شناسهٔ خبر: 38341 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گرفیک شهری بازتاب شرایط اقتصادی اجتماعی هر دوره است

یک گرافیست معتقد است طراحی و گرافیک بستگی به شرایط اقتصادی و اجتماعی روز کشور دارد و بازتاب دهنده آن است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ مهدی مهدیان، هنرمند گرافیست در باره هنرهای تجسمی در تبلیغات خیابانی، محیطی و طراحی و بسته بندی گفت: به طور کلی طراحی گرافیک بیشترین نقش را در میان هنرهای تجسمی بین مردم و زندگی روزمره آنها دارد، بخشی از هنرهای تجسمی مثل نقاشی و مجسمه در گالری یا منازل دیده می شوند، ولی طراحی گرافیک با تیراژ بالا در همه ابعاد زندگی مردم نقش دارد، همین تفاوت اساسی طراحی گرافیک با دیگر بخش های هنری تجسمی است.

این هنرمند گرافیست خاطر نشان کرد: ما کشوری در حال توسعه هستیم و اقتصادمان  رو به پیشرفت است  در این شرایط وقتی محصولی در کشور تولید می شود دارای طراحی و بسته بندی است و مردم از  کودک تا بزرگسال با اجناسی برخورد می کنند که  طراحی و گرافیک  دارد که که در ذائقه آنها تاثیر گذار است.

مهدی مهدیان با بیان اینکه طراحی گرافیک با زندگی شهری عجین شده است، گفت:  انسان امروزی به لحاظ کمی در طول روز از لحظه بیدار شدن تا لحظه خواب با طرح های گرافیکی برخورد می کنند، از قبض ها تا لگوی شبکه ها، از تابلوهای شهری تا تابلوهای راهنمایی، یعنی لحظه ای نبست که در زندگی از طراحی گرافیک بهره برداری نکنید، زندگی امروز شهری با طراحی گرافیک عجین شده  و از آن منفک نمی شود.  اگر طراحی گرافیک سالمی داشته باشیم روی روحیات و خلق و خوی شهروندان و حس زیباشناسی آنها تأثیر دارد.

این هنرمند گرافیست با اشاره به این نکته که طراحی گرافیک بازتاب دهنده شرایط اقتصادی و اجتماعی هر دوره ای است، گفت: طراحی و گرافیک بستگی به شرایط اقتصادی و اجتماعی روز دارد و بازتاب دهنده شرایط روز است، در واقع در طراحی گرافیک شهری هر دوره می توان شرایط اقتصادی و اجتماعی آن دوره را دید، فصل مشترک طراحی گرافیک و سینما در همین نکته است، یعنی سال های آن جغرافیا را  می توان در تبلیغات دید و این خصوصیتی است که جنبه تاریخی دارد.

مهدی مهدیان درباره وضعیت تبلیغات محیطی و طراحی گرافیک در دو سال اخیر اظهار داشت: ما کشور در حال توسعه هستیم تبلیغات در کشور ما رو به رشد است و متاثر از شرایط اقتصادی است. اضافه شدن رسانه های محیطی مثل بیلبورد و تابلوهای فروشگاه را در شهر زیاد می بینیم، به لحاظ کیفی من فکر می کنم نسبت به سال های قبل پیشرفت داشتیم، ولی وضعیت  می تواند بهتر از این باشد.

وی افزود: فروشندگان رسانه ها (بیلبوردها) باید بتوانند حلقه واصل بین مشتری و طراحان باشند  برای اینکه دست طراحان برای خلق اثر باز باشد، وضعیت الان تبلیغات راضی کننده نیست و اما به طور کلی نسبت به سال های گذشته پیشرفت کرده است.

نظر شما