شناسهٔ خبر: 38199 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درخواست ۴۰ نویسنده از رییس‌جمهور چین برای آزادی نویسندگان زندانی

در آستانه نخستین سفر «ژی جین پینگ»، رییس جمهور چین به امریکا بیش از ۴۰ نویسنده در نامه سرگشاده‌ای به وی، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آزادی بیان در چین، آزادی نویسندگان زندانی در این کشور را خواستار شدند.

نشست کتاب‌خوانی برای «لیو شیاوبو» نویسنده و منتقد ادبی و برنده جایزه صلح نوبل

نشست کتاب‌خوانی برای «لیو شیاوبو» نویسنده و منتقد ادبی و برنده جایزه صلح نوبل

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ به نقل از نشریه «گاردین»، بیش از ۴۰ نویسنده امریکایی از جمله «یان مک‌ایوان»، «نیل گایمن» و «جاناتان فرنزن» با امضای نامه سرگشاده‌ای به رییس جمهور چین آزادی نویسندگانی که به گفته آنان «به جرم ابراز عقیده در زندان‌های چین به سر می‌برند» را خواستار شدند.
 
در این نامه سرگشاده که یک روز پیش از نخستین سفر «شی جین‌پینگ» به امریکا منتشر شد، نویسندگان امضاکننده، چهار مورد که هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برند را به عنوان نمونه به نقل از انجمن قلم امریکا آورده‌اند: «الهام توهتی»، اندیشمند «اویغوری» از ایالت خودگردان «سینگ کیانگ» که به دلیل بیان نظرات درباره وضعیت نامناسب برخورد با اقوام «اویغور» در فضای مجازی به حبس ابد محکوم شد؛ «جائو یو»، روزنامه‌نگار محقق ۷۱ ساله که اویل سال جاری میلادی حکم ۷ سال زندان دریافت کرد؛ «لیو شیابو»، نویسنده و منتقد ادبی و برنده جایزه صلح نوبل که برای او به دلیل درخواست برای اصلاحات سیاسی در سال ۲۰۰۹ حکم ۱۱ سال زندان صادر کردند و همسر وی «لیو شیا»، نقاش، شاعر و عکاس که به مدت ۵ سال است که در حبس خانگی به‌سر می‌برد.
 
نویسندگان امضاکننده این نامه سرگشاده که اسامی کسانی چون «پل آستر»، «شیالو گوآ»، «داوا سوبل»، «جنیفر ایگان» و «جفری یوجنایدز» نیز به چشم می‌خورد، خطاب به رییس جمهور چین اظهار کردند که هم‌اکنون دست‌کم ۴۷ نویسنده و روزنامه‌نگار در زندان‌های چین به‌سر می‌برند.
 
در این نامه هم‌چنین آورده شده است که: «زندانی کردن نویسندگان چهره چین را در جان خدشه‌دار می‌کند. و نیز جلوگیری از رسیدن اطلاعات نظرات دیگران به شهروندان که لازمه یک جامعه پویا است فضای رقابتی در حوزه فرهنگ و اقتصاد را مختل خواهد کرد.»
 
«ژی جینگ‌پینگ» امروز (سه‌شنبه ۳۱ شهریور) وارد امریکا می‌شود.

نظر شما