شناسهٔ خبر: 38363 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فانی: کتاب های درسی باید بر نگرش دانش آموزان تاثیرگذار باشد

وزیرآموزش و پرورش گفت: تالیف کتاب درسی با اینکه کاربسیار سختی است اما باید بطور محتوایی برشکل گیری ذهن، زبان، بینش و نگرش دانش آموزان تاثیرگذار باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ علی اصغرفانی روز یکشنبه طی سخنانی در دهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه ای آموزشی گفت: باید راهکار متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی بویژه بر ساعات و روزهای تدریس در هفته با توانمندی و نیازهای دانش آموزان، همسو باشد.
وی با بیان اینکه این موضوع مهم و اساسی از سوی دست اندرکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید مورد توجه جدی قرارگیرد اظهارکرد: متناسب بودن یادگیری با توجه به سن دانش آموزان و ساعات روزهای آموزش هنوز مشکلاتی برای مدارس و دبیران بوجود آورده و نه تنها از توان دانش آموز فرارتر است بلکه یادگیری آنان را پایین تر می آورد.
فانی در این همایش که در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد ، گفت: در برخی درس ها دانش آموزان در یادگیری آن کلا مشکل دارند و نشان می دهد که محتوا متناسب با توان یادگیری آنان نیست و برای مثال درس فیزیک سال سوم متوسطه که دانش آموزان چندین سال است با این موضوع درسی مشکل دارند و همچنان رفع نشده است.
وی با بیان اینکه طی سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه تولید کتب درسی با محتوای مطلوب صورت گرفته اما هنوز کافی نیست و امیدواریم متناسب سازی بین محتوای کتاب ، حجم ، ساعات و روزهای آموزش از توان یادگیری دانش آموزان خارج نشود.
وی همچنین با اشاره به بحث الگوبرداری برای برنامه های درسی در سازمان پژوهش گفت: برای این منظور با رسم یک ماتریس در پنج سطر افقی با عناوین اخلاق ، علم ، عمل ، تعقل و ایمان و از طرف دیگر چهارستون خلق ، خدا ، خالق و خلقت ، می توان یک برنامه عملیاتی ارزیابی برای تولید کتب درسی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ترسیم کرد.
وزیرآموزش و پرورش افزود: به نظر می رسد در سازمان پژوهش این الگو برای ارزیابی تولیدات کتاب های درسی باید عملیاتی شود و در این راستا هرکتابی که تولید می شود از منظر این الگو مورد ارزیابی قرارگیرد.
فانی تصریح کرد: این خلاء در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وجود دارد.
وزیرآموزش و پرورش توصیه کرد در این زمینه باید از نقش معلمان کف کلاس غافل نشد چراکه نقش آنان طی سالهای اخیر بیشتر و پر رنگتر شده در عین حال کتاب های درسی نیز از لحاظ محتوا باید غنی شود و مورد توجه معلمان در کلاس های درس قرار گیرد.
وزیرآموزش و پرورش گفت: در برنامه ششم توسعه که از سال ۹۵ تا ۹۹ ادامه خواهد داشت قصد داریم چرخه آموزش کشور را با سند تحول نظام آموزش که مبنای توسعه این نهاد است ، تکمیل کرد.
فانی یادآور شد ، چرخه آموزش فقط به کتاب درسی خلاصه نمی شود و توجه به سایر زیر نظام ها علاوه بر نظام درسی و تعامل منطقی بین این زیر نظام ها می تواند به فرآیند یادگیری کمک شایانی کند.
وی برای مثال گفت: این چرخه یادگیری همچنین در تکمیل منابع مالی ، فضای آموزشی ، مدیریت نیروی انسانی و نظام ارزشیابی کمک خواهد کرد.
این گزارش حاکیست در پایان این همایش ضمن رونمایی از کتب آموزشی جدید پایه پنجم و نهم ، از مولفین و پدیدآورندگان پیشکسوت و همچنین ناشران و دست اندرکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش تجلیل شد.

نظر شما