شناسهٔ خبر: 38457 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استعدادهای جوان طراحی در دانشگاه های خارجی بورسیه می شوند

ایمان آل مظفر گفت: بخش گروه بسته ها استعدادهای جوان را شناسایی می کند و برای آنها بورسیه تحصیلی می گیرد و یک سال استعداد جوان را همراهی می کند تا به یک طراح موفق تبدیل شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور با حضور امرالله فرهادی، بهرام کلهرنیا اعضای گروه مشاوران و ایمان آل مظفر دبیر این رویداد و مهرداد ذوالنور، مدیر روابط عمومی ظهر امروز دوشنبه ۶ مهر در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست  ایمان آل مظفر، دبیر نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور گفت: نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور از سوی  وب سایت بسته بندی برگزار می شود، تعداد ۱۸۰ اثر از طراحان مستقل و طراحان بسته بندی کشور به دبیرخانه رسیده است.

آل مظفر از افتتاحیه نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور در روز ۱۷ مهر در خانه هنرمندان خبر داد و گفت:  همزمان با این نمایشگاه مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده بسته ها برگزار می شود.

دبیر نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور اظهار داشت: در مراسم افتتاحیه وب سایت «بسته ها» به روز رسانی می شود، این وب سایت برای ارتباط بهتر با طراحان و ساماندهی اخبار و اهمیت بخش آموزشی و پژوهشی به روز رسانی می شود، بزرگترین مشکل طراحان از کمبود امکانات آموزشی و مقالات است، امیدواریم این بخش پذیرای مقالات و اطلاعاتی باشد که برای علاقه مندان مورد استفاده باشد.

آل مظفر اظهار داشت: بخش گروه بسته ها استعدادهای جوان را شناسایی می کند و برای آنها بورسیه می گیرد و یک سال استعداد جوان را همراهی می کند تا به یک طراح موفق تبدیل شود.

وی از برپایی  نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور به مدت ۱۰ روز در نگارخانه بهار و تابستان خانه هنرمندان خبر داد.

آثار رسیده به دبیرخانه نشان می دهد در زمینه طراحی بالنده هستیم

در ادامه امرالله فرهادی، عضو گروه مشاوران این نمایشگاه گفت: به بسته بندی محصولات در کشور ما هیچ توجهی نمی شود و بسته بندی های زیبای محصولات داخلی نیز کپی آثار خارجی هاست هیچ وقت از جانب  تولید کنندگان  به طراحان بسته بندی اصیل  ایرانی سفارش نمی دادند.

وی اظهار داشت: ما می خواهیم به طراحان گرافیک بگویم کار خلاقانه و نو انجام دهید و به تولیدکنندگان داخلی نیز بگوییم که با طراحان کشور خود ارتباط برقرار کنند یک زمانی ما هم طراحی را در خارج انجام می دادیم ولی امروز بر اساس نیاز در داخل کشور این انجام می شود تا امروز از آثاری که رسیده به دبیرخانه به این نتیجه رسیده ایم که ادعا کنیم در زمینه طراحی بالنده هستیم.

فرهادی خاطر نشان کرد: اکثر تولیدکنندگان شکلات و شیرینی در کشور ما لیبل ها و طراحی ها را از ترکیه می خریدند، خوشبختانه اینها ماشین آلات را خریدند و الان قضیه عوض شده است.

فرهادی افزود: یکی از اصلی ترین پیام های این نمایشگاه این است که  بیاید با طراحان خلاق ایرانی که که مبتنی بر نیاز ایرانی طراحی می کنند آشنا شوید و سفارش طرح بدهید و به طراحان گرافیگ نیز بگوید این قدر به پوستر می پردازید یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید طراحی و بسته بندی است، طراحان از طراحی و بسته بندی دوری نکنند.با پیشرفت تکنولوژی که همه به دنبال آن هستند طراحان گرافیک به طراحی دنیا دسترسی دارند و می توانند از آن طرح ها الهام بگیرند و بر اساس  آن دیدگاه خود طراحی کنند.

طراحی و بسته بندی کشور باید بیماریابی شود

بهرام کلهرنیا، عضو گروه مشاوران این نمایشگاه درباره اهمیت برپایی دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور گفت: محصولات ما زشت و بی ریخت و عقب مانده است. هنوز میان طراحان و سفارش دهندگان اختلاف نظر وجود دارد. برای رسیدن به یک نقطه نظر فکری دشواری هایی وجود دارد. سفارش دهندگان درباره محصول اطلاعات دارند اما درباره مخاطبان بی اطلاع هستند، نظام آموزشی ما کاملا فلج در موضوع آموزشی، طراحی و بسته بندی است. دانشجویان طراحی چند سال درس می خوانند اما بی فایده فارغ التحصیل می شوند، باید بسته بندی کشور را بیماریابی کنیم. وزیر اقتصاد و مدیران کلان باید کنار این موضوع قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: ما نیاز داریم که در طراحی و بسته بندی کشور نیروهای پراکنده را در کنار هم قرار دهیم و رسانه ها پایه این کار هستند، طراحان گرافیک تنها طایفه این مملکت هستند که نسبت به طراحی و بسته بندی کنجکاوی می کنند و با سفارش دهندگان به توافق برسند و گاهی مقهور سفارش آنها شوند.

کلهر نیا خاطر نشان کرد:  چرخه اقتصاد کشور در گرو تحول در نظام بسته بندی کشور است ما نیازمند عزم ملی در این عرصه هستیم و در این راه رسانه ها همراه ها باید باشند.

امرالله فرهادی نیز با بیان اینکه در عرصه طراحی گرافیک مشکل داریم، گفت: در نظام آموزشی کشور در زمینه طراحی و بسته بندی دچار مشکل هستیم  و از طرفی تولیدکنندگان آنها که قدیمی شده اند و در صنایع جایگاهی دارند عمدتا به بازار نگاه می کنند و همان را کپی می کند و تحویل می دهند، یکی از اصلی ترین مراکز آسیب اینجاست و طبیعتا در شوها و نمایش ها بسته بندی مهجورترین بخش است. ما یک نمایشگاه حرفه ای بسته بندی نداریم اما هزاران نمایشگاه پوستر برگزار می شود.

فرهادی گفت: به نیابت از تمامی طراحان گرافیک به تولیدکنندگان این را می گویم ما این آماده  همکاری هستیم تا تولید کنندگان دست از کپی کاری از روی طرح های خارج از کشور دست بردارند.

در ادامه مراسم  پوستر اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور به طراحی مهرزاد دیرین رونمایی شد.

آل مظفر درباره برپایی اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور در خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان بهترین مکان برای بهره برداری نمایشگاه طراحان و بسته بندی است، به دلیل اینکه تولیدکنندگان با فضای واقعی جامعه هنرمندان آشنا می شوند و بر سواد بصری آنها تاثیر می گذارند و همچنین متخصصان و جامعه هنری هم به این محل می آیند و از طرفی عموم مردم از نمایشگاه بازدید می کنند، خانه هنرمندان پربازدیدترین گالری تهران است و این نمایشگاه به همین خاطر در اینجا برگزار می شود.

نظر شما