شناسهٔ خبر: 38416 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار مطالع الأنوار

کتاب مطالع الأنوار (طرف المنطق) از سوی موسسه حکمت و فلسفه ایران به چاپ رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب مطالع الأنوار (طرف المنطق) با تصحیح و تعلیق ابوالقاسم رحمانی از سوی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

بر اساس این گزارش، محتوای این مجموعه سه جلدی بخشی از مهم ‌ترین کتب درسی و مرجع در علم منطق را در برمی گیرد؛ متن اصلی شامل کتاب مطالع الأنوار (طرف المنطق) اثر سراج الدین ارموی و شرح آن لوامع الاسرار فی شرح مطالع الأنوار تألیف قطب الدین رازی است.

حواشی و شروح مهم این کتاب عبارتند از: حواشی میر سید شریف جرجانی بر بخش تصورات لوامع الأسرار به نام الحواشی الشریفیه، نخستین حواشی جلال الدین محمد دوانی بر حواشی شریفیه به نام الحواشی القدیمة الجلالیة و شرح شمس الدین اصفهانی بر بخش منطق مطالع الأنوار به نام تنویر المطالع.

این گزارش می افزاید: پیش از این کتاب‌‌ها، مصحح مقدمه ‌‌ای مبسوط در هشت باب و یک خاتمه ترتیب داده که به جایگاه علم منطق و وضع و روزگار مؤلفان و معرفی کتاب‌‌های فوق می ‌‌پردازد.

مطالب اصلی جلد نخست شامل قسم اول اکتساب تصورات است که خود به دو باب مقدمات و مباحث کلی و جزیی می‌‌شود. از جلد دوم قسم دوم اکتساب تصدیقات آغاز می‌‌شود و باب اول این قسم (اقسام قضایا و اجزا و احکامشان) را دربردارد. جلد سوم با عنوان  قیاس و اقیسه شرطیه اقترانیه تنظیم شده و در خاتمه نیز مباحث لفظیه آمده است.

گفتنی است، این مجموعه سه جلدی در ۱۶۱۶ صفحه به چاپ رسیده است.

نظر شما