شناسهٔ خبر: 38367 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سبک‌شناسی معماری ایران» به بازار می‌آید

کتاب «سبک شناسی معماری ایران» نوشته غلامحسین معماریان منتشر می‌شود. در این کتاب دستگاه‌های معماری ایران طبقه‌بندی و تحلیل شده است.

غلامحسین معماریان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ غلامحسین معماریان اظهار کرد: هم‌اکنون مشغول کارهایی نهایی کتاب «سبک شناسی معماری ایران» هستم. در این کتاب من به این نتیجه رسیدم که می‌توان سبک‌های معماری ایرانی را مانند دستگاه‌های موسیقی سنتی ایران طبقه‌بندی و تحلیل کرد که من اسم این کار را نگاه گونه‌شناسانه به معماری ایرانی می‌گذارم.

وی افزود: این مدل از سبک‌شناسی فایده‌های بسیاری دارد. به عنوان مثال علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه این کتاب یک شناخت جامع و کاملی را از تاریخ سه هزار سال معماری ایرانی داشته باشند. ضمن اینکه فراموش نکنیم معماران گذشته ایران نیز بر اساس شناخت گونه‌ها و دستگاه‌ها کار می‌کنند.

معماریان درباره منابع مشابهی که پیشتر در این موضوع منتشر شده گفت: در موضوع سبک شناسی معماری ایران پیشتر تنها یک کتاب با عنوان «سبک‌شناسی معماری ایران» اثر مرحوم استاد محمد کریم پیرنیا منتشر شده بود. این کتاب را نیز من از میان سخنرانی‌های استاد با اجازه خود او در سال ۱۳۶۸ تدوین و منتشر کردم.

این مدرس معماری ادامه داد: کتاب «سبک شناسی معماری» استاد پیرنیا در هر چاپ همراه با تغییرات و اضافه کردن تصویرهایی جدید منتشر می‌شد و اکنون چاپ هفدهم آن نیز به پایان رسیده است. با توجه به نیاز دانشجویان معماری به کتاب‌های متنوع‌تر و منابع مطالعاتی بیشتر  تصمیم به نگارش کتاب جدیدی در این موضوع گرفتم.

درباره نویسنده
غلامحسین معماریان دارای مدرک دکترای معماری از دانشگاه منچستر انگلستان است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی با درجه دانشیار در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به تدریس است.

«مبنای طراحی معماری»، «نیارش سازه‌های طاقی در معماری اسلامی ایران»، «سیری در منابع نظری معماری»، «هویت شهری و معماری استان فارس»، «سیری در معماری آب انبارهای یزد»، «آشنایی با معماری مسکونی ایرانی: گونه شناسی درونگرا» و «آشنایی با معماری مسکونی ایرانی: گونه شناسی برونگرا» نام شماری از تالیفات منتشر شده معماریان است.

همچنین از میان ترجمه‌های منتشر شده این مدرس دانشگاه علم و صنعت نیز می‌توان به «گونه شناسی (تیپولوژی) اولیه» نوشته جان کارلوکاتالدی و «چگونه می‌توان یک پایان نامه تحصیلی نوشت» نوشته اومبرتو اکو اشاره کرد.

نظر شما