شناسهٔ خبر: 38183 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارکستر چکاوک برای اجرا در خارج از کشور آماده می‌شود

رضا شایسته سرپرست ارکستر چکاوک معتقد است؛ آثار موسیقایی ماندگار قدیمی گنجینه‌ای بسیار پر محتوا و با ارزش هستند که همه نسل‌ها باید با این آثار آشنا شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ ارکستر چکاوک مدتهاست در بخش خصوصی به دور از هر حاشیه‌ای مشغول فعالیت است، این ارکستر، پایدار بودنش را مدیون حمایت‌های رضا شایسته سرپرست آن است که در تمام این سال‌ها از هیچ حرکت فرهنگی در جهت اعتلای موسیقی دریغ نکرده است. آخرین اجرای این ارکستر ۱۲ و ۱۳ شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد که با استقبال خوبی نیز روبرو شد. حضور جمع زیادی از اساتید به نام موسیقی و هنرمندان سینما و تلویزیون در این کنسرت‌ها ما را بر آن داشت تا با او گفتگویی داشته باشیم:

 

از آخرین اجرا در تالار وحدت بگویید؟

به گواه خیلی از اساتید و کارشناسان موسیقی و اصحاب رسانه و مخاطبان، کنسرت خیلی خوب و جذابی بود و به اعتقاد مسئولین و دست‌اندرکاران وزارت ارشاد و بنیاد رودکی، استقبال مخاطب از این کنسرت موسیقی در تالار وحدت و همچنین حضور هنرمندان بی‌شمار موسیقی، سینما و تلویزیون در این چند سال اخیر بی‌سابقه بود. حتی بعضی از دوستان گفتند فکر کردند در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه جشنواره موسیقی یا فیلم فجر حضور پیدا کردند. به نظر بنده علت تعجب عزیزان از استقبال برنامه این است که در حال حاضر کنسرت‌های موسیقی در کشور خواننده محور است و این خواننده است که مخاطب را به سالن می‌کشد ولی ارکستر بزرگ چکاوک از خواننده‌های مشهور استفاده نمی‌کند و اصرار دارد ارکستر با اجرای خوب و قوی خود، خواننده را به جامعه موسیقی معرفی نماید. از آنجایی که خواننده‌های ما معروف نبودند این استقبال بی‌سابقه تعجب همگان را برانگیخت. البته شایان ذکر است کنسرت‌های ارکستر در سال‌های اخیر همیشه با استقبال خوبی مواجه بوده است.

حضور این همه استاد موسیقی و هنرمندان سینما و تلویزیون یکجا در یک شب کنسرت دور از ذهن است این حضور بخاطر عشق به کار شما بود یا ویترین کارتان؟

اکثر این عزیزان از دوستان بنده بوده و همیشه به من لطف و عنایت داشتند و همچنین علاقه و اعتقاد به کارهای ارکستر بزرگ چکاوک دارند.

چرا اصرار به کارهای ماندگار قدیمی دارید؟

کارهای ماندگار قدیمی گنجینه‌ای بسیار پر محتوا و با ارزش هستند و مهری بر پیشانی موسیقی کشور هستند. همه نسل‌ها باید با این آثار آشنا شوند؛ ولی متاسفانه نسل جوان و نوجوان ما با آن بیگانه‌اند. آهنگسازان و شاعران و خوانندگان قدیمی خود را نمی‌شناسند. همین موضوع باعث شد که من رسالت کاری ارکستر را اجرای این آثار با تنظیمات جدید تعیین کردم.

 

علت نبود رپرتوار جدید در کنسرت‌تان چیست؟

البته درسته که اکثر کارهای ما اجرای آثار گل‌های جاویدان است، ولی بعضاً در کنار آن آثار دیگری هم اجرا می‌شود. در حال حاضر ۶ تا از کارهای استادم زنده‌یاد اسدالله ملک که هنوز نه آلبوم صوتی شده نه اجرای صحنه‌ای، قرار است در برنامه آینده ارکستر اجرا شود یا در برنامه سال آینده آهنگ‌های جدید استاد میلاد کیایی را قرار است اجرا نماییم.

چه آلبوم هایی تا به حال منتشر نمودید؟

آلبوم‌های تصویری چکاوک ۱ مربوط به کنسرت سال ۸۷ (بزرگداشت هفتمین سالگرد درگذشت استاد ملک) چکاوک ۲ مربوط به کنسرت سال ۸۸ و چکاوک ۳ مربوط به کنسرت سال ۹۰ به خوانندگی بهرام حصیری است.

برنامه آتی شما چیست؟

اجرای کنسرت در خارج کشور و معرفی آثار ارزشمند گل‌های جاودان به کشورهای دیگر چرا که معتقدم اینها شناسنامه موسیقی کشور ما هستند.

از نحو تشکیل ارکستر بزرگ چکاوک بگویید؟

ارکستر را در سال ۱۳۷۷ تشکیل دادم. انگیزه بنده در درجه اول این بود که می‌خواستم موقعیتی ایجاد شود که شاگردان ارشدم فضای همکاری در ارکستر را در کنار سایر نوازندگان حرفه‌ای (نوازندگان ارکسترهای تلویزیون، ملی و سمفونیک) و اجرای زنده تجربه نمایند و همچنین الگویی شوند برای سایر شاگردان و هنرجویان جدید که بدانند با تمرین و ممارست می‌توانند در آینده در ارکستر قرار گیرند. انگیزه دیگرم این بود که بعد از فوت استادم اسدالله ملک ارکستر ایشان (همنوازان) تعطیل شد و بنده به خانم ایشان قول دادم راه استاد را ادامه بدهم و در حد توان موسیقی اصیل ایرانی به ویژه آثار گل‌های جاویدان و همچنین آهنگ‌های استاد ملک را زنده نگه دارم.

 

کار کردن در این شرایط سخت نیست؟

باور بفرمایید اداره کردن ارکستر بزرگ ۳۵ نفره بدون هیچ حمایتی کاری بس دشوار است. ما حتی جای تمرین مناسب نداریم. بخش‌های دولتی حمایت نمی‌کند؛ مثلا رسالت کاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چیست؟ نباید از هنر موسیقی کشور حمایت کند. فرهنگسراها زیر نظر این سازمان است، حداقل می‌تواند سالن آمفی تئاتر آنها را در اختیار ارکسترها برای تمرین قرار دهند یا به طور مثال تمام بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی شهری زیر نظر سازمان زیباسازی شهرداری تهران است؛ می‌توانند برای تبلیغات ارکسترها که هدف‌شان اعتلای موسیقی است، تخفیف قابل توجه‌ای در نظر بگیرد. کنسرت مگر چقدر درآمد دارد که بخواهد هزینه بالای تبلیغات محیطی مذکور را بپردازد.

چرا اسپانسر برای برنامه‌تان نمی‌گیرید؟

متاسفانه اسپانسرها برای موسیقی اصیل ایرانی کمتر تمایل نشان می‌دهند و موسیقی پاپ برایشان جذابیت بیشتری دارد. شما ببینید حتی برای کنسرت‌های مهمترین ارکسترهای کشورمان (ارکستر سمفونیک و ملی) هم اسپانسر وجود ندارد.

هزینه‌هایتان از کجا تامین می‌شود؟

از محل فروش بلیط .

چرا به سازمان ارکسترها نمی‌پیوندید؟

سازمان ارکسترها در کشور وجود ندارد. بی‌تردید به محض تشکیل به آن خواهیم پیوست. این موضوع اگر اتفاق بیفتد در روند رشد و اعتلای موسیقی کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

برای زنده نگاه داشتن موسیقی اصیل ایرانی چه باید کرد؟

مهمترین، بدیهی‌ترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین عامل تنویر افکار عمومی جهت آشنایی با آثار ارزشمند موسیقی اصیل ایرانی است که شما اصحاب رسانه‌هاقادر به انجام آن هستید. شما می‌توانید در این راستا به عنوان بازوهای کمکی موسیقی اصیل کمک‌های شایانی داشته باشید. کارهای خوب و ارزشمند و فاخر را معرفی نمایید یا صدا و سیما آن را پخش کند. شما ببینید متاسفانه مدتی است صدا و سیما آواز اصیل ایرانی را که معرف دستگاه‌های موسیقی ایران و شناسنامه آن است پخش نمی‌نماید و یا بعضاً بعضی از برنامه‌های موسیقی تلویزیون دیگر پخش نمی‌شود، این باعث می‌شود این گونه موسیقی کم کم مهجور بماند.

تحصیلات شما چیست؟

کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست و از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست هستم.

چقدر سازتان با شما همراه است؟

خیلی زیاد. ساز مونس و همراه من تا آخرین لحظه زندگی است. این موضوع برای همه نوازندگان عاشق موسیقی امری بدیهی است.

بیشتر به فکر درآمد هستید یا عشق به کار؟

سرپرستی ارکستر بزرگ با این همه مشکلات فقط عشق و علاقه می‌خواهد. در آمد کنسرت در کشور ما معطوف به حداکثر به دو تا خواننده سنتی و چند خواننده محدود موسیقی پاپ است. بقیه گروه‌ها و ارکسترها با این هزینه‌های بالا به هیچ عنوان درآمد قابل توجهی ندارند.

با وضعیت بد حاضر موسیقی چکاوک تا به کی ادامه می‌دهد؟

تا زمانی که زنده هستم و احساس کنم ارکستر می‌تواند کارهای خوب و قوی و مخاطب پسند ارائه نماید و حرفی برای گفتن داشته باشد ارکستر را فعال نگه می‌دارم.

داستان اجرای قطعه عماد رام چه بود؟

روند اخذ مجوز اجرای کنسرت از دفتر موسیقی به این صورت است که ابتدا گروه‌ها اشعار را به شورای شعر ارائه داده و وقتی مجوز گرفته شد به موسیقی آن پرداخته و بعد تمرین و ضبط تصویری آن و ارائه به دفتر موسیقی و طرح برنامه در شورای موسیقی با حضور اساتید موسیقی کشور، مجوز اجرا داده می‌شود. اجرای قطعه "بازیچه" عماد رام جهت کنسرت سال ۹۳ ما از دفتر موسیقی مجوز داشت و این قطعه بارها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده و در حال حاضر نیز می‌شود. به نظر خیلی از مسئولین وزارت ارشاد و اساتید و کارشناسان موسیقی یکی از خبرگزاری‌ها با وزارت ارشاد زاویه داشت و متاسفانه نزدیک بود ارکستر ما قربانی شود.

آیا یک نوع بازار گرمی یا جلب توجه نکردید؟

چه بازارگرمی؟ مگر موضوع به این مهمی بازار گرمی هم دارد. بنده و اعضای ارکستر و خیلی از هنرمندان کشور از سوابق عماد رام اطلاعی نداشتیم و مطمئنم خیلی عزیزان هم در حال حاضر نمی‌دانند. خطوط قرمز نظام، ملاک عمل بنده و ارکستر بوده و خط قرمز ما نیز هست.

در پایان صحبتی اگر مانده بفرمایید؟

مردم و مخاطبین کنسرت‌های ارکستر چکاوک و همچنین شما اصحاب رسانه که در حوزه هنر (موسیقی) فعالیت دارید اولویت اول زندگی بنده هستند. تشویق و ترغیب مردم و حمایت شماها و نقدهای منصفانه بوده که ارکستر در حال حاضر جزو مطرح‌ترین گروه‌های کشور است و همیشه در صحنه اول آن خوش درخشیده است. تمام انگیزه و شوق هنرمند این است که در اجرای زنده با مخاطبش مواجه شود و واکنش و تشویق او را ببیند. این به هنرمند انگیزه می‌دهد تا کارش را ادامه دهد و در برنامه‌های بعدی هنر خود را ارتقا دهد. دوست دارم خبرنگاران حوزه موسیقی ما را نقد کنند زیرا که از نقدشان برای رفع مشکلات‌مان به نحو احسن استفاده خواهیم کرد. در پایان امیدوارم هنرمندان موسیقی کشور در بخش موسیقی اصیل در جهت رشد و اعتلای آن همت و عزم جدی داشته باشند و ما شاهد روند رو به پیشرفت آن باشیم.

مینا آتشی

 

نظر شما