شناسهٔ خبر: 38268 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بنگلادش «داستان جلال» را به اسکار می‌فرستد

بنگلادش فیلم «داستان جلال» را به عنوان نماینده خود برای بخش خارجی‌زبان اسکار انتخاب کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نخستین تجربه کارگردانی ابوشاهد امون که بر زندگی یک پسر یتیم متمرکز است، راهی اسکار می‌شود.

این فیلم که به عنوان نماینده سینمای بنگلادش در هشتاد و هشتمین دوره اسکار شرکت می‌کند، شخصیت اصلی خود را در داستانی سه بخشی روایت می‌کند و قهرمانش را به سفری می‌فرستد که از خانه‌ای که پذیرای او نیست به دیگری می‌رسد تا سرانجام این بی‌اقبالی از او یک گانگستر می سازد.

در این فیلم عرفات رحمان، مشرف کریم، موسومی حمید و محمد امو بازی کرده‌اند.

این فیلم پس از این که در جشنواره فیلم بوسان برنده یک جایزه سینمایی شد، برای اسکار انتخاب شد. این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم هند «گوآ»، جشنواره جهانی فیلم مونترال و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ایران نیز به نمایش درآمد. «داستان جلال» از جشنواره بین‌المللی فیلم آوانکا در پرتغال جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر را برای کریم دریافت کرد.

منتقد هالیوود ریپورتر این فیلم را چنین توصیف کرده است: گرچه فیلم بی وقفه بدبینانه جلو می‌رود، اما امون نویسنده-کارگردان آن  به مسایلی اعم از حقوق زنان و یا فقدان آن می‌پردازد و خرافات را در بخشی از نقاط بنگلادش امروز تصویر می‌کند.

«داستان جلال» نشان دهنده حساسیت سینمای جدید بنگلادش و فاصله آن از نسخه فرمول داخلی الهام گرفته از بالیوود است. این صحنه نوپا با موفقیت‌هایی از جمله با کمدی درام‌های تلویزیونی مصطفی سرور فاروق روبه رو شده که به عنوان اولین فیلم بنگلادشی پایان بخش بوسان در سال ۲۰۱۲ انتخاب شد.

فیلم‌هایی که به عنوان نماینده هر کشور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار شرکت می‌کنند باید بین تاریخ اول اکتبر ۲۰۱۴ تا سی‌ام سپتامبر ۲۰۱۵ در کشورهای مبدا اکران شده باشند.

پنج نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۶ روز ۱۴ ژانویه سال آینده معرفی می‌شوند و مراسم اعطای جوایز نیز روز ۲۸ فوریه درلس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ (دوشنبه ۱۰ اسفند) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

سال پیش از ۸۳ فیلم ارسال شده به آکادمی، «آیدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

 

نظر شما