شناسهٔ خبر: 38464 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کلیات حقوق نشر تشریح شد

«کلیات حقوق نشر» عنوان کتابی است که به قلم سیدعباس حسینی‌نیک به تازگی از سوی مجمع علمی و فرهنگی مجد منتشر شده است.

کلیات حقوق نشر تشریح شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیدعباس حسینی‌نیک، مؤلف کتاب «کلیات حقوق نشر» در بخش پیشگفتار چنین بیان کرده است: «حقوق نشر از جهت محتوا به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش اول شامل حقوق و قوانینی است که روابط بین پدیدآورنده و ناشر را تنظیم می‌کند و بخش دوم شامل حقوق و ضوابطی است که روابط بین ناشر و دولت را سامان می‌بخشد.»
 
وی در توضیح بخش اول حقوق نشر در این کتاب عنوان کرده است: «بخش اول در واقع شاخه‌ای از حقوق مالکیت ادبی و هنری است که این حقوق خود یکی از دو شاخه حقوق مالکیت فکری است. شاخه دیگر حقوق مالکیت فکری، حقوق مالکیت صنعتی است که به مباحث مهمی همچون حق اختراع، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری می‌پردازد.»
 
حسینی‌نیک درباره بخش دوم حقوق نشر چنین بیان کرده است: «بخش دوم مربوط به روابط بین ناشر و دولت است که در این کتاب با عنوان ضوابط نشر یاد شده و این به دلیل آن است که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در این حوزه وجود نداشته و مهم‌ترین مقررات مربوط به آن، مصوبه اهداف و سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) است.»
 
کتاب «کلیات حقوق نشر» از ۴ بخش اصلی «قوانین و ضوابط نشر»، «حقوق پدیدآورنده»، «واگذاری حقوق مادی پدیدآورنده (قرارداد نشر)» و «مراحل اداری انتشار کتاب» تشکیل شده است.
 
مخاطبان در بخش نخست این اثر با قوانین مربوط به پدیدآورنده، قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای، قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین‌نامه صدور مجوز دائمی نشر کتاب، آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان آشنا می‌شوند.
 
در بخش دوم این کتاب، حقوق مادی پدیدآورنده، شرط حمایت از حقوق مادی، جرایم و مجازات‌های مربوط به حقوق مادی، حقوق معنوی پدیدآورنده اثر، انواع حق معنوی پدیدآورنده، خصوصیات حق معنوی پدیدآورنده و جرایم و مجازات‌های مربوط به حقوق معنوی ارائه شده‌اند.
 
خصوصیات پدیدآورنده و مسئولیت‌های او، خصوصیات ناشر و مسئولیت‌های وی و خصوصیات موضوع قرارداد نشر، از جمله مباحث مطرح شده در بخش سوم این کتاب محسوب می‌شوند.
 
مؤلف در بخش پایانی این کتاب، مباحث مربوط به کتابنامه (فیپا) از کتابخانه ملی و شابک، آیین‌نامه اجرایی فهرست‌نویسی پیش از انتشار، مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ثبت اثر (اختیاری) و دریافت اعلام وصول از اداره کتاب، بعد از انتشار را عرضه کرده است.
 
نخستین چاپ کتاب «کلیات حقوق نشر» به قلم سیدعباس حسینی‌نیک، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۱۴۹ صفحه، به بهای ۹۰ هزار ریال از سوی مجمع علمی و فرهنگی مجد منتشر شده است.

نظر شما