسانه در نظام جمهوري اسلامي ايران چه سهمي و نقشي در فرهنگسازي دارد؟ در نتيجه نگاه ما اين است كه سينما، سينماي ارزشي بايد مورد حمايت قرار بگيرد، بايد مورد حمايت جدي قرار گيرد، مديريت سينما بايد مورد آسيب‌شناسي قرار بگيرد، اشكالاتي كه در سينماي ما وجود دارد بايد به آن نقب زده شود، ضعف‌هايي كه در حوزه كارگرداني و فيلمنامه‌نويسي و تكنيكي وجود دارد بايد كاملا مورد توجه قرار گيرد و در نهايت «هفت» بر اساس بضاعت خود و با توجه مخاطب خودش، به همه يا بخش‌هايي از اين موضوع بپردازد». اظهارنظرهايي كه براي نخستين بار بود كه در نقد برنامه هفت اين گونه مطرح مي‌شد.

مديريت شبكه سه غلامرضاميرحسيني درباره سردبير و مجري اين برنامه گفته بود كه «براي انتخاب مجري هنوز به جمع‌بندي نرسيديم اما گزينه‌هايي از جمله چهره‌هاي قديمي و همچنين شخصيت‌هاي جديد آشنا به سينما وجود دارد كه هنوز نهايي نشده است.» مديريت شبكه سه درباره زمان اجرايي شدن دوباره برنامه هفت گفته است: «با برنامه‌ريزي انجام شده ادامه پخش اين برنامه پرمخاطب سينمايي حداكثر تا ابتداي مهرماه سال جاري در همان ساعت پخش و به صورت هفته‌اي يك بار روي آنتن شبكه سه سيما مي‌رود.»

دوستداران برنامه سينمايي «هفت» با توجه به قول مدير شبكه سه براي بازتوليد اين برنامه همه منتظر بودند تا اواسط شهريورماه مجري و سردبير اين برنامه مشخص شود و مهرماه شبكه سوم دوباره برنامه «هفت» داشته باشد. اين‌گونه بود كه ابتداي همين هفته، پس از گمانه زني‌هاي بسيار و حرف و حديث‌هايي كه پيرامون برنامه «هفت» اتفاق افتاده بود، بالاخره سردبير و مجري اين برنامه مشخص شد. بهروز افخمي، نويسنده و فيلمساز قرار شده است كه در اين جايگاه بنشيند و اين برنامه با مديريت اين كارگردان سينما به اجرا برسد. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، بهروز افخمي براي اجراي اين برنامه با مسعود فراستي، منتقد سينما كه در دوره اول اين برنامه، حضور داشته و به همراه جيراني صحبت كرده است. مسعودفراستي، منتقد سرشناس سينما با اشاره به اينكه بايد منتظر بود تا نشست خبري بهروز افخمي با رسانه‌ها برگزار شود و بعد درباره اين برنامه صحبت كرد با استقبال از اينكه افخمي اجرا و سردبيري اين برنامه را عهده‌دار است فعلا به همين تك‌جمله بسنده كرد و گفت: «قطعا آمدن بهروزافخمي خوب است.»

طبق اعلام روابط عمومي برنامه هفت، قرار بود تا بهروز افخمي روز دوشنبه در خبرگزاري مهر با اهالي رسانه نشست خبري داشته باشد و برنامه‌اش را براي هفت اعلام كند اما با اعلام روابط عمومي سازمان صدا و سيما مبني بر اينكه زمان پخش برنامه هفت عقب افتاده است، اين نشست خبري نيز با تاخير چندروزه برگزار خواهد شد. هنوز اطلاعاتي مبني بر زمان دقيق بازپخش برنامه هفت اعلام نشده است و متعاقبا نشست خبري نيز زمانش با زمان پخش اين برنامه تنظيم و برنامه‌ريزي شده است.

با توجه به پيشينه‌اي كه بهروز‌افخمي در شناخت سينما و مباني تئوريك سينما دارد، به نظر مي‌رسد كه با وجود حواشي‌اي كه براي برنامه هفت صورت گرفته بود، مي‌توان شاهد اتفاق مثبتي در اين برنامه بود. بهروز افخمي سواي فيلمسازي، در تدريس فيلمنامه و نقد فيلم نيز يدطولايي دارد و مناسبات سينماي ايران را نيز مي‌شناسد. او از اعضاي تيم سيدمرتضي آويني محسوب مي‌شود و توانست با فيلم «عروس» نظر مثبت اين منتقد مهم در سينماي ايران را نيز جلب كند. با توجه به اين پشتوانه و موضع غيرمنفي اهالي سينما به اين كارگردان و نويسنده سرشناس، حالا مي‌توان اميد داشت برنامه «هفت» در سري سوم خود، با تغييرات جدي‌اي روبه‌رو شود و با شكل و شمايلي متفاوت‌تر از پيش به سينماي
ايران بپردازد.

نظر شما