شناسهٔ خبر: 38323 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی جنتی از معاون هنری‌اش دفاع كرد

جنتی: به حاشيه‌سازی‌ها توجه نمي‌كنيم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ روز گذشته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به هنرستان هنرهاي زيباي پسران رفت و زنگ سال تحصيلي را نواخت. او خبر داد كه قرار است به استقبال پيكرهاي پاك جان‌باختگان فاجعه منا برود. او همچنين از جانب خودش و دولت فاجعه انساني منا را بار ديگر تسليت گفت و اظهار اميدواري كرد تا روح جانباختگان اين حادثه انساني قرين رحمت باشد؛ اما وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم نيز به سنت هميشه در جمع خبرنگاران حاضر شد و اين‌بار ضمن پاسخ‌دادن به مشكلات احتمالي آنان، به شكل تمام قد از معاون هنري خود دفاع و تاكيد كرد كه تمامي معاونانش را با فكر، انديشه و بررسي انتخاب كرده است: «آقاي مرادخاني هم جزو مديران برجسته و پرسابقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه ما از حضور وي در اين بخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بهره‌مند هستيم البته ما يك‌سري جرياناتي در خارج از وزارتخانه داريم كه هر روز يك سوژه مي‌سازند كه در حال حاضر سوژه‌شان آقاي مرادخاني است.»اشاره وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به جريان‌سازي‌هاي رسانه‌اي است كه در اين مدت رخ داده است، براي مثال مطرح شده است كه او دو شغله است. حالا «جنتي» مي‌گويد:

« يك بار اين را مطرح مي‌كنند كه برخي مشاوران وي مشكلاتي دارند و به‌طور كلي هر بار يك مساله‌اي را به ميان مي‌كشند. در حالي كه ما در معاونت هنري مساله‌اي نداريم، البته نواقصي در همه معاونت‌ها وجود دارد كه ما نيز قبول داريم و لازم است در حوزه‌هاي مختلف آنها را مرتفع كنيم. ولي اينكه جرياني روي سوژه‌اي متمركز مي‌شود و سعي مي‌كند كه افراد را خراب كند، مساله‌اي است كه خود من لااقل در اين دو ساله اخير آن را به‌طور مرتب ديدم و اينها هر از چندگاهي مساله‌اي را مطرح مي‌كنند و يك سري جريانات زنجيره‌اي شروع به حمله مي‌كنند كه ما مجبور به دفاع شويم. ما اگر بخواهيم به اين حاشيه‌سازي‌ها بپردازيم هر روز بايد وقت‌مان صرف اين حرف‌ها شود،
در حالي كه اصلا توجهي به اين قضايا نداريم و كار خودمان را كه سياستگذاري و برنامه‌ريزي و فعاليت در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، هنري، اصلاح و ارتقاي فرهنگ عمومي است، انجام مي‌دهيم و خيلي هم توجهي به اين حاشيه‌ها نداريم.» «علي جنتي» تاكيد كرد كه برخي‌ها جريانات زنجيره‌اي را ايجاد و در اين ميان حاشيه‌سازي مي‌كنند. حاشيه‌هايي كه البته وزارتخانه به آن بي‌توجه است و به گفته وزير تلاش مي‌كند تا كار سياستگذاري، برنامه‌ريزي، ارتقاي سطح فرهنگ عمومي و... را انجام دهد. وزير فرهنگ، ايران را مهد دانش و فرهيختگي دانست و در عين حال يادش ماند كه از مشكلاتي بگويد كه جامعه ايران با آن روبه‌رو است. از مشكلاتي چون بودجه اندكي كه هنرستان‌ها – هنرهاي زيبا و موسيقي- دارند و البته همواره بيشترين آمار قبولي كنكور را نيز داشته‌اند: «سابقه ١٠٠ساله مجموعه‌اي چون هنرستان موسيقي و قدمت چند دهه‌اي هنرستان كمال الملك بيانگر علاقه هنرجويان و تداوم فعاليت سازنده آنها در چند دهه گذشته است. من به اين هنرستان در كنار نهادهايي كه مشغول فعاليت‌هاي علمي، فرهنگ و هنري هستند اميد بستم و باور دارم كه طي سال‌هاي اخير شاهد ظهور نسلي ديگر از هنرمندان صاحب سبك هستيم كه جا در پاي هنرمندان پيشكسوت اين سرزمين مي‌گذارد.»

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به اهميت مقوله آموزش در هنر هم اشاره كرد كه بخشي از فرآيند آموزش در هنرستان‌ها انجام مي‌شود و هدف اين نهادها هم شكوفا كردن استعدادها و پرورش هنرمنداني است كه مي‌خواهند آينده‌دار فرهنگ و هنر اين سرزمين باشند اما خوب مي‌دانيم كه چنين كاري بسيار ارزشمند و البته دشوار است. من در اينجا پيشنهاد مي‌كنم به دليل ارزش و تاريخ ماندگاري كه هنرستان‌هاي هنري ما در كشور دارند مجموعه اسناد و تصاوير تاريخي اين مجموعه‌ها تبديل به موزه هنرستان‌هاي زيبا شود تا عموم مردم با وزن اين مراكز و دانش‌آموختگان آشنا شوند: «ماموريت ما سياستگذاري و نظارت است و در اين ميان آموزش نقش مهمي در پرورش هنرمند متعهد دارد. مديريت سرمايه‌هاي انساني نيز مهم‌ترين وظيفه همكاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. من خوب مي‌دانم كه با همه توفيق‌هايي كه در اين عرصه به وجود آمده اين هنرستان‌ها از نظر بودجه دچار مظلوميت هستند، در حالي كه همين هنرستان‌ها بيشترين آمار قبولي كنكور را دارا هستند. از سوي ديگر سابقه ١٠٠ ساله مجموعه‌اي چون هنرستان موسيقي و قدمت چند دهه هنرستان كمال‌الملك بيانگر علاقه هنرجويان و تداوم فعاليت سازنده آنها در چند دهه گذشته است. من به اين هنرستان در كنار نهادهايي كه مشغول فعاليت‌هاي علمي، فرهنگي و هنري هستند اميد بستم و باور دارم كه طي سال‌هاي اخير شاهد ظهور نسلي ديگر از هنرمندان صاحب‌سبك هستيم كه جا در پاي هنرمندان پيشكسوت اين سرزمين مي‌گذارد. »

نظر شما