شناسهٔ خبر: 38244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکیل۳هیات رسیدگی به شکایات/ نامه آملی لاریجانی درباره بورسیه ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقرر شد هیاتی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد با نظر شورا تشکیل شود تا به مشکلات علمی و آموزشی رسیدگی کند بورسیه ها نیز می توانندبه این هیات شکایت کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دکتر محمد رضا مخبر دزفولی شب گذشته در حاشیه برنامه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه شکایت به دانشجویان بورسیه نمی دهد گفت: این یک برداشت اشتباه است.

وی ادامه داد: اولا این مصوبه فقط در امور علمی و آموزشی است، پس اگر مواردی غیر علمی و غیر آموزشی وجود داشته باشد، این دانشجویان می توانند به مراجع قضایی از جمله دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای تصویب این مصوبه این بوده که در موضوعات علمی و آموزشی، دانشگاهها و مسئولان آموزش عالی کشور درست تر می توانند تشخیص داده و اظهار نظر کنند.

وی یاد آورشد: به عنوان مثال وقتی استادی شکایتی در یک زمینه مطرح می کند یا یک دانشجو مطلبی را پیگیری می کند، مسئولان آموزش عالی کشور با توجه به اشرافی که برمسایل علمی دارند بهتر می توانند قضیه را دنبال کنند.

مخبردزفولی افزود: مقرر شده هیاتی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود تا به مشکلات علمی و آموزشی رسیدگی کند، به عنوان مثال شخصی شکایت کرده که چرا نمره وی تغییر کرده و نمره ای دیگر به وی داده شده است، این مساله باید در مراکز آموزش عالی رسیدگی شود، چرا که رسیدگی به تغییر نمره کار دیوان عدالت اداری نیست.

مخبر تاکید کرد: موضوع بورسیه ها اگر علمی باشد می‌توانند به هیات های مذکور شکایت کنند. هیچ مانعی وجود ندارد. بورسیه ها اگر مشکلی دارند و فکر می کنند حقی از آنها ضایع شده است می‌توانند به هیاتی که در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تشکیل شده بر حسب مورد شکایت کنند.

وی ادامه داد: ترکیب این هیات نیز ترکیب کاملی است. درست است که در وزارت علوم تشکیل می شود، اما وزیر علوم و دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی آنجا حضور دارند، افراد دیگری نیز در این هیات هستند و این هیات ترکیب حقیقی و حقوقی دارد که افراد می توانند مسایل و مشکلات خود را آنجا اعلام کنند تا موضوع مذکور مورد توجه قرار گرفته و در مورد آن تصمیم گیری شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دانشجویان بورسیه عنوان می‌کنند وزارت علوم خود هم شاکی،  هم قاضی و هم اجرا کننده احکام است، گفت: بله این اشکال را مطرح می کنند، شورا نیز این مساله را پیگری می‌کند یعنی تعدادی شکایت در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به پیگیری شکایت بورسیه ها با توجه به وجود مصوبه شورا، افزود: آیت الله آملی لاریجانی نامه ای را در خصوص مصوبه شورا به مقام معظم رهبری نوشته است، مقام معظم رهبری نیز به دفتر حضرت آقا دستور بررسی دادند لذا اگر اشکالی درباره مصوبه وجود داشت، مطرح می شود. نتیجه این بررسی ها اگر برگشت به شورا باشد، شورا هیچ تسلبی برای رفع اشکال ندارد.

به گزارش مهر، مصوبه ۶۳۰ شورا در مورد مسائل علمی و آموزشی است یعنی در مواردی که مربوط به موضوعات علمی و آموزشی باشد قوه قضائیه نمی‌تواند ورود کند زیرا صلاحیت این کار بر عهده نهادهای علمی و آموزشی است ولی اگر مسئله‌ای در حوزه علمی آموزشی نباشد قوه قضائیه می‌تواند ورود داشته باشد.

با توجه به این مصوبه دانشجویان بورسیه نمی توانند به قوه قضائیه شکایت کنند و اخیرا نیز در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار ابطال این مصوبه و مصوبه ‌های غیر قانونی و خارج از حدود دیگر شدند تا شرایط شکایت این دانشجویان به مراجع قضایی فراهم شود.

نظرات مخاطبان 1 2

  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۱:۲۵آرمان 1 0

    با سلام
    
    مصوبه 630 یکی از عوامل اصلی غلط ترین کار سال های اخیر و ظلم به دانشجویان بورسیه بود که اگر وجود نداشت شاید وزارت علوم به پشتوانه آن دست به این تخلف بزرگ نمی زد و نگران از تعقیب قضایی بود.
    
    آقای مخبر به گونه استدلال می کنند که انگار از منافع یک حزب یا اعضاء آن بدون توجه به حق و مظلوم با توجه به تجربیات تلخی که رخ داد و رهبر انقلاب با عصبانیت از آن انتقاد کردند، دفاع می کند. مگر دولت و حوزه اجرایی در دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی تافته جدا بافته اند که تشخیص درست‌تری آن هم در قضاوت داشته باشند؟ کجای دنیا چنین اشتباهی را مرتکب شده اند که شما بر آن اصرار دارید؟ چرا مصوبات این شورا در هیچ نهاد نظارتی مثل شورای نگهبان با قانون اساسی و شرع تطبیق داده نمی شود؟ چرا با این مصوبه غلط زمینه تبعیض در نظام اسلامی برای آنها تبعیض قائل شدید و حاضر به لغو آن هم نیستید؟ چرا نظام قضایی کشور که منصوب رهبری و برخوردار از کارشناسان رسمی دادگستری که متخصصین با تجربه، خبره و گزینش شده اند را در این زمینه به رسمیت نمی شناسید؟ چرا خود را فراتر از قانون می دانید؟ مگر این دلیل بی پایه را نمی توان برای سایر حوزه های تخصصی که در زمینه آنها به دستگاه قضایی شکایت می شود آورد؟
    
    متاسفانه بعد از گذشت دو سال از ظلم آشکار به بورسیه ها این گونه استدلال ها نشان از عدم وجود اراده و تصمیم برای رفع آن و اجرای نظر مقام معظم رهبری است.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۲ ۰۰:۴۷ 0 0

    این بورسیه ها بدون کنکور و با رابطه رفتند سر کلاس دکتری نشستند. آیا این ظلم به کسانی نبود که رابطه نداشتند؟ حالا اینها جوری مظلوم نمایی می کنند که اگر کسی حقیقت را نداند دلش برایشان کباب می شود.
                                

نظر شما