شناسهٔ خبر: 38418 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هرچه درباره صلح فیلم ساخته شود باز هم كم است

یكی از بازیگران فیلم «مزارشریف» گفت: با اینكه ۱۷ سال از حادثه مزارشریف و حمله طالبان به افغانستان می‌گذرد، متاسفانه شاهد كم شدن این گروه های افراطی نیستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مهتاب كرامتی، بازیگر شناخته شده كشورمان كه در فیلم «مزارشریف» در نقش یك زن افغان ظاهر شده است، درباره این فیلم اظهار كرد: پیش از خواندن فیلم‌نامه اطلاعات كمی درباره واقعه مزارشریف داشتم؛ اطلاعاتی در حد یك خبر و اینكه به یاد داشتم در آن زمان عزای عمومی اعلام شد. این ماجرا چندین سال پیش اتفاق افتاد و آنچه در ذهن داشتم مانند خاطره ای دور بود؛ اما از طریق خواندن فیلم‌نامه فیلم «مزارشریف» و قبل از آن صحبت هایی كه با آقای برزیده داشتیم، اطلاعات نسبتا كاملی در مورد شهدای واقعه مزار شریف و آنچه در آن سال رخ داده، كسب كردم.
كرامتی درباره نقش‌آفرینی در فیلم «مزارشریف» نیز گفت: تجربه كاری و پرونده حرفه ای ام نشان داده كه كوتاه یا بلندی نقش برایم اهمیتی ندارد و آنچه برایم مهم است تاثیرگذاری نقش در فیلم و روی مخاطب است و اینكه این تاثیر گذاری را به عنوان یك بازیگر در چه فیلم و در چه نقشی می توانم داشته باشم.
وی همچنین افزود: وقتی شما شاهد هستید كه یك گروه حرفه ای تلاش می كنند برگی از تاریخ معاصر كشور را در قالب یك فیلم سینمایی با استانداردهای مقبول روایت كنند، قطعا به همكاری راغب می شوید. در این فیلم همه عوامل حرفه ای و خوب هستند؛ از تهیه كننده، كارگردان، فیلم‌بردار، صدابردار و ... گرفته تا سایر عوامل. با این اوصاف اینكه حضور در چنین كار حرفه ای و خوبی را قبول نكنید، عجیب است.
این بازیگر تاكید كرد: وقتی نقش این بانوی افغان تبار به من پیشنهاد شد خیلی تعجب كردم. چون فیزیك صورت من شاید در نظر اول و با تفكری كه ما نسبت به چهره این قوم و نژاد داریم، خیلی با یك خانم افغان متفاوت باشد. دوستان و عوامل فیلم خیلی در این مورد تحقیق كرده بودند و ما با دوستان و همكارانی كه از كشور افغانستان به گروه ملحق شده بودند نیز در این باره صحبت كردیم و همگی به ما گفتند دقیقا چنین چهره و فیزیكی را ما در كشورمان داریم و اصلا موضوع عجیبی نیست.
مهتاب كرامتی با بیان اینكه پیش از شروع فیلم‌برداری به خاطر سختی نقش‌آفرینی در قالب زنی افغان تبار با لهجه افغانی كمی هراس داشتم، ادامه داد: این اولین تجربه من بود و نگرانم می كرد كه نكند نتوانم با بقیه بازیگران و لهجه های آن ها هماهنگ باشم. من همه تلاشم را كردم و امیدوارم در این راه موفق بوده باشم.
وی اظهار داشت: ساخت فیلم «مزار شریف» كاری سخت بود. پیش از آنكه سكانس های مربوط به نقش من آغاز شود، اعضای گروه مدتی بود كار فیلم‌برداری را آغاز كرده بودند و من شاهد بودم چقدر زحمت می كشند و تلاش می كنند و داشتن این همه انرژی برایم جالب بود. گروه در شرایط سخت كار و تا آخرین لحظه كار انگیزه و انرژی خود را حفظ كردند. من فكر می كنم در مجموع می توانیم حاصل این زحمات و تلاش ها را در یك فیلم خوب با داستان گویی روان ببینیم.
مهتاب كرامتی در پایان گفت: با اینكه ۱۷ سال از حادثه مزار شریف و حمله طالبان به افغانستان می‌گذرد، متاسفانه شاهد كم شدن این گروه های افراطی نیستیم؛ در حال حاضر منطقه بسیار ملتهب است و همه كشورهای اطرافمان درگیر خشونت و جنگ هستند. اگر این امكان فراهم شود كه این فیلم نه تنها در ایران كه در كشورهای همسایه و حتی سایر كشورها پخش شود، می تواند نتایج مثبتی در دید و نظر مردم داشته باشد. ضمن اینكه فیلم «مزارشریف» از روی یك واقعه تاریخی واقعی ساخته شده و می تواند اثرگذاری مضاعف بر مخاطب داشته باشد. من معتقدم هر چقدر فیلم درباره صلح ساخته شود، باز هم كم است.

نظر شما