شناسهٔ خبر: 38452 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رحماندوست: نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند با تربیت تدوین‌گر از میان راویان منابع درخوری تألیف کند

مجتبی رحماندوست گفت: مردم ما، منبع و راوی هستند، اما تدوین‌‌گر نیستند و نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند با تربیت تدوین‌گر از این راویان منابع درخوری را تألیف کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ مراسم بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران با محوریت تجلیل از مقام کتابداران شهید و ایثارگر،  دوشنبه ۶ مهر با حضور «سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، «سردار احمد حق طلب» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، «مجتبی رحماندوست» نماینده مجلس و «محسن مومنی شریف» رییس حوزه هنری در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

مشکل اصلی ما دسترسی به کتاب و توزیع آن است

«مجتبی رحماندوست» نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت برای حادثه منا، تجلیل از ایثارگران را به معنی وفاداری به آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: من معتقدم، علی‌رغم پیشرفت‌های دیجیتالی و الکترونیکی که صورت گرفته، هیچ چیز جای کتاب کاغذی را نمی‌گیرد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای همیشه در کتابخوانی فیزیکی نقش خواهد داشت. اگر قرار شود، جایی هم برای افزایش سطح مطالعه مردم برنامه‌ریزی شود،‌ همین نهاد است. در طول یک سال فعالیت مختارپور در وزارت ارشاد روی روش‌های افزایش نرخ مطالعه در کشور تحقیق‌هایی انجام شد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این زمینه مهم است، افزایش مرکز توزیع کتاب است، چون ما از نظر تولید و تعداد عناوین با مشکل مواجه نیستیم،‌ چه در حوزه تألیف، چه ترجمه و چه چاپ و تجدید چاپ مشکل چندانی وجود ندارد، اما مشکل اصلی، دسترسی به کتاب و توزیع است. به نظر من، خوب است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روی تکثیر مراکز عرضه کتاب کار کند.

رحماندوست بیان کرد:‌ زمانی که در وزارت ارشاد بودم، تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور هزار و ۵۰۰ کتابخانه بود و اکنون به ۳ هزار کتابخانه رسیده است. به نظر من هر کلاس، هر راهرو،‌ هر مرکز و سازمانی می‌تواند یک کتابخانه باشد و اگر بتوانیم با روش‌هایی خاص مثلاً تلخیص کوتاه از یک کتاب برای مطالعه آن در میان مردم ایجاد انگیزه کنیم،‌ بسیار خوب خواهد بود.

وی درباره افزایش سرانه مطالعه و طرح‌های آن گفت:‌ تاکنون ۲۲ طرح در این زمینه نوشته‌ام‌، هم‌چنین طرحی داشتیم به نام «۲۰ کتاب بلعیدنی»‌ که به این اشاره داشت اگر به فردی که علاقه‌مند به کتاب نیست‌،‌ ۲۰ کتاب برای مطالعه بدهیم و او هر ۲۰ کتاب را بخواند، دیگر کتابخوان حرفه‌ای خواهد شد.

تاریخ شفاهی دفاع مقدس پدیده‌ای جدید به نام «رمان نوین ایران»‌ را به وجود آورده است

این نماینده مجلس در ادامه سخنانش درخواست‌هایی را از نهاد کتابخانه‌ها مطرح کرد و گفت: مردم ما منبع ارزش‌ها،‌ تجربیات و اطلاعات به درد بخوری هستند،‌ مردم ما، منبع و راوی هستند، اما تدوین‌‌گر نیستند،‌ امکان قلم برداشتن و به روی کاغذ لغزاندن را ندارند،‌ بسیاری از مردم ما که در حوادث انقلاب و جنگ نیز حتی حضور نداشتند، شاهد مسائل مهم اجتماعی بوده‌اند و راوی‌اند. نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند با تربیت تدوین‌گر از این راویان منابع درخوری را تألیف کند. تاریخ شفاهی دفاع مقدس پدیده‌ای جدید به نام «رمان نوین ایران»‌ را به وجود آورده است،‌ اگر چه هر چیزی که به لحاظ زمان و مکان و شخصیت‌ها مستند باشد، تاریخ است و نه رمان ولی خاطرات دفاع مقدس علی‌رغم مستند بودن،‌ گاهی از نظر شمارگان و فروش، رمان‌های پرمخاطب ایرانی و خارجی را پشت سر گذاشته‌اند.

وی در پایان از نهاد کتابخانه‌ها درخواست کرد که از مخاطبان عام و خاص خود بخواهند که به سراغ فامیل و آشنایان خود که راوی خاطرات هستند، بروند و خاطرات دفاع مقدس را ثبت کنند و نهاد از میان آن‌ها خاطرات برگزیده را انتخاب کند.

 

http://media.shabestan.ir/Original/1394/07/06/IMG14201571.jpg

 

تاکید مختارپور بر پایگاه شدن نهاد در حفظ فرهنگ اصيل حياتبخش شهادت

«علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: از نظر برخي، شهدا مظهر جوانمردي و ايثار و گذشت و فداكاري در راه دين و سرزمين ما بوده‌اند كه در برهه حساسي از تاريخ به دفاع از تماميت ارضي و ملي و دين ما در برابر دشمن قيام كرده و جان و مال و خويش را در اين راه فدا كردند و لذا به عنوان قهرمانان تاريخ اين ملت همواره قابل احترام و ستايش‌اند، نقش حساس خود را در تاريخ ايفا كرده‌اند و به جاودانگي رسيده‌اند.

وی تاکید کرد: نهاد كتابخانه‌هاي عمومي جمهوري اسلامي ايران مفختر است كه در راه ايفاي اين وظيفه دين و ملي و انساني به تلاش پرداخته و به پايگاهي براي حفظ فرهنگ اصيل حيات بخش شهادت تبديل خواهد شد.

در این مراسم از خانواده‌های ۱۰ ایثارگر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نمایندگی از ۲۸۰ ایثارگر نهاد روی سن تجلیل و از مابقی خانواده‌ها نیز با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.

بر این اساس، از کتاب‌های زیر نیز رونمایی به عمل آمد: «جنگ من، زندگی من»، از نشر شاهد، «این داستان ادامه دارد»، «مترسک مین»، «فاطمه زهرا در کلام شهدا»، «کتاب پایداری ۹۳» و «امدادهای غیبی در کلام شهدا» از نشر هزاره ققنوس،‌ «پایگاه منتظران شهادت (تاریخچه و عملکرد قرارگاه کربلا)» و «فاتحان شلمچه» از  نشر نیلوفران، «کاک احمد» از نشر یا زهرا، «عملیات فریب» از نشر روایت فتح، «غرش رعد» از نشر عماد فردا، «بار دیگر نادر» و«بچه‌های حاج قاسم» از نشر فاتحان، «پسرک فلافل فروش»، «مدافعان حرم» و «امامت و رهبری (دست‌نوشته‌های شهید امیرحسین سیفی)»، از انتشارات ابراهیم هادی، «من زنده‌ام (ناگفته‌هایی از زندگی مرد نامیرای جنگ احمد دادبین)»، «ایل ارتش ایران» و «عملیات مرصاد» از نشر سوره سبز،‌ «آشنای دور» از نشر سفیر اردهال.

در پایان نیز از ناشرانی چون هزاره ققنوس‌، سوره سبز‌، انتشارات هادی،‌ فاتحان،‌ نیلوفران، روایت فتح،‌ نشر شاهد،‌ عماد فردا،‌ یازهرا و سفیر اردهال نیز تجلیل شد.

 

نظر شما