شناسهٔ خبر: 38342 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تقدیر رادیو بین المللی چین از رادیو فرهنگ

پنگ سن سفیر جمهوری خلق چین از مدیر رادیو فرهنگ و دست اندرکاران برنامه مروارید شرق تقدیر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ، «پنگ سن» سفیر چین در ایران در این مراسم که به منظور تقدیر و قدردانی از رادیو فرهنگ و همچنین شنوندگان و عوامل تولید برنامه مروارید شرق در هتل آزادی برگزار شد گفت: چین و ایران به عنوان دو نقطه مهم جاده ابریشم  درشرق و غرب این مسیر قرار گرفته اند، در سال های اخیر توانسته اند دستاوردهای مختلفی را در زمینه های گوناگون فرهنگی و اقتصادی کسب کنند.

وی خاطر نشان کرد: رادیو بین المللی چین در سال ۱۹۴۱ تاسیس شد و در حال حاضر با استفاده از ۶۵ سکوی زبان مختلف صدای چین را برای جهان پخش می کند. این رادیو تنها رسانه ملی چین است که برنامه فارسی برای شنوندگان ایرانی پخش می کند.

سفیر چین با اشاره به همکاری مشترک رادیو بین المللی چین با رسانه ملی ایران و همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران افزود: این همکاری های مشترک پل ارتباطی برای افزایش دوستی و همکاری دو ملت ساخته است.

وی در ادامه این نشست گفت: رییس جمهور چین ایده بزرگ کمربند اقتصادی جاده ابریشم را به منظور پیشبرد همکاری های دو جانبه مطرح کرده است. در چنین شرایط زمینه تداوم ، تقویت و توسعه روابط دوکشور در جهت تعمیق تبادلات رسانه ای و تقویت دوستی و آشنایی ملت ها با هم فراهم شده است.

سفیر چین با تاکید بر افزایش تبادلات رسانه ای دو کشور به منظور تعامل و دوستی بیشتر گفت: در راستای گسترش تبادلات رسانه ای دو کشور سال گذشته رادیو بین المللی چین (cri) و رادیو فرهنگ تفاهم نامه مشترک امضا کردند که منجر به تولید و پخش برنامه مروارید شرق شد که این برنامه تجربه موفقی بوده است.

وی در این نشست از برنامه مروارید شرق به عنوان پنجره ای جدید برای شناخت ایرانیان با فرهنگ و تمدن چین یاد کرد و گفت: شنوندگان از این برنامه واقعی ترین صدای چین را می شنوند و از آخرین تحولات سرزمین چین مطلع می شوند.

محمد صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ در ادامه این نشست با خوشامدگویی به سفیر چین ، همسر وی ، معاون رییس مرکز امور آسیای غربی و آفریقایی رادیو بین المللی چین و معاون رییس بخش فارسی رادیو بین المللی چین سخنان خود را آغاز کرد و گفت: برنامه مروارید شرق یک راه ابریشم فرهنگی است، در آسیا سه تمدن بسیار بزرگ ایران، چین و هند از گذشته های دور بوده است، این سه تمدن دارای مولفه ها و ویژگی های خاص خود بوده اند و در طول تاریخ توانسته اند ارتباطات فکری ، اقتصادی و فرهنگی خوبی برقرار کنند.

وی افزود: بین دو کشور چین  و ایران نیز در طول سالیان متمادی تبادلات اقتصادی باعث ایجاد مبادلات فرهنگی و فکری شده است.

مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به سابقه طولانی تبادلات گسترده بین دو کشور چین و ایران گفت: تبادلات فرهنگی و فکری بین دو کشور منجر به تاثیر پذیری متقابل این دو کشور از زمینه های هنری از یکدیگر شده است. از جمله می توان به تاثیرهنرهای ایراین بر هنر چین در قرن پنجم و متقابلا تاثیر هنرمندان چین در قرن سیزدهم بر هنرمندان ایرانی به خصوص در زمینه نقاشی و مینیاتور اشاره کرد.

مدیر رادیو فرهنگ به تاثیر پذیری نقاشی و مینیاتور ایرانی از برخی مضامین نقاشی  چینی ، نظیر رها شدگی ذهن از قواعد پرسپکتیو اشاره کرد و خاطر نشان کرد: ایرانیان استحکام، توازن و چند لایگی آثار چینی را در نقاشی های خود وام گرفته و بعد ها ویژگی های مستقل هنر ایرانی را به ان افزودند، در این زمینه نقاشی های معاصر محمود فرشچیان و الهام او از مینیاتورهای چین مثال خوبی است.

رحمانیان در این زمینه گفت: در سایر هنرها  و از جمله ادبیات نیز این دو تمدن تعاملات گسترده ای داشته اند. اما امروزه این تبادلات بنا به مقتضی زمان شکل رسانه ای به خود گرفته است. در گذشته را ه ابریشم پل ارتباطی بوده است اما  امروزه تبادلات و تعاملات رسانه ای است، که ارتباطات دو ملت را توسعه داده است.

مدیر رادیو فرهنگ در پایان گفت: امیدواریم چین و ایران از طریق برنامه های رادیویی و رسانه ای به شناخت بیشتری از فرهنگ یکدیگر برسند و ما شاهد توسعه فرهنگی در کنار توسعه روابط اقتصادی باشیم.

در حاشیه این مراسم با حضور سفیر چین ، مدیران رادیو فرهنگ ، معاون رییس مرکز امور آسیای غربی و آفریقایی رادیو بین المللی چین و معاون رییس بخش فارسی رادیو بین المللی چین به دست اندرکاران برنامه مروارید شرق و شنوندگان برگزیده این برنامه جوایزی اهدا شد.

نظر شما