شناسهٔ خبر: 38357 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زنگ تمرینات ارکستر ملی به صدا درآمد

تمرینات ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی در حالی آغاز به کار کرد که سه خواننده همزمان در این تمرین حضور پیدا کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ برنامه از ساعت ۹ تعیین شده بود و فرهاد فخرالدینی از ساعت اولیه صبح در دفتر مدیر ارکستر نشسته بود، اما خبری از نوازندگان نبود. نهایتاً تا ساعت ۱۰ تمای نوازندگان خود را به رودکی رساندند و زنگ تمرینات مهر تا مهر ارکستر موسیقی ملی ایران زده شد.

تمرینات به نیمه رسیده بود و فخرالدینی اصرار داشت تمپو ها ضرب‌آهنگ کمتری داشته باشند و بیشترین تمرکز روی سازهای زهی صورت گرفت.

ای امید دل به کجا رفتی؟

محمد معتمدی اولین خواننده این برنامه بود که خود را به تمرینات رساند و بلافاصله به دستور فخرالدینی روی سن رفت و قطعه "بیا بیا" را با ترجیع‌بند "ای امید دل به کجا رفتی؟" اجرا کرد. معتمدی دو قطعه دیگر را همراه با ارکستر خواند.

بعد از پایان تمرین با اولین خواننده ارکستر برای آنتراکی ۳۰ دقیقه‌ای سالن را ترک کردند.

رشید وطن‌دوست و حمیدرضا نوربخش خوانندگان بعدی ارکستر بودند که همزمان با هم وارد رودکی شدند.

نوربخش مانند اجراهای سابقش با ارکستر ملی روی سن رفت و رپرتوار سابق مانند "تو ای پری کجایی" را همراه با نوازندگان دیگر همراهی کرد.

سومین و آخرین خواننده این بخش هم رشید وطن‌دوست بود، او قطعه "قرمفیل" را با ارکستر اجرا کرد.

در طول تمرینات رهبر ارکستر وسواس زیادی روی اجراها داشت و مدام وسط اجرا ضرب‌ها را قطع کرده و از نوازندگان می‌خواست آن را تکرار کنند. این کار او تا زمان اجرای درست و تمیز قطعه ادامه پیدا کرد.

وی همچنین به نوازندگان تأکید کرد که زمانی برای تمرین وجود نداشته و باید بسیار روی اجراها و سازهایشان دقت داشته باشند.

"جاودانه‌ها" با ارکستر ملی اجرا خواهند شد

فرهاد فخرالدینی درباره این اجرا گفت: از امروز تمرینات مهر تا مهر ارکستر موسیقی ملی ایران آغاز شده است و ما میزبان سه خواننده خواهیم بود. این برنامه گزیده‌ای از اجراهای قبلی با عنوان "جاودانه‌ها" و اجرای قطعاتی از آهنگسازان بنام موسیقی خواهد بود. 

فخرالدینی درباره عدم حضور سالار عقیلی هم گفت: ایشان در سفر بودند و در نتیجه نتوانستیم از حضورشان در این اجرا بهره‌مند شویم.

وی درباره تور شهرستان‌های ارکستر ملی هم پاسخ داد: صحبت‌هایی انجام شده و تور شهرستان‌های ارکستر ملی در حال بررسی است.

در ترکیب ارکستر خواننده جایگاه ثابت ندارد

محمد معتمدی درباره اجرایش در ارکستر ملی گفت: سه قطعه اجرا خواهم کرد، "ساغر شکسته"، "بیا"، "به یاد صیاد" و همچنین قطعه "کلبه" از آهنگسازان قدیمی را اجرا خواهیم کرد.

معمتدی همچنین به حضور ارکستر در شهرستان‌ها اشاره کرد. گفت: در ترکیب ارکستر خواننده جایگاه ثابت ندارد، اما برای کنسرت در شهرستان یک تاریخی به من اعلام شد، اما من به دلیل تداخل با یک برنامه دیگر متأسفانه امکان حضور را نخواهم داشت. البته ما نیروهای حرفه‌ای و تازه‌نفس زیادی داریم که اجازه نمی‌دهند این قطار ملی از حرکت بایستد.

 

من و فرهاد فخرالدینی دوست عمیقی داریم

رشید وطن‌دوست خواننده آذری‌زبان درباره حضورش در ارکستر ملی گفت: من و فرهاد فخرالدینی دوست عمیقی داریم و فخرالدینی به خاطر اینکه همشهری من و آذری‌زبان محسوب می‌‎شود از من به عنوان خواننده برای ارکستر ملی دعوت کرد.

وطن‌دوست ادامه داد: قطعه "قرمفیل" ساخته واسیف آدیک، "منیم عزیزیم وطن" ساخته توفیق قلی اف، "وطنیم دیر" ساخته سلیمان علی عسگر اف، اپرای "آدین مالالان" ساخته اوزیر حاجی بیکف را اجرا خواهم کرد. 

این اجرا ادامه اجرای ارکستر ملی در مردادماه خواهد بود

حمیدرضا نوربخش درباره اجرای پیش رو گفت: این اجرا ادامه اجرای ارکستر ملی در مردادماه خواهد بود که دو رپرتوار متفاوت از دو اجراهای ارکستر ملی این بار در برج میلاد در قالب فسیتوال موسیقی ایران به مناسبت شانزدهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی اجرا خواهند شد. دو خواننده دیگر در کنار من حضور خواهند داشت.

نوربخش درباره برنامه‌های بعدی ارکستر گفت: بستگی به رپرتوار اجرایی ارکستر دارد که اگر نیازی به من باشد به طور حتم در این اجراها حضور پیدا خواهم کرد. 

وی درباره دبیری سی یکمین جشنواره موسیقی فجر هم گفت: امسال جشنواره موسیقی به شکل کاملاً متفاوتی نسبت به سال‌های اخیر خواهد بود. تلاشمان را می‌کنیم روند جشنواره نسبت به سی دوره اخیر تغییر پیدا کرده و به جشنواره شدن نزدیک شده و حرفه‌ای‌تر شویم.

او همچنین درباره جشن خانه موسیقی هم پاسخ داد: این جشن امسال در ۵ شب برگزار می‌شود. شهرام ناظری، ارکستر موسیقی ملی، ارکستر سمفونیک تهران و همچنین محمد علیزاده در این ۵ شب هنرنمایی خواهند کرد. اختتامیه این برنامه طبق روال گذشته با دعوت و تقدیر از بزرگان عرصه موسیقی همراه خواهد بود.

این خواننده در پایان اضافه کرد: در بخش موسیقی نواحی، سنتی و کلاسیک برنامه‌های متفاوتی را خواهیم داشت. در بخش استعداد جوان هم نگاهی متفاوت داشته‌ایم. 

نظر شما