شناسهٔ خبر: 38101 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۸۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی خالی ماند

رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی گفت: در سال تحصیلی جدید تنها حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیر انتفاعی پر شد.

 

کلاس درس

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر علی آهون منش  گفت: به دلیل کاهش تعداد دانشجو ظرفیت عظیم ایجاد شده در دانشگاه های غیرانتفاعی خالی ماند و تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاهها پر شده و حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد ظرفیت خالی مانده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت نامساعدی که برای دانشگاه های غیرانتفاعی ایجاد شده است مکاتباتی را با وزارت علوم داشته ایم و این مشکل را با ریاست جمهوری نیز در میان خواهیم گذاشت.

رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی ادامه داد: بخش خصوصی با راه اندازی دانشگاه غیرانتفاعی دراین زمینه سرمایه گذاری کرده است و وظیفه دولت حمایت از بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: دانشگاه های دولتی از دولت بودجه دریافت می کنند و اگر ظرفیت آنها خالی بماند مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود ولی این مساله در خصوص دانشگاه های غیرانتفاعی متفاوت است و باعث می شود بخش خصوصی از رده خارج شود.

آهون منش افزود: بنابراین با توجه به سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۶:۳۱شاهو 0 0

    با سلام
    به نظر من دلیل این مشکل عدم برنامه ریزی است. در بعضی از شهر ها در یک رشته در دو یا حتی در مواردی در چند دانشگاه مختلف پذیرش وجود دارد ، در حالی که در بعضی شهر های دیگر علارقم نیاز و درخواست ، در آن رشته هیچ دانشگاهی پذیرشی ندارد. به طور مثال در شهر محل سکونت من برای رشته های مانند تاریخ و یا باستان شناسی هیچ دانشگاه معتبری فعال نیست در صورتی که در بعضی از شهر ها در چندین دانشگاه آن هم با ظرفیت های بالا پذیرش وجود دارد. به عنوان مثال دو استان فارس و مازندران در رشته تاریخ و باستان شناسی به قدری فعال هستند که در بعضی از شهر های کوچک این دو استان در چهار دانشگاه مختلف ملی ، آزاد ، غیر انتفاعی و پیام نور پذیرش دارند و درمغابل در شهر و استان محل سکونت من جز پیام نور آن هم در مقطع کارشناسی تاریخ هیچ دانشگاه دیگری پذیرشی ندارد . در چنین شرایطی افرادی مانند من یا باید با هزینه زیاد در شهری دور از محل سکونت خود تحصیل و یا با حسرت تحصیل را رها کنیم. در مقابل در شهر های مانند موارد بالا در یک شهر کوچک محلی برای رشته های مورد علاقه من پذیرش های بالا ۶۰ نفر(باستان شناسی دانشگاه غیرانتفاعی – نور – مازندران) وجود دارد. به امید روزی که رشته تاریخ یا باستان شناسی در شهر من به قدری نهادینه شود که من در حسرت یادگیری آن از دنیا نروم .  با تشکر شاهو محمدی
    
                                

نظر شما