شناسهٔ خبر: 38125 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رودخانه در بهار»و«ازتوبرای تو»سروده های شیون فومنی

«رودخانه در بهار» و«ازتو برای تو» سروده های شیون فومنی شاعر نام آشنای خطه سبز شمال است که نشر ثالث آن را برای نخستین بار منتشر می کند.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ شیون فومنی شاعر دو زبانه ای است که اشعار زیبایی به فارسی و گلیلکی که زبان مادری وی است، دارد.  

 دو مجموعه« رودخانه در بهار» و «ازتو برای تو» شعرهایی از این شاعر خوش سخن است که توسط فرزندان وی به نشر ثالث سپرده شده است که شامل اشعار فارسی وبخشی از اشعار گیلکی این شاعر است و برای نخستین بارتوسط نشر ثالث روانه بازار نشر می شود.

 مجموعه رودخانه در بهار در۱۹۶ صفحه و مجموعه از برای تو در ۱۷۹ صفحه است که هر کدام از آنها با شمارگان یک هزار و ۱۰۰نسخه منتشر شده اند.

شیون فومنی در تاریخ سوم دی ماه ۱۳۲۵ هجری خورشیدی در شهرستان فومن متولد شد.او تحصیلات ابتدایی و سه ساله خود را در رشت سپری کرد و بعد از آن به کرمانشاه کوچ کرد و سه ساله دوم دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی -۱۳۴۵ در آنجا گذراند. شیون در سال ۱۳۴۶ وارد سپاهی دانش در طارم زنجان شد و یکسال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال ۱۳۴۸ وارد زندگی زناشویی شد در کوچی عهده دار مدیریت و تدریس در یکی از مدارس فولادمحله ساری گشت و تا سال ۱۳۵۱ به کار تدریس مشغول بود. پس از آن نیز دردیگر نقاط گیلان به این شغل ادامه داد.

او در سال ۱۳۷۲ مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی به وسیله دیالیز(تراکافت) به تهران کوچ کرد و در همین سال با توجه به درد بیشمار موفق به اخذ مدرک تحصیلی لیسانس در ادبیات، از دانشگاه تربیت معلم شد . شیون در سال ۱۳۷۶ پس از سالها تدریس، بازنشسته شد.

او در شهریورماه ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستانهای تهران از دنیا رفت . آرامگاهش در بقعه سلیمان داراب رشت بنا به وصیتش در کنار مقبره میرزا کوچک جنگلی قرار دارد

گفتنی است مجموعه شعر «از تو برای تو» در برگیرندهٔ غزل، رباعی، دو بیتی، مثنوی سرودهٔ شاعر است و مجموعه «رودخانه در بهار» شامل اشعار سپید شاعر همراه با مقدمه‌ای از شیون در باب دیدگاه وی از شعر و زبان شعری است که پیش از این توسط نشر خجسته منتشر شده بود .

نظر شما