شناسهٔ خبر: 38212 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارهایی که برای تلویزیون نوشته‌ام توقیف شدند/ نبود فضای گفتگو

پیمان عباسی از نویسندگانی قدیمی سریال‌های تلویزیونی می‌گوید فضای گفتگو با مدیرانی که در تصویب فیلمنامه‌های سریال‌ها دخیل هستند، فراهم نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پیمان عباسی که بعد از سریال «بچه های نسبتا بد» فعالیتی در تلویزیون نداشته است، گفت: در چند سال اخیر چند فیلمنامه برای مجموعه های مختلف نوشتم که علیرغم تلاش های دوستان کار ساخت آنها متوقف شد و من به عنوان نویسنده هیچ راهی ندارم که بتوانم از فیلمنامه ام در سازمان دفاع کنم یا نظر مخالفان را بشنوم و با تیم جدیدی که روی کار آمد هم کلا ارتباطی ندارم.

وی درباره تایید طرح های تلویزیونی در مرکز امور نمایشی سیما بیان کرد: اساسا تشکیل مرکزی به نام امور نمایشی سیما سیاست غلطی است. آن زمان که هر شبکه به طور مستقل طرح ها را بررسی می کرد، با اینکه هم شورای طرح و برنامه داشتند هم بخش فیلم و سریال ولی باز هم همیشه زمان کم می آوردند حال با تعطیلی آن مراکز و ایجاد تنها یک مرکز قطعا این یک مرکز نمی تواند بار همه شبکه ها را به دوش بکشد و وظایف چندجانبه را به عهده بگیرد.

عباسی بیان کرد: زمانی که هر شبکه به طور مستقل طرح را بررسی می کرد پای ۵ سلیقه در میان بود و با وجود تمام محدودیت های تلویزیون سریال ها تاحدی متنوع بودند اما الان تنوع مضمونی به شدت افت خواهد کرد. بعد از این همه طرح ها از یک خروجی و با یک سلیقه مورد تایید قرار می گیرند و بدتر اینکه سریال سازها بیشتر در صف انتظار می مانند چون فقط باید به یک مرکز مراجعه کنند و بعید می دانم نیروی کافی برای این قبیل مسئولیت ها وجود داشته باشد.

نویسنده مجموعه «مسیر انحرافی» گفت: در دوره مدیریت قبلی بارها مسئولان نشست و جلسات خصوصی برگزار می کردند تا درباره خط قرمزها و جزئیات کار با نویسنده بحث کنند. ممکن بود نتیجه خیلی از این جلسات رد فیلمنامه باشد اما دست کم این حسن را داشت که فیلمنامه نویس در جریان نظرها و عقاید تصمیم گیرندگان قرار می گرفت ولی امروز ارتباط مستقیم از بین رفته و تنها لابی دارها و کسانی که می توانند اسپانسر بگیرند شرایط کار برایشان فراهم است.

وی درباره فعالیت در شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: ظرفیت شبکه نمایش خانگی محدود است و مثل یک جامعه کوچک و محدود عمل می کند. اگر یک سریال خوب از این رسانه منتشر شود بقیه سریال سازان باید صبر کنند چون مردم ظرفیت خرید دو سریال هفتگی را ندارند اما تلویزیون که رایگان در اختیار مخاطب قرار می گیرد فرصت سوزی کرده و خوراک خوبی برای علاقمندان فیلم و سریال فراهم نمی کند پس بعید نیست که در این شرایط مردم ماهواره را ترجیح دهند.

عباسی در پایان گفت: تنها خروجی موفق این دوره تولید سریال های دوره قبل است. همیشه «پایتخت» و کارهای مهران مدیری محبوب است و مخاطب دارد به همین دلیل فرقی نمی کند در زمان کدام مدیر ساخته شود، اما نویسندگان دیگر همچنان باید به شانس و اقبال بیندیشند. من هر کاری که خواستم طی این سال ها انجام دهم متوقف شد. هنوز هم برای کار در تلویزیون انگیزه دارم اما شرایط فراهم نمی شود به همین خاطر بیشتر برای فیلم های سینمایی می نویسم.

نظر شما