شناسهٔ خبر: 38339 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراز و فرود خاقانی شناسی معاصردر «نقد صیرفیان»

« نقد صیرفیان» عنوان اثری بدیع از دکتر محمد رضا ترکی است که آن فراز و فرود خاقانی شناسی مورد بررسی قرار گرفته است و به تازگی نشر سخن آن را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ فهم اشعار خاقانی همواره به دلیل استفاده از اصطلاحات نجومی و علمی خاص برای افراد مختلف و علاقه مندان به این شاعر دشوار بوده است از این برای آسان تر شده فهم قصاید استوار خاقانی پژوهشگران بسیاری دست به کار شده و در این باره آثا متعددی پدید آمده است تا دشواری های دیوان خاقانی اندکی قابل فهم باشد.

از این رو در چند دهه اخير كتابها و مقالات فراواني در مورد شعر و شخصيت و زندگاني خاقاني شرواني،سخنور بلندآوازه قرن ششم هجري، نوشته اند و او بيش از پيش در كانون مطالعات و تحقيقات دانشگاهي قرار گرفته است.

محمد رضا ترکی در کتاب نقد صيرفيان كوشيده تا از رهگذر نقد بررسي هفت اثر جدي و تاثيرگذار كه به قلم محققان اين عرصه نوشته شده، به بررسي فراز و فرود خاقاني شناسي معاصر بپردازد.

از این رو اين كتاب را مي توان تكلمه اي بر مباحث مطرح شده در آثار شماري از خاقاني شناسان بزرگ اين روزگار در عرصه مباحث لغوي و تاريخي و شرح و توضيح دقايق شعر خاقاني دانست.

آثار نقد و بررسي شده در اين كتاب عبارت اند از:

«فرهنگ اصطلاحات و تعبيرات ديوان خاقاني شرواني از دكتر سيد ضياء الدين سجادي»،« ارمغان صبح از دكتر نصر الله امامي»،« سراچه آوا و رنگ گزارش دشواري هاي ديوان خاقاني از دكتر مير جلال الدين كزازي»،« بساط قلندر و جام عروس خاوري از دكتر معصومه معدن كن» و «نقد و شرح قصايد خاقاني از دكتر محمد استعلامي».

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

پیش گفتار

مقدمه

نقد و تکمله ای بر فرهنگ لغات و تعبیرات دیوان خاقانی شروانی

نقد و تکمله ای بر مباحث تاریخی ارمغان صبح

نقد و تکمله ای بر سراچۀ آوا و رنگ

نقد و تکمله ای بر گزارش دشواریهای دیوان خاقانی

نقد و تکمله ای بر بساط قلندر

نقد و تکمله ای بر جام عروس خاوری

نقد و تکمله ای بر نقد و شرح قصاید خاقانی

مؤخره

منابع

نمایه

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب «نقد صیرفان»فراز و فرودهای خاقانی شناسی را با شمارگان یک هزار ۱۰۰نسخه و با قیمت ۳۵ هزار تومان راهی بازار نشر کرده است.

نظر شما